• Dorro85

Född 27+1. Behöver nån att prata med...

Hej!
    I söndags fick jag min lilla dotter Mimmi! Hon kom i vecka 27+1, 40 cm lång och vägde ändå 1290g. Hennes BF är egentligen 9 januari.
    Min fråga nu är... Hur funkar allting? Jag är helt ny och ovetande när det gäller prematurbarn. Vi har inte fått träffa en läkare än som ska prata med oss. De på NEO kommer med dålig info...

Har lite frågor om ni vill diskutera? Vore en STOR hjälp för mig. Skulle även vara kul att prata med Er som fått prematurbarn runt samma vecka som vi.

Hur länge fick ni stanna?
    Fick ni "sköta" era bebisar själva till viss del? (Mimmi ligger i kuvös, men utan respirator. Men vi får endast hålla henne på bröstet 1 gång per dag).
    Var tiden väldigt jobbig?
    Vad innebär detta med korrigerad och okorrigerad ålder? :S
    Gud jag har säkert tusen frågor till... Dom kommer väl under tiden.

Jag skulle verkligen uppskatta om ni ville hjälpa mig :)

• Svar på tråden Född 27+1. Behöver nån att prata med...
  • Dorro85
    pritt skrev 2008-10-15 08:43:18 följande:
    hej :) Jag fick ju min tös i 27+3. Vi fick föda på ett annat sjukhus som var bättre på dessa små, bara det var jobbigt att inte vara hemma.Sammanlagt låg vi på sjukhus ca 3,5 mån och sedan hemsjukvårdi ca 4 veckor har jag för mig. Min tjej hade ett kärl i hjärtat som stod öppet ( detta ska stängas när de andas luft ) så hon hade så stort syrgas behov, som slutade i en hjärtOP. Hade inte detta varit öppet hade nog vårdtiden vrit mindre.Vi fick vara mkt delaktiga i vården, vi bytade på henne, sondade henne m.m. Det enda vi inte gjorde var att sätta på hennes CPAP.Tycker du ska begära läkarsamtal och prata med dom, skriv ner dina frågor. Det hjälper faktiskt. fråga allt du kommer på. Att hon inte har respirator är ju jättebra, det är bra tecken från lungorna. Korrigerat är lite knepigt, men om du tänker så här: När hon fyller ett år, är hon korrigerad 9 mån. du "drar" av den tiden man är född tidig, alltså 3 mån. Hmm klara det nu hahaGlöm inte att du har rätt att ställa krav och begära svar. Det underlättar om du hittar nån sköterska du kan anförtro dej för och fråga om du är osäker. Sedan får man heller inte glömma att ibland ge sig av från neo och sjukhus miljö, annars orkar man inte, det behöver man inte ha dåligt samvete för. Åk hem o fika med nån ibland och så!Du får gärna ställa fler frågor, jg svarar gärna!
    hej och tusen tack! det känns så skönt att prata med likasinnade... känns som om man inte är allt för många :S
    hmm... tja, jag förstår att man inte räknar som vanligt när det gäller ålder och så ett tag...
    men det är nog för tidigt på morgonen ännu :P men kommer nog lära mig det där....
    men bra att ni fick vara med om mycket.. vi kanske oxå kommer få börja göra saker senare...detta är bara fjärde dagen :)
  • Dorro85

olivia 11 skrev 2008-10-15 09:09:27 följande:

