• Caribe

Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?

Ja som frågan lyder kan man göra bruttolöneavdrag för äggdonation utomlands?

Jag får idag göra bruttolöneavdrag för IVF för min arbetsgivare och nu är jag nyfiken på vad som gäller fertilitets behandlingar utomlands?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?
  • Caribe

Tack för alla svar då antar jag att jag kan få göra bruttolöneavdrag för ÄD utomnlands om min arbetsgivare tycker det är OK!

Men det borde väl gå om dom tyckt IVF varit OK! Dock är ju ÄD mkt dyrare och behöver delas upp på flera löner... hmm får se hur jag gör!

Men Hymafr sa en viktig sak oxå om att det kan påverka föräldrapengen!

Får tänka till på det där!

Tack tjejer!

• Caribe

Blir lite förvirrad, om jag blir mammaledig så grundar sig väl ersättningen på den fasta lön man har? Jag har ju en fast månadslön men sen har min arbetsgivare gjort ett bruttolöneavrag på min lön innan skatt!? 

• Caribe

hymafr - räcker det inte att min arbetsgivare intygar vad jag har för fast årslön till FK och bekräftar att jag gjort bruttolöneavdrag för sjukvård?

Måste kolla upp det där noga - inte heller jag om man nu har lyckan att få bli mammaledig ngn gång vill få dålig föräldrapeng pga bruttolöneavdrag!

• Caribe

Tack för alla svar tjejer! Jag har bokat in ett möte med min lönetant nästa vecka och då skall jag se hur jag får göra med ÄD bruttolöneavdrag!

Men skönt att höra att det inte påverkar ev mamma peng

• Caribe

Nu har jag fått svar från min lönetant

Ja man får göra bruttolöneavdrag för sjukvårdande behandling utomlands som t.ex ÄD!
    Sen är det ju upp till arbetsgivaren men i mitt fall har dom hjälpt mig med IVF och dom tänker även hjälpa mig med Äggdonation i Finland!

Det dom ville var att Kliniken skulle ställa ut fakturan på mitt företag och skriva attention mitt namn! Jag skulle sen få dela upp det på 4 månader så att jag inte blir helt utan lön de andra månaderna!

Min arbetsgivare vill oxå att jag skulle skriva på ett kontrakt att jag förbinder mig till detta samt att inte påbörja ngn ny äggdonation och be om bruttolöneavdrag förrän jag betalt av det gamla!

Väldigt snällt av min arbetsgivare måste jag säga, jag kommer väl tjäna en 15-20.000 tusen på detta tack vare dom!

Sen sa min lönetant att mammaledighet grundar sig på vad du tjänat de sista 6 månaderna så några bruttolöneavdrag kan inte påverka det eftersom man är gravid i 9 mån, däremot påverkar det visst ersättning vid sjukdom på ngt vänster jag kollade inte upp det vidare jag får helt enkelt hålla mig frisk

• Caribe

Ja det lönar sig att hålla sig väl med lönetanten hi hi hi
    Jag jobbar på ett privat företag!

Svar på tråden Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?