• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Egentligen blev det ingen stor förskjutning, eftersom jag slutade med prog på dag 16. Mensen kom 2-3 dagar efter. Men det svåra var att bestämma att sluta eller inte. På något sätt kände jag att 2 dagar utan prog, om jag slutar tidigare är mindre (mindre fara för barnet) än 16 dagar, om jag inte tar alls. Ha vad bra det här sifferräkning var nu.

Vi diskuterade vilken metod vi ska använda i nästa försök. Jag kör hellre 2-dagars metod. Han var inne på 3-5 dagar gamla spermie men hans spermie är mer än bra (testade vid 3 olika tillfälle) och jag är mer rädd att missa tillfälle. Vi ska kanske till dr B för en uträkning. Men hans uträkning värkar inte stämma med din mw?

• EMND

OK Cia. Då lär det blir efter nästa helg. Har mejlat IL som vi får se när hon bokar en tid åt oss. Brukar Dr B ta emot andra dagar än onsdag och torsdag?

• EMND

ginko jag hade all möjliga symptom (utom att det ömmande bröst iofs) när jag använde prog föra cykeln. Men hoppas det blir plus för dig. Vad säger din inre känsla?

• EMND

Oj förlåt gingo, missade att du redan har plussat. Tänk positivt nu OK!?

• EMND

Krus, jag har inte tränat på flera månader nu. Skipade simning i går men ska börja med yoga igen. Har gått upp flera kilo sedan första graviditet och mår psykiskt dåligt av detta.
    När ska man alltså ha sex på ÄL dagen eller innan? Vilken knasig situation, efter att man har blivit gravid 3 gånger vet man inte längre hur man gör barn. .

• EMND

Hej Lycka, TPO-ak är ofta ett problem vid upprepande mf. Man ser en vis ökning i samband med ålder där igen koppling mellan ålder och mf... (bla, bla, bla ). Man har sett att intag av selen kan sänka TPO-ak värde men selen stärker immunförsvaret och kan motvärka graviditet den vägen. Hur som om du är intresserad av att läsa så finns lite mer bla. här: www.eje-online.org/cgi/content/abstract/150/6/751
    Mitt TPO-ak låg på 54 (ska vara under 34 kE/L) när den testades på Lucina, medan Anti-tyreoperoxidas var 40 (ska vara under 100 IU/mL) när det testades på KK. Jag vet inte om det är samma sak men dr B sa inte att det är speciellt mycket förhöjt. Hur som i artilekn finner du mera grubblerier.

• EMND

Lycka jag äter 50 µg Levaxin och hade TSH mellan 3-4 (hade olika värde vid olika provtagningar )

Mitt i stressen en liten tanke går till Snozie...

• EMND

Lycka, ingen av andra läkare som jag besökte tyckte att TSH var hög, inte ens när det var på 4,1 (och då var jag hos RMC !), men Dt B tror att det var huvudorsak till mina mf. Jag ska lämna TSH i veckan igen så får vi se hur det blir. En månad med 25 µg levaxin hade det knappt förändrats. Så jag äter 50 µg nu.

Laban, jag har också haft väldigt kort mens. Känt av ÄL i går. Omöjligt!

Härligt med Japan Idun, välkommen hem! Åt du någon sushi? Tempura?

mamarazi, Fast jag förstår att du vill veta! Vem gör inte det?! Hoppas du får svaret snart. Blir det pluss- underbart, blir det mens så får du slappna av och avnjuta dina sista dagar på semestern.

a80, det går bra idag med

• EMND

Finesssan, Cia och ni andra som har gjort på ÄL uträkning. Den ända tiden jag kunde få hos Lucina är på torsdag e.m. Värsta dag för att ta ledigt. Dessutom är det knappt 1 vecka efter mensen (dag 7), och jag brukar få utslag på stickan dag 12-13, dvs ÄL dag 14.
    Jag behöver råd, är det värt att ta ledigt från jobbet och åka 50 mil t/r i alla fall och få det uträknat.

• EMND

Hej NYA beklagar era mf och att ni fick hitta till oss men som ni säkert har förstått - ni är så välkomna.

När man ser hur många vi är här så undrar jag hur fasan det är sant den där uppgiften om att mindre än 1% par drabbas av upprepade mf. Hela FL är fylld med folk som har drabbats av liknande problem, inte minst vår tråd. Läkarna försvarar sig att det inte finns tillräckligt starka forskningsbevis som kan ge svar på frågan: vad är orsak till mf-en? Forskarna säger ofta att det är ett litet område att forska i och ofta är det svårt att få pengar för forskning för mf problematik. Men vi då? Det finns många andra sällsinta sjukdomar (och mf klassas som en sjukdom) men man gör omfattande forskning på dem ändå.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8