• Kenzie

LCHF tråden 3

Maddisen80 skrev 2008-07-19 17:12:20 följande:
    Du kan ta en c-vitaminbrus eller testa att ta en frukt de bruka hjälpas Ewe lina skrev 2008-07-19 17:11:47 följande:
    Ja eller en frukt är väl inte det bästa rådet att ge till en människa som frågar om lchf-kost.

Lite paprika, tomat eller broccoli innehåller mycket c-vitamin.
  • Kenzie

Ikväll åt vi en kycklinggratäng på strimlad kycklingfilé, bacon, cf, grädde, philadelphiaost, massa vitlök, curry, sambal oelek, riven parmesan och en liten skvätt sweet chilisås. Tokgott med stekt strimlad vitkål till.

Ikväll blir det nog några fläsksvålar med guacamole framför teven, vi lyckas alltid äta så pass tidigt att jag måste ha något senare på kvällen. Lite trist då jag försöker bli av med vanan att äta på kvällen samtidigt som jag givetvis vill äta tillsammans med familjen.

• Kenzie
    Jjohanna skrev 2008-07-19 18:27:54 följande:
    kikar in här varje dag men har inte vågat skriva då jag inte kännt mej tillräckligt motiverad! men nu har kroppen börjat säga att det är dags att göra något!tänkte börja med att be om lite tips, grillen åker fram i kväll.. men vad ska jag äta till köttet??
    Vad bra att du känner dig motiverad. Du lär inte ångra dig

Grillade grönsaker (zucchini och sparris är smarriga), ett gott kryddsmör eller kanske en fet bearnaisesås. Min favorit till grillat är falsk potatissallad som jag gör på cf, majonäs, kapris, saltgurka, dragon, dill och zucchini som jag stekt i små tärningar. Coleslaw är också mumsigt till.
  • Kenzie
    Jjohanna skrev 2008-07-19 18:57:49 följande:
    bearnaisesåsen är given ;) hur är det med grillad halloumi?
    Superbra, speciellt inlindad i bacon
  • Kenzie

Gomorrn.

Jag ska strax försöka släpa mig till kaffebryggaren så att jag vaknar till. Sen blir det en promenad (förhoppningsvis är sonen på lite bättre humör än igår) och därefter går vi till lekparken och tar med oss frukosten. Jag stekte två ägg igår som jag tänkte använda som bröd med lite smör, ost och gurka uppepå. All sätt är bra

• Kenzie
    Maddisen80 skrev 2008-07-19 22:13:36 följande:
    kenzie, nä men är man yr så kan man ta en frukt
    Det är iaf inte lämpligt att ge råd om frukt i en lchf-tråd, men det är bara min åsikt. Frukt kan trigga något så förbaskat och är något jag passar mig för noga, fruktsocker är också socker.
  • Kenzie

Ja det gick ju jättebra med min morgonpromenad idag också. När vi gått i 10 min öppnade sig himlen och åskan dånade så t.o.m sonen blev rädd (han har aldrig varit rädd för åskan). Så det var bara att traska hem igen och äta frukosten hemma. Men äggmackorna blev mumsiga iaf.

Linda1976 skrev 2008-07-20 09:00:00 följande:
    Annika Dahlqvist säger högst 1 frukt om dan, och helst direkt efter maten. Igår hade jag ingen fruktlängtan alls, men ½ äpple efter middagen kanske är vettigt, innehåller ju trots allt en hel del nyttigheter.Eller vad tror ni om att steka äpple i lite kanel och smör! Smarrigt!
    Många som äter lchf väljer att ta bort frukt helt (bättre med bär isf) då frukt faktiskt innehåller en hel del socker. Men den främsta anledningen är nog att de flesta (eller det är intrycket jag fått) är kolhydratsberoende och så lätt blir igångtriggade med frukt. Kan man hålla det på en vettig nivå innehåller frukt givetvis nyttigheter och är bättre än godis, men att ge råd i en lchf-tråd om frukt tycker jag inte är okej då nybörjare lätt hamnar på fel spår....för det ÄR extremt lätt att bli igångtriggad.

Nej nu vågar jag inte ha på datorn längre, hjälp vad det åskar.
  • Kenzie

Jag äter max 20 g kolhydrater om dagen, vissa dagar blir det mycket mindre. I början vägde jag all mat för att sedan skriva in det på min mat, det är ett bra sätt att komma in i det hela och man lär sig att lättare uppskatta vikten på maten.

Max 2 dl mjölkprodukter har jag aldrig hört men däremot begränsar ju många sitt intag av mjölkprodukter. Hur mycket man klarar av (somliga är känsliga för mjölksocker) är individuellt men jag åt massor av grädde, cf och ost i början. Nu ligger det kanske på 1 dl om dagen + några ostskivor.

Smör räknar jag inte in utan det äter jag till typ allt

• Kenzie
    Linda1976 skrev 2008-07-20 22:27:55 följande:
    Jag kom på att jag har Sten Sture Skaldemans bok!! Köpt 2005! Då läste jag den, och avfärdade den som galenskap. DUMMA MIG!!Men shit vad den är bra, har ni inte den så köp den.
    Haha jag läser alltid Skalman. Har ännu inte köpt hans böcker men tänker på det varje gång jag åker in till stan för att sedan glömma bort det lika fort. Nu är det Kenzie som går in på adlibris och beställer lite böcker, bums! Tack Linda för påminnelsen.
  • Kenzie

Det är alltså energiprocent man talar om, inte mängden mat på tallriken.

Om man äter 2000 kcal om dagen så ska 75% av dem komma från fett (1500kcal), 20% från protein (400kcal) och 5% från kolhydrater (100kcal)(om man valt den fördelningen). Kolhydrater och protein innehåller 4,5 kcal per gram och fett 9 kcal per gram, det blir alltså inte särskilt mycket fett på tallriken.

Svar på tråden LCHF tråden 3