• Rara Avis

Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?

Hej! Hade bara ett ma innan jag behandlades så det blir ju inte så värst vetenskapligt. Men ändå. Gjorde en fertilitetsutredning i början på -06 och då visade det sig att jag hade bakteriell vaginos. Hade inga symptom. Innan utr hade jag lyckats få till ett ma efter ett års försök.
    I slutet på utr blev jag spontant gravid, och det gick vägen. Kommer ihåg att jag då tänkte att det varit bakteriella vaginosen som spökat tidigare, men jag vet inte. Kan ju ha varit ren o skär otur också. Det säger ju alla läkare till en...

Försöker göra syskon och har hittills lyckats med ett x så att äggledaren sprack, och nu några mån senare sitter jag med ett ma i magen igen. När detta ma är över ska jag göra det där självtestet! Bara för att eliminera alla eventuella orsaker. Även om det bara var otur som läkarna säger så känns det ju bättre att ta konkreta steg mot att eventuellt förbättra chanserna. Funkar bättre mentalt för mig än att överlämna mig åt ödet/turen/oturen.

Sen blir det tandläkaren också. Plack, tandsten och bakterier gör att kroppen producerar prostaglandiner som jag har läst ökar risken för prematur födsel. Vet inte om det påverkar tidiga mf men tänkte vara på säkra sidan... Skadar ju inte att vara fräsch i munnen heller . Nu hittar jag bara en artikel hos aftonbladet men läste om det på något mer "seriöst" ställe också... www.aftonbladet.se/foraldrar/graviditet/article160575.ab

Lycka till tjejer!

• Rara Avis

Bra att veta att självtestet inte visar bv...

Då blir det att ta sig t gyn då.
    När jag kollades för bakteriell vaginos har jag för mig att jag fick svaret direkt, dr pep iväg en stund och när hon kom tillbaka fick jag den roliga nyheten.

lillaD, jag skulle nog också vänta t efter mensen om jag var du...

• Rara Avis

LillaD, tänkte först som så att jag själv skulle nojja att "nu får ungen en fosterskada" under hela graviditeten om jag anv läkemedel som man inte ska ta då.
    Men det är ju moment 22. Om jag inte tog dom skulle jag såklart nojja att det blir mf pga slidkatarr... nu när jag funderar närmare kanske jag skulle ta det så snabbt som möjligt ändå, som du skriver innan ngt hunnit växa till sig vid ev graviditet. Svårt läge. Jag skulle hoppas att dr svarar i telefonen! Ring o hör vad de rekomenderar.

• Rara Avis

Är så himla långsam när jag skriver mina inlägg så nu när jag läst det ni skrivit innan jag han trycka iväg så säger jag bara:

skulle inte vänta t efter mensen. Skulle lita på bm och läkare. Skulle inte känna ngt större behov av att ringa och dubbelkolla

Svar på tråden Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?