• minsi

Adopterade koreaner

Jag kom från staden Kwangju när jag var 15mån. Jag är idag 22år och väntar mitt första barn i oktober. Det skulle vara roligt att få kontakt med flera som är adopterade eller har någon anknytning till Korea.

• Svar på tråden Adopterade koreaner
  • Mina3godingar

Jag bor i Göteborg

Nicke Nyfiken skrev 2008-09-25 22:14:51 följande:
    Föresten, jag måste få fråga en sak. Jag har haft två superlätta förlossningar som gått jättefort och inte alls gjort speciellt ont (inte hunnit med bedövning någon av gångerna).Hur har det varit för er? Har nämligen hört någonstans att asiater har lättare förslossningar men har ingen aning om det stämmer eller inte...
    Hmm hade ingen aning om att asiater skulle ha lättare, varför skulle dom det? Har aldrig hört det tidigare.

Själv hade jag för smalt bäcken för att föda en allt för stor bebis, fick veta att det skulle gå bra när jag väntade första för hon skulle bara väga 3kg vid bf. Var på en massa olika ul, röntgen mm. Hon kom inte ut för hon vägde 4kg, så det blev akut snitt.

Sedan andra gången ville jag inte uppleva samma sak och fick tid för snitt. Sedan föddes hon tre veckor för tidigt så det belv ännu ett akutsnitt. Sonen kom ju sedan också med snitt och han var fem veckor tidig så då fick jag mitt tredje akuta snitt.

Men om man nu fått en liten bebis första gången kanske det varit en lätt förlossning, men jag vet ju inte.
  • familjen4

Nicke Nyfiken skrev 2008-09-25 22:14:51 följande:

Föresten, jag måste få fråga en sak. Jag har haft två superlätta förlossningar som gått jättefort och inte alls gjort speciellt ont (inte hunnit med bedövning någon av gångerna).Hur har det varit för er? Har nämligen hört någonstans att asiater har lättare förslossningar men har ingen aning om det stämmer eller inte...
    Det vet jag inte om jag håller med
    Min första förlossning var kort men jättejobbig. Hade 3 timmars krystvärkar och allt gick väldigt snabbt på slutet då det fick avslutas med sugklocka.
  • Lizel
    Svar på #30
    Har inte heller hört att asiater skulle ha lättare förlossning. Jag låg i 30h innan min dotter kom... Visserligen var hon liten (kom 3 veckor för tidigt)o det var ingen jobbig förlossning i sig förutom att jag var väldigt trött.
  • Nicke Nyfiken

hmmm verkar som att jag bara haft tur då :)
    Mina barn har varit rätt stora också 3.9 repektive 4.4 kilo. Nu är ju jag rätt lång/stor själv (1.74)annars hade det kanske varit svårare.

• minsi

Det enda jag har hört om asiater och graviditet är att vi föder större barn än normalt, men jag har aldrig hört om lättare.

Nicke Nyfiken: Jo då snart är det nära, har bf den 2:a =)

• Lizel
    Svar på #35
    Oj, det har jag inte heller hört. Stämmer inte på mig i alla fall, men som sagt, det kanske beror på att hon kom 3 veckor för tidigt.
  • minsi

Jag fick höra det av några av mina icke asiatiska väninnor som hade hört det någon annan stanns. Men det är väl som det mesta man har hört, det stämmer inte på alla...

• ls66

Jag är adopterad från Sydkorea, kom till Sverige när jag var 2 år. Jag födde min son (första barnet) den 9/9. Jag bor i högdalen. Och jag hade väl en relativt lätt förlossning, jag gick iofs över tiden med 2 veckor, så dom fick sätta igång mig. Dom tog hål på hinnan och det tog bara 8 timmar sen så var han ute. Det var tiden efter förlossningen som var riktigt jobbig, jag fick åka upp till operationen för att sy mig. Låg på uppvaket i 5 timmar. Sen så tiden när man kom hem var hemsk men samtidigt underbar.

Det enda jag har hört är att asiater brukar få lite "mindre" bebisar. Men det tycker inte jag stämmer. Men min lilla Leo vägde 4.4 kg, så det vet jag inte om det är så lite.

• minsi

Nu så har min lilla kille kommit, och han var rätt snabb... var inne på förlossningen i nästan 4tim sen så var han ute.

• Nicke Nyfiken
    minsi skrev 2008-10-02 08:10:55 följande:
    Nu så har min lilla kille kommit, och han var rätt snabb... var inne på förlossningen i nästan 4tim sen så var han ute.
    GRATTIS!!! Skönt att det gick snabbt (jag sa ju det :)
Svar på tråden Adopterade koreaner