• Caribe

Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?

Ja som frågan lyder kan man göra bruttolöneavdrag för äggdonation utomlands?

Jag får idag göra bruttolöneavdrag för IVF för min arbetsgivare och nu är jag nyfiken på vad som gäller fertilitets behandlingar utomlands?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?
  • hymafr

mytrouble: Som jag ser det så blir det inga problem vid ett enda bruttolöneavdrag - men om man ska göra avdrag för två-tre-fyra försök per år, år efter år...

• mytrouble

OK. Men fiffigt att som du isåfall vänta - tills man ser hur det gått Gör nog så.

• Caribe

Blir lite förvirrad, om jag blir mammaledig så grundar sig väl ersättningen på den fasta lön man har? Jag har ju en fast månadslön men sen har min arbetsgivare gjort ett bruttolöneavrag på min lön innan skatt!? 

• hymafr

Ja, fast om du hävdar att du har tex 300.000 i bruttolön, men i flera år bara deklarerat för 150-200.000 så kan det bli svårt att övertyga fk om vad du egentligen har i lön.
    Jag får ofta svara fk på frågor angående anställdas löner och ibland vill de bara ha reda på bruttolönen/månad, men ibland vill de ha reda på den senast deklarerade årsinkomsten.

Själv vågar jag inte ta risken att sitta med en jättedålig föräldrapenning/sjukpenning. Känns som om det är risk för att det är upp till den enskilda handläggaren på fk att ta beslut.

Kanske kommer jag känna annorlunda om jag får slut på mina sparpengar.

• Caribe

hymafr - räcker det inte att min arbetsgivare intygar vad jag har för fast årslön till FK och bekräftar att jag gjort bruttolöneavdrag för sjukvård?

Måste kolla upp det där noga - inte heller jag om man nu har lyckan att få bli mammaledig ngn gång vill få dålig föräldrapeng pga bruttolöneavdrag!

• hymafr

Jag ska också försöka kolla upp det.
    Tyvärr är det ju som så att det är väldigt nytt (och ovanligt) så det kanske inte är så lätt att få ett riktigt svar (eller ens någon som VILL svara på det).

Men jag håller med dig om att det borde räcka med ett intyg.
    Å andra sidan tycker jag att man läser så mycket konstigt om fk varje dag i tidningen - subjektiva beslut fattas utan någon som helst förankring i verkligheten. Sedan måste de drabbade gå till Länsrätten och där får de ofta rätt - men det kan ta flera år!

• mytrouble

Jaa, berättigad fråga Caribe. För när jag tänker närmare efter sa vår löneansvariga på jobbet (som är kunnig och har mångårig erfarenhet) att föräldra- och sjukpenningen grundar sig på den månadslön du har nu och skulle komma att ha de närmsta 12 månaderna framöver... Men ni som har gjort bruttolöneavdrag - har det då dragits av ett visst belopp varje månad - eller en klumpsumma vid ett tillfälle?? För vid det senare alternativet borde det ju inte påverka föräldrapenningen (men då kanske skatteeffekten inte heller blir så fördelaktig??)

• Raspberry81

Jag har hört att man baserar föräldrapenningen på vad man tjänat de senaste 8 månaderna? Fast det verkar ju dumt om man blir sjukskriven ngr månader innan BF. Men det är vad jag hört iaf. Skröna kanske.

hymafr skrev 2008-10-08 10:02:33 följande:
    Ja, fast om du hävdar att du har tex 300.000 i bruttolön, men i flera år bara deklarerat för 150-200.000 så kan det bli svårt att övertyga fk om vad du egentligen har i lön.Jag får ofta svara fk på frågor angående anställdas löner och ibland vill de bara ha reda på bruttolönen/månad, men ibland vill de ha reda på den senast deklarerade årsinkomsten.Själv vågar jag inte ta risken att sitta med en jättedålig föräldrapenning/sjukpenning. Känns som om det är risk för att det är upp till den enskilda handläggaren på fk att ta beslut.Kanske kommer jag känna annorlunda om jag får slut på mina sparpengar.
  • hymafr

Jag har gjort ett försök att få svar från fk, men känner att jag måste försöka igen.
    Efter LÅÅÅNG väntan i telefonkö fick jag prata med en person som i princip sa att hon inte kunde något om detta, men att det bara var att skicka in sina papper när barnet är fött så får man se vad beslutet blir...
    Låter inte särskilt betryggande.