Hej!!!Grattis till din fina tjej :) !Har skrivit till dig förrut, fick en son i mars i år i v 28+4. 1340g och 37 lång (kort). Vad stor tjej ni fick ändå... Behöver hon CPUP? Min erfarenhet är att i början måste man ta det väldigt försiktigt med de små, det kan vara bättre att vana händer byter blöjor osv för att inte störa bebisarna alltför mycket. Sedan vill de ha koll på hur stabila de är och hur mycket de påverkas av stimulans utifrån innan man har de ute mycket på bröstet. Varje gång de tas upp så utsätts de för stress, men å andra sidan när de väl ligger på mammas mage mår de som allra bäst!!! Att hon redan får komma u till dig är ju jättebra. Det är en jättejobbig tid , vi behövde bara vara inne 7 veckor, men ta en dag i taget och koncentrera dig på det positiva. Rätt som det är får ni åka hem. På slutet gick allt jättefort och vi var inte riktigt beredda på att få hem våran lille gosse..... Fråga gärna mera saker jag vill gärna hjälpa till om jag kan. Kan inte skriva jämt (har 3 barn) men ska kolla när jag kan. Lycka till!!!!
    hej!
    ja hon har CPAP. hur kommer det sig att ni reda fick åka hem efter 7 veckor?? jag frågade dom på NEO om vi kommer få stanna till januari o hon sa med bestämd ton "ja, räkna med minst januari"... betyder det att dom reda NU förstår att något inte är bra med mimmi? :S
  • Dorro85
    pritt skrev 2008-10-15 09:16:42 följande:
    jag tror dom förbereder er på att oftast åker man inte hem förrän ungefär den tiden dom skulle varit födda. Du kommer märka längst vägen att alla planer som inte håller blir en besvikelse. Jag vet bla man fick o vänta på att hon skulle lämna CPAPen, men det tog längre tid än dom trodde, sen vänta man på att hon skulle få värmesäng istället för kuvös, och det tog oxå lite längre tid än dom trodde. Så jag tror man är försiktig med sånna besked om hemgång, man vet ju aldrig med säkerthet hur vägen dit ser ut!
    ne det är sant... känns så ledsamt... jag vill hem till vår egen miljö och börja vårat underbara familjeliv...
  • Dorro85
    pritt skrev 2008-10-15 09:22:45 följande:
    Men som jag skrev i första, försök sen när ni är mer bekväma och allt har sjunkit in, att ni verkligen försöker komma ifrån ibland. Vi bodde 6 mil hemifrån på första sjukhuset, och ibland åkte vi hem en efterm till våra föräldrar och så. Jag kände det hjälpte mig mkt att vara stark och hålla ut. Dåligt samvete kommer du ha för ditt barn tills det är vuxet så försök int fundera över det :)
    ja... idag ska vi ge oss ut första gången... ska iaf äta på restaurang ute... :)
    vi bor 8 mil från sjukhuset...:( så vi måste planera om vi ska hem... men det fixar vi :)
  • Dorro85

Basses mamma skrev 2008-10-15 10:23:21 följande:

Hej, och grattis till dottern!Min son föddes i v. 26+3, 1027 gram och 36 cm lång, för snart ett år sedan (9 november). Han föddes i Uppsala och fick efter 3 dygn där åka till Gävle. Vi bor 20 mil från Uppsala och 10 mil från Gävle, så det kändes jobbigt att vara såpass långt hemifrån. Särskilt eftersom jag låg inlagd i Uppsala drygt 3 veckor innan han föddes. När vi väl installerat oss i Gävle så åkte vi hem över natten. Väldigt underlig känsla, sååå skönt att vara hemma samtidigt som man inget hellre ville än att vara hos honom på sjukhuset. Men, iaf jag, man behöver komma ifrån sjukhusmiljön då och då för att orka med. Vi var på sjukhuset i 10 veckor innan vi fick åka hem. Vi åkte hem 17 januari och han var beräknad till den 12 februari. En vecka efter att vi åkt hem blev han utskriven från neo då de såg att han gick upp i vikt som han skulle av att amma. Han vägde 2940 gram när vi åkte hem.Det var väldigt segt för honom att komma ur cpap:en. Redan 2 dagar efter födseln fick han börja träna ur, men sedan efter att ha varit utan några dagar blev han trött och fick tillbaka den. Så höll det på till den 23 december då han för sista gången kom ur cpap. Efter det hade han syrgas vid behov, främst vid måltiderna, under någon vecka till. Nu är han en väldigt pigg kille som precis lärt sig sätta sig upp själv och som för fullt håller på att lära sig krypa. Det enda som märks av hans för tidiga födsel idag är att han blir lätt andfådd. Vi har fått luftrörsvidgande medicin att ge vid behov, men har än så länge bara behövt ge den en gång. Dr säger att detta kommer att växa bort så småningom.Oj, det här blev långt... Har ändå så mkt mer att skriva... Om du undrar något är det bara att fråga!
    sånt här får mig stark. min värsta mardröm nu är att mimmi inte ska klara av något och dö :( det oroar jag mig för varje dag... hade aldrig hört talas om "prematurbarn" innan och tänkte inte på hur allarligt det va... men nu är man i den sitsen och det känns inte bra...
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-15 14:31:03 följande:

