• Kenzie

LCHF tråden 3

Bobbenn skrev 2008-09-11 17:29:35 följande:
    Ok men det är ju bevisat att piller inte på långa vägar är lika bra som riktiga vitaminer i mat
    Man får i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler på lchf-kost. Inte behöver man äta frukt för att få i sig c-vitamin. Lever, paprika och broccoli är utmärkta c-vitaminkällor.
  • Kenzie

Brukar man inte säga att under 60 g kolhydrater om dagen räknas som lowcarb? Man kan ju faktiskt äta mer än 5 % kolhydrater om dagen och ändå gå ner i vikt. Jag tänkte bara på vem som kunde räkna sig som en lchf:are egentligen.

Jag äter t.ex mer kolhydrater nu (av vissa anledningar ) men dessa får jag mest i mig från extra grönsaker och någon finn crisp här och där.

• Kenzie
    Dame72 skrev 2008-09-11 18:52:05 följande:
    60 g lät mkt. Finns det ingen definition inne på Kif eller nåt?
    Ja det var på Kif jag hittade den definitionen, om det var av SSS eller någon annan kommer jag inte ihåg.
  • Kenzie
    Dame72 skrev 2008-09-11 18:54:54 följande:
    Ok. Helt plötsligt kan jag äta massor, *not* då skulle jag inte gå ner. Tror jag....vågar inte testa just nu
    Haha nej jag tycker också att 60 g är i mesta laget. Men 40 har jag iaf legat på och gått ner i vikt.
  • Kenzie

Marlene B skrev 2008-09-11 18:59:07 följande:

Men går det räkna i gram då?Är det inte i procent man ska räkna?Jag vill hålla mig under 10% men helst på max 5%
    Om du registrerar ditt dagsintag på minmat.net så får du fram både procent och gram. Jag tänker oftare i gram då jag tycker att det är enklare att räkna (framför allt när jag inte registrerar mitt matintag utan typ kollar näringsvärdena på en produkt).
  • Kenzie
    Tristanya skrev 2008-09-18 19:25:17 följande:
    gud vilket sug jag fick efter pizza idag! var vääldigt nära att vi skulle åkt o köpt, men vi började med maten istället.. blev lasagne idag, men med zucchini som var hyvlad som plattor.. men ostsåsen blev för rinnig.. så vet inte vad man ska göra åt det.. svårt när man int kan använda mjöl..
    Jag brukar göra pizza på polarbröd (recept finns på KIF). Det blir hur gott som helst.

Ang. lasagne så brukar jag koka upp grädde och sen ha i massor av riven ost. Blandar därefter med keso. Då brukar det inte bli så rinnigt.
  • Kenzie
    Tristanya skrev 2008-09-19 14:28:39 följande:
    menar du sånt vanligt polarbröd, sånna runda mackor? kan man äta sånt då? hur många äter du då? en? vilken srots bröd tar du? det vanliga eller det med råg? hur många kolisar blir det av brödet då?
    Oj ja precis som Jewelgirl skrev så är det inte såna där runda polarkakor utan att "bröd" av ost, ägg och keso.

Sofia: Nej biosnacksen är nog likvärdiga med chips, så dom är inte okej. Fläsksvålar (Lykkes tror jag dom heter) är ett bra alternativ...om man lyckas få i sig en utan att spy dvs
  • Kenzie
    February skrev 2008-09-22 16:12:02 följande:
    Ok. =)Så ni äter inget som överstiger ... (antal) kolhydrater per 100g?Eller räknar ni så överhuvud taget?Hur "vet" ni?
    En bra måttstock är 5 g kolhydrater per 100 gram, allt som ligger under det är okej. På de flesta livsmedel står det näringsinnehåll, grönsaker o.dy kan man kolla upp på nätet.
  • Kenzie
    Svar på #2169
    Rött vin är ännu bättre än vitt då det innehåller antoxidanter. Vill man dricka vitt ska man välja ett torrt vin.
  • Kenzie

Okej hörni, jag tänkte göra skinkstek ikväll och behöver tips på något gott tillbehör. Jag är sååå trött på blomkålsmos, gratinerad broccoli/blomkål och vitkål. Så please har ni något smarrigt som passar till en stek med gräddsås?

Svar på tråden LCHF tråden 3