Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
Nämen Laban, jag trodde att du slutade efter BIM. Kan du inte testa igen? Vad hade du för stickan?
Nämen Laban, jag trodde att du slutade efter BIM. Kan du inte testa igen? Vad hade du för stickan?
Ja Cia tyvärr! Det var ett tväklöst minus på KK's känsliga stickor med. Ringde Lucina idag och I-L starkt rekommenderade att fortsätta med progesteron ett par dagar till, då DrBs krav "19 dagar" är uppfyllt, men jag känner att om serum HCG är under 1 då är det ingen chans att den femdubblas. Det är nog inte nödvändigt att skjuta upp mensen. Sedan visste jag inte hur jag skulle räkna. Vilken dag är ÄL dag 1? (hur räknar ni andra?) Det som sticka visar starkast (det trodde I-L) eller dagen därpå (det trodde jag). Då är dag 18 idag om det är enligt I-L och jag har slutat med behandlingen igår, men nu när jag läser Labbans händelse tänker jag faktiskt börja med T idag. I-L sa dessutom att mensen kan vara upp till 10-15 dagar försenad efter progesteronet så jag tar den risken att sluta, jag menar ett progesteronlager finns ju nu och många får prog först efter plusset så jag tror inete att det är fara att göra uppehåll.
Laban jag tror inte att du ska bli orolig vad gäller progesteron, har det blivit så sen inplantation så att HCG börjat öka först nu så är det rätt i tid ändå. Hcg i en normal graviditet ska ca dubblas vartredje dag räknat fom. när ägget fäster sig i livmodern....
Laban: Det undrade jag också, men det tror jag inte för det skulle ha mer skadda än nytta då.
Laban har du lika långa cykel alltid? Själv har jag 27-30 dagar. Så egentligen min BIM 4 är i morgon, men sällan är det så långt. Har du flera BIM?
Krusbär tack för ditt långa inlägg. Alltid trevligt med vetiga förklaringar. ♪♪♪ Vet du från villken dag räknar man dagar efter ÄL? Jag testade i morse igen=minus ↓, slutade med progesteron den 4/11 men ingen mens än. Men serum prov börde väl visa antigen eller 16 dagar efter ÄL? (räknat f.o.m. dagen efter utslaget på stickan).
Snozie grattis, vad härligt, jag fick tårar i ögonen igen,...(grät en del i går)...
Spirit, ledsen för din skull, det du skrev drog några tårar med, jag mins hur jobbigt det var för oss i juni när vi gick genom samma. Hur var det nu, hade du någon behandling?
Jag vet inte heller när min mens kommer och när nästa BIM är så jag håller mig dit jag hör ett tag till dvs: KÄMPARE. Jag har hört från min gyn i dag. Hon sa att jag får sluta med progesteron nu. (det har jag redan gjort för 2 dagar sedan- ehhh man känner sin kropp trots proppat med medicin.) Fick utskällning från kuratorn igår för att jag läser för mycket, ifrågasätter allt och väger mellan läkarna. Så sant men det var läkarnas förtjänst att det blev så. Mådde skit dåligt igår.
Grattis BP, hoppas du kan vara lugn ett tag nu. Ska du fortsätta gå hos dr B? Hur blir det efter att han stänger. Vi funderar att hälsa på en gång till innan han slutar.
Undrar hur har det gått för spirit? Hur känns det gumman?
Mamarazi är du f. på semestern? Kan man leva gravid borta från FL?
Poppy, vad ska man säga,... jag kan bara beklaga med hela mitt hjärta. Alla himelens arga ord kan inte beskriva det man skulle vilja säga och det finns knappt ord att säga hur mycket är jag ledsen för din skull.
Min man brukar säga: Det finns inte en annan väg än framåt. Är det något du kan ta till dig nu? Jag vet att det inte är lätt men DU är stark, DU kan gå vidare. Det är bra att du har ditt seminarium snart då kan du foxusera på annat det värsta tiden, men ta det försiktigt. Jag kände mig helt kall fom dagen innan sista mf (abort), men några veckor efter kom det upp mitt i bio under världens mysigaste film: Mamma Mia.
Diorlover: ledsen för din skull, att man ska orka så mycket i livet...
Det här verkar ha varit en jobbig vecka för många av oss, men vi sak inte glömma solskenshistorier som BPs, Lyckans, A80s, MizZ Turko, Snozie...
Undrar var MTA är idag?
Finesssan, det finns en metod som görs med color doppler. Det har man använt för fosterdiagnostik i Sverige men utomlands använder man det även för att titta just på blodtillförsel i livmoder. Det tar ett par minuter att göra och undersökningen är lik med VUL. Detektiontekniken är annorlunda dock och som det är, vi med mf nedprioriteras i Sverige så är det inte många (läs några) läkare som har överhuvudtaget hört om det här. Jag har via bekanta åkt
utomlands till en professor och genomgått undersökningen.
Sedan poppy jag vet inte om det är läget nu men jag undrar om du har hört om en doktor i Linköping som håller på med fosterdiagnostik. Jag tog kontakt med honom efter mitt andra mf men han sa att han inte kunde hjälpa mig med mf med att jag är välkommen om jag har funderingar under graviditeten. Han har varit chef på KK här men lämnat ställe och kör nu helt i sin egen regi. En del av kvinnor som jag känner har blivit hjälpta av honom för 10 -15 år sedan och alla säger att han är super trevlig. Här är sidan: www.crocus.nu/ Det skadar inte att ringa eller skriva till honom.
Man tittar inte efter proppar egentligen utan mäter till och från flöde i alla blodkärl i och runt livmoder. Dessutom ser man hur "blodnätet" ser ut och om det är normalt. Det flöde som går till livmoder är färgat rött och ifrån blött (eller tvärtom)- därför color doppler!