• Kenzie

LCHF tråden 3

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:00:53 följande:

Kan nån förklara för mig VARFÖR man ska välja det feta osten (som exempel) istället för den smala? Kan man inte bara skicka kolhydrater men äta lite smalare alternativ på ost och sånt?
    Om du inte äter kolhydrater måste du ju ersätta det med något annat, alltså med fett. Äter du inga kolhydrater men fettsnålt mår din kropp inte särskilt bra. Den måste ju förbränna något för att fungera. Om du ska äta lchf så får du tänka bort fettskrämdheten
  • Kenzie

annbom och Njuta: Men ååh båda era förslag lät toksmarriga, nu kan jag ju inte välja istället

• Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:04:54 följande:

Men det gör egentligen inget att äta fettsnålt? Jag har börjat läsa om det här iag och vi ska äta kyckling ikväll, jag har bara smal fetaost hemma. Så det är "ok" att jag äter den då eller hur?
    Nej du ska inte äta fettsnålt om du äter lchf (LowCarb/HighFat) men ja du kan äta fettsnål ost ikväll.
  • Kenzie
    Svar på #2249
    Du kan köpa mandelmjöl i vissa Lidlbutiker annars kan man mala själv. Jag gör pizza på polarbröd (inte sånt man köper i affären utan ett bröd av ägg, ost och keso). Det blir jättegott och man tänker knappt på att det inte är riktig pizzabotten. Recept finns på KiF.
  • Kenzie
    MrsFreckles skrev 2008-09-24 22:57:08 följande:
    Smakar det som brod? Hittade receptet sa ska prova, bra som lunch!
    Njae ja kan inte säga att det smakar som bröd, men det är gott och funkar super som brödsubstitut.

Maddisen80: Så länge det inte är ströbröd i så borde det vara okej. Köper du färdiga är det säkerligen mest skit i, men kolla innehållsförteckningen isf.
  • Kenzie

Smurfan 81: Säg att du mår dåligt av kolhydrater, jag kör med att jag får ont i magen. Jag brukar inte heller orka ta någon diskussion om den här "farliga" kosten även om fler och fler faktiskt börjar inse att det här är något bra. Du kanske inte ens behöver säga något? Ät kött, sås (om den är mjölfri) och grönsakerna till.

• Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-25 09:44:45 följande:

Jag vet inte exakt vilken rätt hon menar med grytstek, men det finns risk att stekn liksom ligger i såsen och det finns risk att det är mjöl i såsen... men i så fall är det ju inte så mycket om jag skulle v ara extra duktig resten av dan. Får ta MYCKET grönsaker till! Kanske kan koka lite broccoli till och ställa fram så alla får ta, och så tar jag bara av det...
    Men försök att inte ta så mycket sås och ät lite hemma innan du åker. Annars kan du ta med dig några babybel-ostar som du moffar i dig på toan innan maten. Det har jag gjort nån gång när maten inte varit den bästa
  • Kenzie
    Elliebelli skrev 2008-09-27 20:07:13 följande:
    Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i tex frödinge ostkaka? Äter ni ostkaka?Så önskar jag tips på god mörk choklad som är ok.
    Det är 16 g kolhydrater/100 g i frödinges ostkaka så det är lite väl mycket.
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:02:28 följande:

Som snacks kunde man ju äta nötter, vilka nötter ska man äta då? Enligt livsmedelsverkrt ska torkade jordnötter vara 8g, men när jag läste på påsen stod det 13g. De ligger ju i sitt skal, kan det vara så dumt att de på förpackningen räknar med skalet också? De rostade jordnötterna stod det 12,5g på påsen, Livsmedelsverket säger 10,3.
    Macadamianötter ska vara bäst. Jag passar mig dock för nötter då de innehåller relativt mycket kolhydrater och är lätt att överäta (iaf för mig). Och samma livsmedel kan ha olika kolhydratsinehåll beroende på odlingssätt, hur jorden är etc.
Svar på tråden LCHF tråden 3