• mamarazzi

Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?

Jag har precis fått reda på att jag har bakteriell vaginos/slidkatarr och ska börja behandla nu med Dalacin vaginalkräm.

Hittade denna länk på internet:
    www.medicallink.se/news/showNews.cfm

Någon som varit med om att ni har fått flera missfall, behandlats och att allt sedan gått vägen?

• Svar på tråden Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?
  • Poppy Lee

mamarazzi: har tyvärr inget svar till dig, men undrar hur det kommer sig att du fick veta att du hade bakteriell vaginos? Hade du symtom, eller tog de prover el. dyl. på dig efter ditt mf?

• mamarazzi

Jag har noll symptom. Ingenting!
    Men när jag hade haft mitt 3:e missfall kom jag till en väldigt omtänksam läkare på kk i Lund som har sänt remiss till utredning men också gjorde test för olika infektioner (bara en liten tops liksom). Så det var hur enkelt som helst! Sen ringde hon 2 veckor senare och nu sitter jag med ett recept i handen - vaginalkräm i 7 dagar.

Blev förvånad när jag läser om bakteriell vaginos på nätet för det verkar vara hur vanligt som helst men jag har aldrig hört talas om det i samband med att man har fått upprepade missfall. Det verkar vara mer vanligt att diskutera det i samband med att det finns risk för att man föder för tidigt om man har detta under graviditeten.

Har du tidigare hört talas om det här?

• Poppy Lee

Har aldrig hört talas om det, men nu vill jag också testa mig. Snokade runt lite på nätet nu, och det verkar ju vara en orsak till mf i andra trimestern om jag förstått det rätt. Just det har jag haft, två ggr t o m.

Så nu ska jag ringa en gyn imorgon, hoppas att det finns någon som har öppet i sommar!

• Rara Avis

Hej! Hade bara ett ma innan jag behandlades så det blir ju inte så värst vetenskapligt. Men ändå. Gjorde en fertilitetsutredning i början på -06 och då visade det sig att jag hade bakteriell vaginos. Hade inga symptom. Innan utr hade jag lyckats få till ett ma efter ett års försök.
    I slutet på utr blev jag spontant gravid, och det gick vägen. Kommer ihåg att jag då tänkte att det varit bakteriella vaginosen som spökat tidigare, men jag vet inte. Kan ju ha varit ren o skär otur också. Det säger ju alla läkare till en...

Försöker göra syskon och har hittills lyckats med ett x så att äggledaren sprack, och nu några mån senare sitter jag med ett ma i magen igen. När detta ma är över ska jag göra det där självtestet! Bara för att eliminera alla eventuella orsaker. Även om det bara var otur som läkarna säger så känns det ju bättre att ta konkreta steg mot att eventuellt förbättra chanserna. Funkar bättre mentalt för mig än att överlämna mig åt ödet/turen/oturen.

Sen blir det tandläkaren också. Plack, tandsten och bakterier gör att kroppen producerar prostaglandiner som jag har läst ökar risken för prematur födsel. Vet inte om det påverkar tidiga mf men tänkte vara på säkra sidan... Skadar ju inte att vara fräsch i munnen heller . Nu hittar jag bara en artikel hos aftonbladet men läste om det på något mer "seriöst" ställe också... www.aftonbladet.se/foraldrar/graviditet/article160575.ab

Lycka till tjejer!

• StoraD

hej mamarazzi och ni andra! jag har mailat apoteket rörande självtestet som krusbär (hej tjejen!) tipsat om ovan. Jag återkommer när jag fått svar!

• fruZ

Bra LillaD!
    Tänk att du alltid är så effektiv! Själv har jag bara gått och funderat på saken... Och luktat på mina trosor...

• Lerkorg
    fruZ skrev 2008-07-05 21:29:12 följande:
    Bra LillaD!Tänk att du alltid är så effektiv! Själv har jag bara gått och funderat på saken... Och luktat på mina trosor...
    Hihi!

Förlåt att jag fnissar. Lät bara så roligt.

I övrigt i tråden - intressant och för mig ny info.
Svar på tråden Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?