• EJKB

Hur många har en oförklarig barnlöshet?

Är det många eller har dom flesta något "fel"?
    Själva har dom inngen förklaring på oss...

• Svar på tråden Hur många har en oförklarig barnlöshet?
  • Moira

Moira: Vi krävde att bli satta på Ivf kön så snart utredningen var klar, och medans vi väntade typ nu, provar vi med insemination, jag menar annars får man ju vänta i evigheter.

Mmm det är lång tid! Ska också försöka tvinga dem då...

• lyckan kommer

Hejsan vi är också oförklarigt barnlösa eller ofrivilliga för det är väl samma sak? Har aldrig fattat det. Vi har försökt 4 1/2 år och gjort 2 IVF. Första slutade i ett tidgt missfall men dock pluss på stickan vilket håller hoppet kvar. Regelbunden cykel och ÄL och inga fel ändå fungerar det inte.

Blir nog 3-pack IVF privat senare under hösten eller i början av nästa år.

Hänger gärna här annars mest i 30 + tråden

Kram

• Glenda Glad

TS: Vi är också oförklarligt barnlösa. I utredningen som vi gjorde såg de eventuellt lite konstiga värden på mina hormoner, men de valde att inte leta mer utan satte oss på IVF direkt. Det kanske beror på min ålder också (37 år).

Nu när jag läst på själv mer om infertilitet så har jag skapat mig en egen teori om varför vi inte lyckats och det är att jag har en ganska kort cykel, kort lutealfas och får spottings tidigt så jag tror att äggen helt enkelt inte fått tid att fästa sig. Men det är något som jag själv "hittat på"

Vi lyckades på vårt första IVF och jag tror att det var tack vare alla tillsatta hormonerna som såg till att det fanns tid och bra förutsättningar för att ägget att hinna fästa. Men jag har ju som sagt inte några belägg för det annat än mina teorier.

Men som sagt i läkararnas ögon är vi oförklarligt barnlösa.

Varmt lycka till med din IVF och samma till er andra i tråden oavsett var ni är i era behandlingar

* Är i v 26 *
  • FasterEster

Skönt med likasinnade! Har försökt i snart 2 år och utretts i våras där inget fel kunde hittas. Gynekologen föreslog IVF efter sommaren, men vi båda tycker att det är lite tidigt(men han vill väl tjäna pengar!) Skulle i allafall vilja hamna i den där offentliga kön.... Någon som har koll på vad det kostar med IVF privat? Fyller snart 32 så jag är inte pur ung! Kanske är det dumt att vänta!?
    Förstår alla som tycker att det är jobbigt att de inte hittat en orsak som de kan "fixa till", men enligt den gynekolog vi träffade var chansen att bli gravid mycket högre för oförklarligt barnlösa än för dem där de kunde hitta en orsak. Så det är väl bara att leva på hoppet!

• pp08
    FasterEster skrev 2008-09-09 01:06:18 följande:
    Skönt med likasinnade! Har försökt i snart 2 år och utretts i våras där inget fel kunde hittas. Gynekologen föreslog IVF efter sommaren, men vi båda tycker att det är lite tidigt(men han vill väl tjäna pengar!) Skulle i allafall vilja hamna i den där offentliga kön.... Någon som har koll på vad det kostar med IVF privat? Fyller snart 32 så jag är inte pur ung! Kanske är det dumt att vänta!? Förstår alla som tycker att det är jobbigt att de inte hittat en orsak som de kan "fixa till", men enligt den gynekolog vi träffade var chansen att bli gravid mycket högre för oförklarligt barnlösa än för dem där de kunde hitta en orsak. Så det är väl bara att leva på hoppet!
    Om du är 32 år har du ju bra chans att lyckas med IVF, det finns många härinne på FL som är mycket äldre ochlyckas att bli gravida. Ni kan ställa er i landstingskön (olika kötider beroende på vart ni bor), om kön är för länge kan ni börja privat samtidigt som ni behåller platsen i kön. Eftersom du är så ung (!) som 32 kan ni få köpa 3-pack om ni vill det. Jag tror att priserna för enstaka behandling kostar mellan 22-28000 och trepack mellan 44-50000. Lite svårt att ge förslag till kliniker eftersom du inte skriver i din presentation var ni bor.

Lycka till!!
  • Kwela

Här är också en syster. Vi har varit oförklarligt barnlösa till julen 4 år. Började försöka när vi var 28 år. Har hunnit göra 2 inseminationer, 4 ivf, 2 FET och fortfarande NADA. Inget som tyder på att vi skulle ha problem. Håller just nu på med min 5:e ivf och ska ta ut äggen på måndag.

• Missne

MsNorrland: Önskar också dig lycka till på måndag. Vi har hållit på lika länge som er, 4 år i december utan att lyckas, och håller på med sprutorna inför IVF nr2. Tycker att nu är det faktiskt vår tur att bli gravida. Håller mina tummar för dig.

• Kwela

Missne- håller med nu måste det vara vår tur. Förstår inte hur det kan bli så här. Vilken hemsk resa detta har varit. Först försökte vi i ett år. Jag var redan ledsen efter 3:e försöket. Mina vänner, min mamma, moster och syster behövde bara ett på sig. Efter 1 år uppsökte vi läkare som inte kunde hitta ngt. Ställdes i landstingskön och tänkte att vi kan ju testa en insemination. Ivf vill jag inte göra för det var så "konstigt" och inte behövde vi göra det. Vi var ju så unga med bra ägg, bra simmare, fina värden och levde ett hälsosamtliv. Jag har grinat så många nätter och dagar av bara tanken att göra ivf. För mig var det bara de kvinnor som hade en diagnos, levde ohälsosamt eller var för gamla. Men tji fick jag! Nu tycker jag att ivf är den mest naturliga saken i världen. Sedan är jag glad i olyckan för att jag har fått mig en tankeställare i livet om att barnlöshet kan drabba alla och det är lika jobbigt alla.

Men nu tycker jag faktiskt att min längtan och väntan kan få vara över

Svar på tråden Hur många har en oförklarig barnlöshet?