• JANI

flytta hem?

EFter många år i Spanien, känns det mer och mer att det är dags att återvända hem. MEn... HUR SKA VI VåGA???
    Det jag är mest orolig över är om man man ska lyckas hitta jobba, han kan bara engelska och spanska.
    Ni som har tagit steget att flytta hem igen,
    vad har varit mest positivt?
    Vad har varit mest negativt? vad har ni ångrat/ inte ångrat??

• Svar på tråden flytta hem?
  • campanilla

Vi var helt inne pá att flytta tillbaka till Sverige nu i august, helt enkelt pga att det inte fanns tillräckligt med jobb här. Min sambo som har varit i mäklarbranschen ända sen vi flyttade hit hde inget jobb alls under 6 mánader pga den här crisis som är här nu. Jag som varit hemma med barnen under alla ár letade pá ett jobb, dock med en skitlön som endast betalar hyran.
    Sá fick min sambo i alla fall jobb pá ett byggarbete med en skaplig lön sá vi bestämde oss för att stanna ett ár till. Men nästa ár kommer vi till 90 procent att flytta tilbaka. Min sambo har bott där i 3 ár innan sá han pratar skaplig svenska sá det ska nog inte bli nát problem. Men det lustiga är att han som aldrig ville flytta tillbaka är den som nu pushar pá och jag som inte kunde se mig själv sá mánga ár i Spanien är den som háller tillbaka...
    Men det máste göras senast nästa ár pga av att vára äldsta barn börjar komma upp i en ganska känslig álder för flyttning, de blir 9 och 10 ár nästa ár.
    Intressant trád tycker jag att byta lite ideer och tankar om hur det gár och fá rád frán er som redan tagit steget!

• JANI

snustroll: tack för tipset ska kika lite

campanilla: min man jobbar också inom mäklarbranschen som är helt nere nu.

Vi ska tillbaka nu i augusti, längtar väldigt mycket men det känns skrämmande också, killen stannar här i Spanien ett tag.
    känns pirrigt!

• JANI

tack så jätte mycket!! vilken bra sida, gubben blev jätte glad han vill verkligen lära sig

• Jamieolivia

Svenska är jätteviktigt att börja med innan man kommer hit. Min man hade inte så mycket tid innan vi kom hit att lära sig, då vi egentligen skulle o kvar i USA...
    Nu är det snart ett år sen, han går fortfarande på SFI och söker jobb. Det är jättetungt, inte alls kul att vara hemma och plugga svenska och inte ha nåt jobb. På så sätt har det blivit att vi funderar på att flytta tillbaka till USA. Tyärr går det inte alltid bra med flytt, men oftast tror jag att det går bra.

Men svenska är jätteviktigt!! Jobb är nästan omöjligt utan svenskan.

• Miracle09

Hej på er!
    Hoppas ni fortfarande går in och besöker FL. Tänkte höra mer er alla hur det har gått för er med flyttarna och männen och svenskan, jobb etc.?
    Vi håller på att planera en flytt till Sverige nu från Teneriffa.
    Hade varit kul att höra hur det har gått :)

• Radiolight

Jag pushar också lite för tråden, jag vill veta mer!

Vi ska också flytta till Sverige efter 3 år i Frankrike, jag först och sen kommer tjejen efter... verkar vara ett återkommande tema. ;)

Hur motiverar man sin partner?! Jag vill så gärna hjälpa henne att förbereda sig och stötta hennes självkänsla inför en den här utmaningen!! Men utan att stressa upp henne osv.. svårt tycker jag. Något tips??

• Miracle09

Kan din tjej svenska? Annars är det bra att försöka börja med det innan hon åker.
    Min sambo kan knappt någon svenska och ingen engelska heller. Han har dock lärt sig lite svenska från när jag pratar med vår dotter på 20 månader.
    Tips på motivering. Vad vill hon göra i Sverige? Intressen? Ta alla sånna saker och leta upp det i Sverige. Gillar hon musik, dans, kultur. Leta upp olika föreningar. Se över jobbmöjligheterna för henne.
    Jag pratar om allt positivt med Sverige till min sambo. Men man måste även ta med något negativt, annars kan det bli fel. Men då tar man med sånna saker som vädret och mörkret. Vet inte var i Frankrike ni bor, det kanske ár kallt där med.
    Svårt med tips...var i Sverige ska ni flytta?

• Mosie

Hej, Vi flyttade till sverige i september förra året och allt har flutit på för oss. Sambon är aussie och kunde jättelite svenska när vi kom, han började SFI i Nov 2010 och blev klar med D och sista kursen nu till sommaren Juni 2011. Han fick ett instegsjobb (kontakta arbetsförmedlingen om detta) där han jobbade 50% och läste SFI 50% men fick 100% lön. Han jobbar inom IT och fick jobb via kontakter, alltså inte via arbetsförmedlingen.

• JessiO

vi flyttade till Sverige efter 10 år i Spanien förra våren, Min man börja SFI och sonen i skolan.
    MEN nu är vi tillbaka i Spanien igen.... Det gick inte, min son saknade kompisarna, min man tyckte både kulturen och språket (framförallt) va jätte svårt att vänja sig vid, Och helt ärligt.... Inte jag heller, Jag va så himla ung när jag kom hit så för mig är detta mitt hem! Mina vänner/arbetskamrater här är min familj! Jag tror jag blivit lite förspanskad!

Hoppas det går jättebra för dig och Lycka till!!

• Mosie
    JessiO skrev 2011-07-28 22:09:12 följande:
    vi flyttade till Sverige efter 10 år i Spanien förra våren, Min man börja SFI och sonen i skolan.
    MEN nu är vi tillbaka i Spanien igen.... Det gick inte, min son saknade kompisarna, min man tyckte både kulturen och språket (framförallt) va jätte svårt att vänja sig vid, Och helt ärligt.... Inte jag heller, Jag va så himla ung när jag kom hit så för mig är detta mitt hem! Mina vänner/arbetskamrater här är min familj! Jag tror jag blivit lite förspanskad!

Hoppas det går jättebra för dig och Lycka till!!
    jag förstår precis hur du känner dig. Jag är nog mer aussie än min sambo, men jag har gett mig fan på att vi ska bo i Sverige nu, jag orkar inte flytta igen! plus att här har vi fler möjligheter som att tex kunna äga ett hus :)
  • JessiO
    Mosie skrev 2011-07-29 00:58:39 följande:
    jag förstår precis hur du känner dig. Jag är nog mer aussie än min sambo, men jag har gett mig fan på att vi ska bo i Sverige nu, jag orkar inte flytta igen! plus att här har vi fler möjligheter som att tex kunna äga ett hus :)
    Helt rätt gör du! Hoppas det går bra!! All lycka!
Svar på tråden flytta hem?