LCHF tråden 3
Lite paprika, tomat eller broccoli innehåller mycket c-vitamin.
Ikväll åt vi en kycklinggratäng på strimlad kycklingfilé, bacon, cf, grädde, philadelphiaost, massa vitlök, curry, sambal oelek, riven parmesan och en liten skvätt sweet chilisås. Tokgott med stekt strimlad vitkål till.
Ikväll blir det nog några fläsksvålar med guacamole framför teven, vi lyckas alltid äta så pass tidigt att jag måste ha något senare på kvällen. Lite trist då jag försöker bli av med vanan att äta på kvällen samtidigt som jag givetvis vill äta tillsammans med familjen.
Gomorrn.
Jag ska strax försöka släpa mig till kaffebryggaren så att jag vaknar till. Sen blir det en promenad (förhoppningsvis är sonen på lite bättre humör än igår) och därefter går vi till lekparken och tar med oss frukosten. Jag stekte två ägg igår som jag tänkte använda som bröd med lite smör, ost och gurka uppepå. All sätt är bra
Ja det gick ju jättebra med min morgonpromenad idag också. När vi gått i 10 min öppnade sig himlen och åskan dånade så t.o.m sonen blev rädd (han har aldrig varit rädd för åskan). Så det var bara att traska hem igen och äta frukosten hemma. Men äggmackorna blev mumsiga iaf.
Jag äter max 20 g kolhydrater om dagen, vissa dagar blir det mycket mindre. I början vägde jag all mat för att sedan skriva in det på min mat, det är ett bra sätt att komma in i det hela och man lär sig att lättare uppskatta vikten på maten.
Max 2 dl mjölkprodukter har jag aldrig hört men däremot begränsar ju många sitt intag av mjölkprodukter. Hur mycket man klarar av (somliga är känsliga för mjölksocker) är individuellt men jag åt massor av grädde, cf och ost i början. Nu ligger det kanske på 1 dl om dagen + några ostskivor.
Smör räknar jag inte in utan det äter jag till typ allt
Det är alltså energiprocent man talar om, inte mängden mat på tallriken.
Om man äter 2000 kcal om dagen så ska 75% av dem komma från fett (1500kcal), 20% från protein (400kcal) och 5% från kolhydrater (100kcal)(om man valt den fördelningen). Kolhydrater och protein innehåller 4,5 kcal per gram och fett 9 kcal per gram, det blir alltså inte särskilt mycket fett på tallriken.