Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?
Hej! Hade bara ett ma innan jag behandlades så det blir ju inte så värst vetenskapligt. Men ändå. Gjorde en fertilitetsutredning i början på -06 och då visade det sig att jag hade bakteriell vaginos. Hade inga symptom. Innan utr hade jag lyckats få till ett ma efter ett års försök.
I slutet på utr blev jag spontant gravid, och det gick vägen. Kommer ihåg att jag då tänkte att det varit bakteriella vaginosen som spökat tidigare, men jag vet inte. Kan ju ha varit ren o skär otur också. Det säger ju alla läkare till en...
Försöker göra syskon och har hittills lyckats med ett x så att äggledaren sprack, och nu några mån senare sitter jag med ett ma i magen igen. När detta ma är över ska jag göra det där självtestet! Bara för att eliminera alla eventuella orsaker. Även om det bara var otur som läkarna säger så känns det ju bättre att ta konkreta steg mot att eventuellt förbättra chanserna. Funkar bättre mentalt för mig än att överlämna mig åt ödet/turen/oturen.
Sen blir det tandläkaren också. Plack, tandsten och bakterier gör att kroppen producerar prostaglandiner som jag har läst ökar risken för prematur födsel. Vet inte om det påverkar tidiga mf men tänkte vara på säkra sidan... Skadar ju inte att vara fräsch i munnen heller . Nu hittar jag bara en artikel hos aftonbladet men läste om det på något mer "seriöst" ställe också... www.aftonbladet.se/foraldrar/graviditet/article160575.ab
Lycka till tjejer!