Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

LCHF tråden 3

Hägris skrev 2008-07-18 15:51:56 följande:
    Men WHAT??? ska prova radera och lägga till igen ..
    Inte för att vara tjatig, men det kommer upp samma ruta med lösenord

Hej tråden!

Nu har jag varit på ICA Maxi och shoppat:

smör
    laxfiléer
    c f
    broccoli
    tomater
    champinjoner
    ägg
    2 olika olivoljor med smak
    makrill i tomatsås
    balsamvinäger

samt lite annat som inte alls har med lchf att göra - typ toapapper
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Mäh... jag tycker minsann att ni är lite sega i tråden! I CKtråden där jag hängde förr var det liv i luckan alltid Kom igen girls!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-07-18 20:08:24 följande:
    Nu är ju inte lchf någon kost jag gå på ,de är giviktkoll , men där får man äta färskostEwe lina skrev 2008-07-18 16:46:56 följande:
    Missuppfatta inte nu - du får såklart vara i tråden - men du äter ju inte enligt lchf?
  • Linda1976

Tonfiskröra? Recept tack!! Och andra frukosttips också gärna.... Man är ju så insnöad på mackor....

IDAG börjar mitt nya lchf-liv!! WIIIHAAAA!!!!

btw: Jordgubbar är jättenyttigt, carbs eller ej. Och väger man över 70 kg så hamnar man i ketos om man håller sig till max 50 gr  carbs/dag.

Tänk att de flesta äter kanske 100 gr carbs redan till frukost - 50 gr är verkligen inte mycket.

• Linda1976

Idag är jag en frågvis gris: Nötbröd går bort för jag är allergisk, men polarbröd? Är det också nåt med nötter?

En konstig sak: Jordnötter (som är den enda nöt jag tål) innehåller ju typ 17 gr kolh. Men nötter i måttlig mängd ska ändå vara ok enl lchf?

• Linda1976

Avlägger frukostrapport för bedömning:

50 gr vucherol-ost (28% fett)
    4 skivor smörgåsskinka
    3 cocktailtomater
    1 msk majjo
    espresso med en REJÄL skvätt grädde (15%)
    vatten

Måste säga att jag känner mig nöjd på ett helt annat sätt än efter en frall-frukost!

Till lunch tänkte jag steka kycklingfilé i smör, vitlök, persilja och lite balsamvinäger. Till detta lite broccoli och samt champinjoner i en röra av c f, vitlök, soja, salt, peppar.

Middag: Laxfiléer med dillsmör och lite blomkålsmos.

Ikväll: 10% mezeyoghurt med hallon.

Vad tycks??

• Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-07-19 10:05:34 följande:
    Linda, läs här vad drömhus ha skrivit längst upp Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)Jag äter enligt gi de är som atkins ,så jag få vara kvar
    Men om du äter enligt GI noll, så äter du ju inte som GI Viktkoll? Eftersom du pratar om maxintag av mejeriprodukter osv... 

För "vanligt" GI är ju inte alls samma som GI-noll.
  • Linda1976

Och Atkins och GI är inte att jämföra på samma eftermiddag. Helt olika begrepp och inriktningar

• Linda1976
    JewelGirl skrev 2008-07-19 09:55:17 följande:
    Linda: 15 procentig grädde bara? Annars lät det jättegott och jag förstår att du känner dig mer nöjd än efter frall-frukost *även om det är gott det med*Mezeyoghurt är gott och lätt att variera
    Haha... Jag älskar Skånemejeriers matlagningsgrädde på 15%. Använder jag vispgrädde i kaffet så äcklar det mig nästan. Det blir ju en fet hinna i gommen liksom Men jag kanske ska vänja mig vid det också...

Fett-tillvänjningskur, haha
  • Linda1976

Precis - RivstartGI, men i RivstartGI så är det ändå väldigt mycket mer kolhydrater än i lchf. Där ingår ju tex quinoasallad! (enl Aftonbladets bilaga igår).

"NormalGI" som tex Paulun förespråkar ligger ju väldigt långt ifrån lchf, så att säga att GI är samma som Atkins är ju inte heller rätt.

GI-noll och lchf är väl det som närmast är samma, alla de andra är en annan grej.

Många begrepp att särskilja, men faktiskt viktigt - så att man vet vad man pratar om, och inte ger felaktiga råd.

Svar på tråden LCHF tråden 3