• hymafr

Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?

Tänk bara på att om ni gör bruttolöneavdrag så minskar er årsinkomst det året och det kan påverka er föräldrapenning (och sjukpenning/A-kassa).
    Kan vara svårt att få fk att förstå att man egentligen har tex 300.000 i årslön trots att man "bara" deklarerat för kanske 200.000 (om man hunnit med flera försök under samma år).

Jag har själv övervägt bruttolöneavdrag, men väntar tills jag (förhoppningsvis) blir gravid. Vill nämligen inte att revisorn ska känna till vad jag sysslar med om ifall att det inte blir någon bebis.

• hymafr

mytrouble: Det har att göra med möjligheten för en arbetsgivare att betala för en anställds sjukvård.
    Enligt skattemyndigheten är tydligen barnlöshet en sjukdom som arbetsgivaren kan hjälpa till att betala för att avhjälpa.
    Ett bruttolöneavdrag gör, om jag förstått saken rätt, att det inte kostar arbetsgivaren något, medan man som arbetstagare "bara" förlorar den summa som man annars skulle fått efter skatt.

Dvs arbetsgivaren betalar för behandlingen och gör sen avdrag på din bruttolön med samma summa. Då minskar din inkomst förstås, men även din skatt.

• hymafr

mytrouble: Som jag ser det så blir det inga problem vid ett enda bruttolöneavdrag - men om man ska göra avdrag för två-tre-fyra försök per år, år efter år...

• hymafr

Ja, fast om du hävdar att du har tex 300.000 i bruttolön, men i flera år bara deklarerat för 150-200.000 så kan det bli svårt att övertyga fk om vad du egentligen har i lön.
    Jag får ofta svara fk på frågor angående anställdas löner och ibland vill de bara ha reda på bruttolönen/månad, men ibland vill de ha reda på den senast deklarerade årsinkomsten.

Själv vågar jag inte ta risken att sitta med en jättedålig föräldrapenning/sjukpenning. Känns som om det är risk för att det är upp till den enskilda handläggaren på fk att ta beslut.

Kanske kommer jag känna annorlunda om jag får slut på mina sparpengar.

• hymafr

Jag ska också försöka kolla upp det.
    Tyvärr är det ju som så att det är väldigt nytt (och ovanligt) så det kanske inte är så lätt att få ett riktigt svar (eller ens någon som VILL svara på det).

Men jag håller med dig om att det borde räcka med ett intyg.
    Å andra sidan tycker jag att man läser så mycket konstigt om fk varje dag i tidningen - subjektiva beslut fattas utan någon som helst förankring i verkligheten. Sedan måste de drabbade gå till Länsrätten och där får de ofta rätt - men det kan ta flera år!

• hymafr

Jag har gjort ett försök att få svar från fk, men känner att jag måste försöka igen.
    Efter LÅÅÅNG väntan i telefonkö fick jag prata med en person som i princip sa att hon inte kunde något om detta, men att det bara var att skicka in sina papper när barnet är fött så får man se vad beslutet blir...
    Låter inte särskilt betryggande.

Någon annan som fått tag på fk?

• hymafr

Vore ju toppen om man kunde få ett definitvt svar från fk.
    Har tänkt utnyttja bruttolöneavdrag om/när jag blir gravid, men om jag gjort flera ÄD under samma år så vill jag göra avdrag för de försöken också.

En tanke som slog mig (jag ska försöka ringa på måndag) är A-kassan.
    Jag är med i Småföretagarnas A-kassa och jag vet att de beräknar A-kassan på de tre senaste årens inkomster. Undrar om de accepterar bruttolöneavdrag? (Känns som om jag vill vara helgarderad eftersom jag är ensamförsörjande)

Svar på tråden Någon som vet om man kan göra bruttolöneavdrag för ÄD utomlands?