• Caribe

Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?

Ja som frågan lyder kan man göra bruttolöneavdrag för äggdonation utomlands?

Jag får idag göra bruttolöneavdrag för IVF för min arbetsgivare och nu är jag nyfiken på vad som gäller fertilitets behandlingar utomlands?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?
  • isisisis

Jag pratade med min arbetsgivare.
    Han i sin tur kollade upp med sin revisor att det var ok.
    Jag hade ett utdrag härifrån FL från skatteverkat.
    Själva pengarna i handen blev lite bökigt (på lönen)
    Han har inte fixat det ännu.
    Men jag har fått pengarna.

Han får fixa det med revisorn sen

Jag är inte kompetent att förklara rent tekniskt.

Prova att googla på FL och Google i sökmotorn

• Raspberry81

Ok hur mkt pengar blev det?

• hymafr

Tänk bara på att om ni gör bruttolöneavdrag så minskar er årsinkomst det året och det kan påverka er föräldrapenning (och sjukpenning/A-kassa).
    Kan vara svårt att få fk att förstå att man egentligen har tex 300.000 i årslön trots att man "bara" deklarerat för kanske 200.000 (om man hunnit med flera försök under samma år).

Jag har själv övervägt bruttolöneavdrag, men väntar tills jag (förhoppningsvis) blir gravid. Vill nämligen inte att revisorn ska känna till vad jag sysslar med om ifall att det inte blir någon bebis.

• mytrouble

Va??! Förlåt en helt okunnig. Har aldrig hört talas om detta. Vaddå bruttolöneavdrag? Vad har kostnaden för att försöka få barn att göra med arbetet???? Kan någon förklara pleeease? Har helt missat detta

• hymafr

mytrouble: Det har att göra med möjligheten för en arbetsgivare att betala för en anställds sjukvård.
    Enligt skattemyndigheten är tydligen barnlöshet en sjukdom som arbetsgivaren kan hjälpa till att betala för att avhjälpa.
    Ett bruttolöneavdrag gör, om jag förstått saken rätt, att det inte kostar arbetsgivaren något, medan man som arbetstagare "bara" förlorar den summa som man annars skulle fått efter skatt.

Dvs arbetsgivaren betalar för behandlingen och gör sen avdrag på din bruttolön med samma summa. Då minskar din inkomst förstås, men även din skatt.

• Caribe

Tack för alla svar då antar jag att jag kan få göra bruttolöneavdrag för ÄD utomnlands om min arbetsgivare tycker det är OK!

Men det borde väl gå om dom tyckt IVF varit OK! Dock är ju ÄD mkt dyrare och behöver delas upp på flera löner... hmm får se hur jag gör!

Men Hymafr sa en viktig sak oxå om att det kan påverka föräldrapengen!

Får tänka till på det där!

Tack tjejer!

• mytrouble

hymafr: Tack för infon! Men svårt att veta hur mkt det kan löna sig om det nu även minskar föräldrapenningen...??? Hmmmm, matematik i den högre skolan tydligen... Inte dumt att som isisisis ha en revisor då... Eller är det nån här som själv har försökt räkna på det där??

Svar på tråden Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?