• Bellsam

Nostalgi.. Barnprogram vi minns!

Tänkte vara lite nostalgisk här och skriva om barnprogram eller dyl som man tittade på när man var liten.
    Själv älskade jag My little ponny, Turtles och Lady loverlocks. Något som gick som jag inte tyckte om men som jag tittade på eftersom det ändå var barnprogram var Ika i rutan. Ser det schackrutiga golvet och det dansande skelettet i mina mardrömmar, ha ha.

Någon som har något som de tyckte om, eller hatade som ni har lust att delge?

• Svar på tråden Nostalgi.. Barnprogram vi minns!
  • lilla sandra

Oooh, Pippi Pelikan!!
    Visste att det var nått jag hade glömt!!!

Tessou skrev 2008-07-11 20:39:56 följande:
    Ni har nog skrivit de flesta jag gillar.. men inte Pippi Pelikan! En cellsam historia har jag på VHS och brukade kika på en del innan videon gick sönder! Solstollarna och Toffelhjältarna får de mer än gärna visa igen.. kommer ihåg att jag va lite rädd för betjänten som jämt sa ''reklam''...
  • Dojdan

BRUM (den gula lilla bilen som åker omkring för sig själv) är ju eett gulligt program

När är det min tur att bli mamma?
  • Dojdan

"Ebba och didrik" inte att förglömma!

Likaså "Pojken med guldbyxorna"

och ett till.. kan det ha hetat "Percys gymnastikskor"?

När är det min tur att bli mamma?
  • DalaPetra

En cellsam historia har jag fått tag på på DVD. UUUUUnderbart!!! hihi

• K som i katt

Jag lyssnar just nu på Allan Edwalls samlingsskiva med de sedelärande visor om barn, varje vers innehåller “du stackars barn som..” Jag minns programmet där han presenterade visorna, tror han satt i en soffa och sedan kom teckningar som gestaltade händelseförloppet i varje visa. Kommer dock inte ihåg vad programmet hette.

Sedan minns jag som 70-talist den gamla serien om Kalle Vrånglebäck. Den började med Beatles gamla hit Obladi Oblada och sedan kom en massa stillbilder med Kalle och hans syster Loppa. Berättare var skådespelaren Per Myrberg. När man såg serien som barn tyckte jag att Kalle var en bråkig typ som alltid skrek och bråkade. På senare år har serien omtalats som en skildring av ett DAMP-barn. Senare kom en uppföljare som hette Loppa fräser ifrån i samma stil med stillbilder och en annan berättare.

För övrigt kan Fem myrors storhet aldrig påtalas tillräckligt.

• Nenne 71

*Svenska sesam

*Kommer inte ihåg vad det hette men det var ett dockskåp som dockorna blev levande i.

• Liljan77

Jalle,julle o julius hade jag gärna sett på tv igen.
    Solstollarna minns jag så väl.Träffade en utav skådespelarna ofta i jobbet.
    Bamse,doktor snuggles.hajk,rädda joppe,linus på linjen,bullen.
    De e så att man börjar känna sig gammal.

Svar på tråden Nostalgi.. Barnprogram vi minns!