Så känner man i början-oavsett VAD personalen säger...Vet inte om du läste det jag skrev i andra tråden- men du kan ju alltid kolla min pres och blogg om du har lust.Min lille kille som var så pytteliten är exakt 9 månader (6 månader egentligen) idag och har fått sin 1a tand!!!!Och han var ändå en ovanligt sjuk liten kille...Lycka till och försök ändå att njuta av den lilla fina Mimmi som visserligen kom för tidigt men hon är här NU!Kram!
    vi fick prata med läkaren idag. mimmi mår TOPPEN sa han. han sa att de flesta barnens största problem vid denna "ålder" är lungorna. jag hann ju få antibiotika eller va det va för hennes lungors utveckling. hon slapp ju respiratorn med! hon andas typ själv. har ett litet mottryck med CPAPen, men den va liten. gulsoten försvann under ett dygn. så hon mår toppen :)
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-15 18:40:49 följande:

Grattis Dorro! Stark liten tjej du har fått!! Är sååå glad för din skull. Du hann nog få kortison för lungorna skulle jag tro-typ 2 eller 3 sprutor. Säkert lite antibiotika också, för blodningen. Vad härligt med så fint besked från doktorn!!!Sköt om er!
    ja, det är helt underbart
  • Dorro85
    Jessica1 skrev 2008-10-15 19:36:31 följande:
    GRattis! Jag fick en son i 27+5. Han är nu 5,5 månader (eller 2,5). Lilla Gustav var först i CPAP hanmnade sedan i respirator i 4,5 dygn och sedan CPAP, lite senare i grimma (endast syretillskott) innan han till slut blev av med syrgasen efter 10 veckor. G föddes 9 maj, vi kom hem med hemsjukvård 16 juli och han blev utskriven 7/8. Gustav har inte haft större problem och idag märker man inte av att han är prematur (förrutom att han är stabilare och lite före i sin utveckling). DEt G drabbades av var att duktus var öppen (stängdes med medicin), hjärnblödning grad 1, vätska i lungorna ett antal gånger, ett par förkylningar, sola (alla prematrer gör det). Vi har hitintills haft tur att slippa akutlarm med vår son.Det låter som om din tjej klarar sig bra om hon "bara" har CPAP. Grattis än en gång...
    vad bra att allt gick bra :) men sakerna han drabbades av lät inte så trevligt :S men UNDERBART att allt är bra!
  • Dorro85
    morlin01 skrev 2008-10-16 09:11:16 följande:
    Hejsan! Fick vå doter den 10 Januai i vecka 27+0.Vi låg inne på neo i 2.5 månader, sedan hade vi permis i 2 veckor innan vi blev helt utskrivna.Vi gjorde upp ett schema för när vi skulle sköta Alexandra och det krävde jag skulle följas till punt och pricka. Vissa i personalen (särskilt de äldre) var skeptiska till detta, men det var så vi ville ha det så det var bara för dem att ta det. Till en början tvättade vi henne själv och bytte blöja, sedan utökade vi till att börja väga henne själv 0.s.v. Vi satt känguru 2 ggr om dagen ca 1-2 h varje gång. Första tiden på NEO flöt på, för att jag var i någon form av chocktillstånd. Senare blev det väldigt jobbigt att inte ha något privatliv och känna att man inte kan ta hand om sitt barn själv. När vi flyttade in på Neo efter ca 5 veckor så skötte jag alexandra helt själv mer eller mindre och var därför frusterad över att vi ändå var tvungen att stanna kvar. Vi ville hemskt gärna åka hem.Hur går det för er? Har Mimmi någon syrgas? Får hon koffeincitrat?
    låter jobbigt.. jag vill oxå hem redan nu. nu kanske vi får vänta på att flytta in på neo ett tag till verkar det som :(
    hon har ingen respirator men är kopplat till CPAP. koffeincitrat har jag inte ens hört talas om :S
  • Dorro85
    morlin01 skrev 2008-10-16 09:18:19 följande:
    Kan dock även tillägga att Alexandra idag är ca 9 månader, har fått två tänder, sitter själv, springer runt i gåstolen är 70cm lång och väger 8.6 kg. Hon är alltså ikapp storleksmässigt redan. Vi har haft väldigt tur och är överlyckliga över att vi inte har märkt några men av den förtidiga födseln
    brukar man ofta märka av men? vad för men?
  • Dorro85
    Mylingen skrev 2008-10-16 10:21:50 följande:
