alfa - Det är just det där som är det svåra, som undergiven i den här typen av relationer måste man också gå till botten med sig själv. Jag känner faktiskt igen mig i det du säger med "vad var det jag sa...?". För min egen del handlar det om att släppa taget om mitt eget ego, och mentalt inta positionen att jag inte har rätt att vara spydig mot honom. Det är egot som vill poängtera att jag hade rätt och det tillför egentligen ingenting.
Förutsättningen är att respekten för varandra finns, viljan att hävda "vad var det jag sa...?" kan komma ifrån att man känner sig åsidosatt och att man inte fått gehör för det man tidigare sagt. Vi kommer då egentligen tillbaka till det där med kommunikationen. Har jag verkligen förklarat vad jag menade på ett begripligt sätt? Var han uppmärksam när jag sa det? Lyssnade han verkligen? Fick jag något svar på att han tagit in det jag sa? Och inte att förglömma - Spelar det verkligen någon roll om han gör som jag tycker, egentligen?
Jag upptäcker nämligen ofta att jag tycker jag varit tydlig, men i efterhand kan jag se att jag inte alls lyckats förmedla det på ett sätt som han kunde ta in.
Något som verkligen får mig att må bra är att självmant ta klivet ner från den där drivna, starka personligheten och göra mig själv ödmjuk inför honom. Både fysiskt genom att på kvällen istället för att sätta mig i soffan bredvid honom sätta mig på knä på golvet nedanför soffan och vänta på att han ser mig. Att känna hans hand på mitt huvud, smekandes min kind och när jag ser hur han älskar mig och njuter av att jag ger honom min makt vet jag att jag har valt rätt. Ett lugn som inte går att beskriva.
Men jag kan göra samma sak på ett mer mentalt plan, och det är det svåraste. Att koppla bort det invanda mönstret att hävda sin rätt i tid och otid och istället böja mig för hans vilja. Att inte driva igenom MITT sätt, utan istället vara ödmjuk och ställa mitt ego åt sidan. Det kan också ge mig känslan av lugn och trygghet. Men det är svårare för det ger inte samma omedelbara bekräftelse tillbaka...