Någon annan som fått tag på fk?

• Blåvinge

Jag har också gjort bruttolöneavdrag, men jag fick beskedet
    att de beräknar föräldrapenningen på den lön man har då man går
    på mammaledighet. Tex 30.000:- gånger 12. Jag fick även lägga till min bonus. Sedan när jag får löneförhöjning i januari så ska jag meddela FK det så får jag höjd mammapening.

Jag var också orolig för att det var förra årets lön som gällde
    då jag hade mycket lägre årsinkomst än jag brukar.
    Men min lönetant fick en blankett att fylla i, där hon angav
    min årsinkomst. Ringde själv FK för att fråga om bonusen.

Lycka till Caribe!

• Bling1975

Föräldrapenningen ska inte baseras på gamla inkomster utan på den lön du förväntas ha framöver. jag vet tom de som tog examen i samma veva som de fick barn som har lyckats få sin fp grundad på den förväntade inkomsten de hade haft på ett arbete i sin bransch. Men då ska man nog ha lite tur

Har du däremot ett varaktigt löneavdrag för tex tjänstebil eller tidigare Hem-PC så drogs även det av från fp fasten du var tvungen att fortsätta betala medans du var hemma också.

Nu vet jag inte vilken behandling som framtiden för med sig för oss, men jag blev glad över att läsa att det fungerar med behandling utomlands.

Stitch längtar efter Lilo
  • Caribe

Tack för alla svar tjejer! Jag har bokat in ett möte med min lönetant nästa vecka och då skall jag se hur jag får göra med ÄD bruttolöneavdrag!

Men skönt att höra att det inte påverkar ev mamma peng

• mytrouble
    Caribe skrev 2008-10-10 07:56:14 följande:
    Tack för alla svar tjejer! Jag har bokat in ett möte med min lönetant nästa vecka och då skall jag se hur jag får göra med ÄD bruttolöneavdrag!Men skönt att höra att det inte påverkar ev mamma peng
    Lönetant *fniss* Påminner lite om fluortant eller nåt
    Jag är också tacksam för alla tips och ska defnitivt kolla med arbetsgivaren om detta
  • hymafr

Vore ju toppen om man kunde få ett definitvt svar från fk.
    Har tänkt utnyttja bruttolöneavdrag om/när jag blir gravid, men om jag gjort flera ÄD under samma år så vill jag göra avdrag för de försöken också.

En tanke som slog mig (jag ska försöka ringa på måndag) är A-kassan.
    Jag är med i Småföretagarnas A-kassa och jag vet att de beräknar A-kassan på de tre senaste årens inkomster. Undrar om de accepterar bruttolöneavdrag? (Känns som om jag vill vara helgarderad eftersom jag är ensamförsörjande)

• Caribe

Nu har jag fått svar från min lönetant

Ja man får göra bruttolöneavdrag för sjukvårdande behandling utomlands som t.ex ÄD!
    Sen är det ju upp till arbetsgivaren men i mitt fall har dom hjälpt mig med IVF och dom tänker även hjälpa mig med Äggdonation i Finland!

Det dom ville var att Kliniken skulle ställa ut fakturan på mitt företag och skriva attention mitt namn! Jag skulle sen få dela upp det på 4 månader så att jag inte blir helt utan lön de andra månaderna!

Min arbetsgivare vill oxå att jag skulle skriva på ett kontrakt att jag förbinder mig till detta samt att inte påbörja ngn ny äggdonation och be om bruttolöneavdrag förrän jag betalt av det gamla!

Väldigt snällt av min arbetsgivare måste jag säga, jag kommer väl tjäna en 15-20.000 tusen på detta tack vare dom!

Sen sa min lönetant att mammaledighet grundar sig på vad du tjänat de sista 6 månaderna så några bruttolöneavdrag kan inte påverka det eftersom man är gravid i 9 mån, däremot påverkar det visst ersättning vid sjukdom på ngt vänster jag kollade inte upp det vidare jag får helt enkelt hålla mig frisk

• mytrouble

Schysst lönetant!! Jobbar du och ni andra på privata företag? Tro om det är lika inom landstinget?

• Caribe

Ja det lönar sig att hålla sig väl med lönetanten hi hi hi
    Jag jobbar på ett privat företag!

Svar på tråden Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?