    Grattis till din starka lilla tjej! Vi fick en dotter också i 27+1. Verkar likna er situation ganska mycket - ingen respirator, lite mottryck i CPAP osv. Hinner inte skriva så mycket, men mitt tips är att dels ta en dag i taget, dels tänk framåt. Mitt "mantra" för att orka var: "i september, då är vi hemma, då är vi en hel familj igen".B har två äldre syskon också, så det var slitigt på sitt sätt. Nu ligger hon och jollrar för fullt på en filt, ler , äter, sover, bajsar och har sig som vilken 1,5 månaders (hennes korrigerade ålder) bebis som helst! Den tiden kommer för er också! Neo-tiden är omtumlande, absurd, orolig - men den är en kort tid av era liv. Det är sen det börjar, det "riktiga" livet med bebis.
    gick allt bra med er lilla dotter under neo-tiden?
  • Dorro85
    morlin01 skrev 2008-10-16 11:01:13 följande:
    Ojdå, såg att du skrev innan, så nu svarar jag igen. Vår dotter låg inte heller i respirator, förmodligen pga att jag hann få alla kortisonsprutor innan hon föddes, det är ett mkt bra tecken. Har mimmi syrgas i cpapen? Koffeincitrat är en medicin som gör att babyn kommer ihåg att andas. Tror att nästan alla som är födda innan vecka 30 brukar få det. Om hon inte har andningsuppehåll så tränar dom ur det bara efter några veckor.
    ja hon får koffeincitrat. frågade idag. dom på neo sa att alla barn får det ja... (innna en viss vecka).
    ja, hon har 2% syrgas i cpapen.
  • Dorro85
    Mylingen skrev 2008-10-16 11:42:25 följande:
    Ja, det gick som på räls under tiden vi var på neo. Vi blev utskrivna när hon var i vecka 34, vilket var tidigt. I början sa de till oss också att vi skulle sikta på BF-datum, men vi kom tillslut hem 6 veckor tidigare. Men så hade hon inga komplikationer under neotiden heller.Jag tyckte de första 4 veckorna på neo var sega, dvs den tid hon låg i kuvös. Sen hände allt slag i slag. Värmebädd, vanlig säng, matpumpen försvann och sondmatning manuellt - och vips så var vi hemma! Matsonden blev hon av med dagen innan vi åkte hem, men det var inget krav för att få åka hem. Jag tyckte dock att det var skönt, för det var rätt "meckigt" att sondmata/pumpa/amma vid varje mål. Sen hade vi hemsjukvård i ca 3 veckor. Får jag fråga (du behöver inte svara), har du barn sedan tidigare? Vilken del av landet bor du?
    åh jag längtar fruktansvärt efter den tiden....
    nej, inga barn sen tidigare.. är från gislaved :)
  • Dorro85
    Livsglädjen skrev 2008-10-18 01:40:14 följande:
    Jag har en lååång text om graviditet, förlossning och neotid i min presentation om du är intresserad av att läsa den.Edvin föddes i v28+5 och var rejält tillväxthämmad (935 g). Han behövde respirator i tre dygn, hade sedan CPAP i 6½ vecka, sedan lite syrgas.De sa också till oss att vi skulle räkna med att få stanna på sjukhuset till ungefär fullgången tid, men för oss tog det faktiskt ytterligare några veckor innan färden gick hemåt: v 42+2. Han vägde då 2650 g och jag helammade honom.Jag brukar ofta skriva in länken till "vår" tråd för extremprematurer (EPT - Extremly Pre Term) där jag har fått sååå mycket stöd och svar på frågor. Välkommen till EPT-tråden (där finns massor med extremprematurmammor som peppar varandra och ger varandra råd...)www.familjeliv.se/Forum-3-142/m34815230.html
    tack. ska läsa och delta :)
  • Dorro85
    morlin01 skrev 2008-10-18 11:18:25 följande:
    Ok, syrgasen var det som jag upplevde som det jobbigaste momentet på neo. Mycket pga att synen kan bli skadad om de får för mkt syrgas. Därför var jag väldigt nervig runt detta, för ibland kändes det som att personalen skruvade upp syrgasen bara för att slippa pling i apparaterna, men det var senare när hon bara hade syrgasgrimma eller en tratt som flödade ut syrgas vid behov.
    jag vet itne alls hur hon har...
    hon har en slang till näsan... och en nål för sonden... det är det enda hon har. (klisterlappar på kroppen med såklart).
  • Dorro85

