LCHF tråden 3
Hej tråden!
Nu har jag varit på ICA Maxi och shoppat:
smör
laxfiléer
c f
broccoli
tomater
champinjoner
ägg
2 olika olivoljor med smak
makrill i tomatsås
balsamvinäger
samt lite annat som inte alls har med lchf att göra - typ toapapper
Mäh... jag tycker minsann att ni är lite sega i tråden! I CKtråden där jag hängde förr var det liv i luckan alltid Kom igen girls!
Tonfiskröra? Recept tack!! Och andra frukosttips också gärna.... Man är ju så insnöad på mackor....
IDAG börjar mitt nya lchf-liv!! WIIIHAAAA!!!!
btw: Jordgubbar är jättenyttigt, carbs eller ej. Och väger man över 70 kg så hamnar man i ketos om man håller sig till max 50 gr carbs/dag.
Tänk att de flesta äter kanske 100 gr carbs redan till frukost - 50 gr är verkligen inte mycket.
Idag är jag en frågvis gris: Nötbröd går bort för jag är allergisk, men polarbröd? Är det också nåt med nötter?
En konstig sak: Jordnötter (som är den enda nöt jag tål) innehåller ju typ 17 gr kolh. Men nötter i måttlig mängd ska ändå vara ok enl lchf?
Avlägger frukostrapport för bedömning:
50 gr vucherol-ost (28% fett)
4 skivor smörgåsskinka
3 cocktailtomater
1 msk majjo
espresso med en REJÄL skvätt grädde (15%)
vatten
Måste säga att jag känner mig nöjd på ett helt annat sätt än efter en frall-frukost!
Till lunch tänkte jag steka kycklingfilé i smör, vitlök, persilja och lite balsamvinäger. Till detta lite broccoli och samt champinjoner i en röra av c f, vitlök, soja, salt, peppar.
Middag: Laxfiléer med dillsmör och lite blomkålsmos.
Ikväll: 10% mezeyoghurt med hallon.
Vad tycks??
Och Atkins och GI är inte att jämföra på samma eftermiddag. Helt olika begrepp och inriktningar
Precis - RivstartGI, men i RivstartGI så är det ändå väldigt mycket mer kolhydrater än i lchf. Där ingår ju tex quinoasallad! (enl Aftonbladets bilaga igår).
"NormalGI" som tex Paulun förespråkar ligger ju väldigt långt ifrån lchf, så att säga att GI är samma som Atkins är ju inte heller rätt.
GI-noll och lchf är väl det som närmast är samma, alla de andra är en annan grej.
Många begrepp att särskilja, men faktiskt viktigt - så att man vet vad man pratar om, och inte ger felaktiga råd.