Molly i Skåne skrev 2008-10-18 14:20:13 följande:

Vad fina ni är på bilden! Tänk att du redan får ha henne ute i känguru!!!Det är ett MYCKET gott tecken, kan jag säga (vi fick vänta 5 veckor..) och 2% syrgas är pyttelite- hon verkar må ovanligt bra för att vara så prematur!Som jag sagt innan-tjejer är tuffare!Kram på er!
    vi fick sitta känguru med henne redan samma dag som hon föddes :) jo.. är stolt över henne. hon sköter sig bra :D
  • Dorro85

nej nej nej NEJ...
    någonting är fel med henne... något med syret... lyssnade inte för jag grät som fan. dom ska sätta henne på respirator nu. dom har skickat iväg prover för att kolla om hon har någon infektion.... vad FAN händer nu?! vad FAN ska jag göra?! Fan...

• Dorro85

hallå vänner!

mimmi mår ganska bra nu! hon väger 1500g så hon har gått upp!
    ingen infektion och inga nålar alls i henne nu.
    hennes sista antibiotikakur som hon skulle ha i 14 dagar är oxå över nu! hon andas kanon utan CPAP-maskinen och vi är överlyckliga :)

nu är det bara att vänta tills hon är helt stabil och ökar i vikt. hon stannade upp ett tag i vikt, men läkarna gav henne extra protein i maten, så nu går hon uppåt! :D
    gud, jag saknar att BO hemma nu! men det är bara att hålla ut. tiden för oss kommer oxå :)

är bara hemma en snabbis igen, därför är jag inne och informerar lite :) fortfarande inget internet, och så lär det förbli :/ tror inte jag kommer få låna kompisens mobila....
    men är hemma iaf en gång i veckan och då kommer jag hit och skriver!
    skulle precis ladda upp lite nya bilder på bilddagboken! men självklart så krånglar sidan... håll utkik om ni vill senare ikväll, så kanske det funkar :)

http:// dorro.bilddagboken.se/
    (hade problem med att länka, men allt ska sitta ihop)

Svar på tråden Född 27+1. Behöver nån att prata med...