• Idun 78

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

MWB: Ja han är VERKLIGEN klok som en pudel! Och väldigt väldigt arbetsvillig! Han älskar att lära sig nya konster, spåra i skogen etc. Och så tävlar vi ibland i agility. Han är verkligen en skojig hund om man gillar en hund med go i, som inte bara vill lata sig. Tyvärr är han väldigt mkt familjehund i den bemärkelsen att det bara är familjen som gäller. Han har jättesvårt för nya människor, morrar skäller och beter sig allt annat än vackert. Men man kan väl inte få allt antar jag.

Nej nu ska jag sova! Godnatt kära vänner!

• Idun 78

Mama, Koh Lanta! Det är ju perfekt! Gud vad härligt ni kommer få det i oktober. Jätteavis! Och ja, du ÄR verkligen duktig! Att söka jobb är bland det jobbigaste man kan göra, det dränerar en verkligen på all kraft! Så att du redan har så mkt intervjuer på gång, och redan är bland de sista kvar på en(!) är ju JÄTTEBRA!!! Sträck på dig och var stolt!

• Idun 78

Poppy: Japp, prog är dyrt! Och det är nog som Cia säger att det ger mer grav.symtom, men för mig är det inte en biverkning utan känns snarare tryggt (även om det är en falsk trygghet).

Var hos terapeuten idag. Så himla skönt. Inser att jag lär få dras med ångesten för att även denna graviditet slutar i ett mf, ångesten kommer inte att försvinna. Däremot insåg jag när jag var där att jag faktiskt har lärt mig mycket av min tidigare terapi, att jag innerst inne är stark, och att jag kommer överleva även om det skiter sig igen. Kändes bra att inse det, nu när den värsta paniken över blodet i förra veckan lagt sig.

Bling, jag har samma erfarenhet som Finesssan, mina två tidigare graviditeter har jag haft svaga plus. Den ena slutade i ett tidigt mf, och den andra i ett senare ma. Men även ma:t tog lång tid på sig innan plusset blev starkt. Den här gången var plusset starkare från början och efter några dagar riktigt starkt. Men sen är det som andra här inne sagt, det är nog väldigt individuellt.

• Idun 78

Bling: Ja jag tog 2T från ÄL, sedan har jag börjat med progg efter att jag plussat.

MW: Just nu känner jag mig nöjd med denna enda gång, men känner jag om en vecka eller månad att jag behöver prata mera, så går jag dit igen. Inget bestämt alltså. Eftersom jag har gått mkt i terapi innan, så kom mkt utav de tekniker och tankesätt som jag lärt mig via terapin tillbaka igen idag när jag satt där hos terapeuten. Så just nu känner jag mig stärkt. Men som sagt, börjar jag svikta så går jag dit igen.

DND: Vilken bra artikel! Corren, är det Linköpings tidning? Det hade ju varit lysande om hon hade kunnat få in det som debatt i massa svenska dagstidningar, skapa en nationell debatt kring detta!!! Jag skulle förresten vilja se detta debatteras överallt, TV, radio, tidningar. Det är alldelles för tyst om oss ofrivilligt barnlösa, precis som Ramona skriver!

Cia: Gud så söta! Och Alvin och Engla - bedårande namn båda två!

• Idun 78

Hej lillaD! Hur går det med yogan? Jag ska faktiskt ner på mattan en sväng ikväll efter jag gått ut med hunden tänkte jag.

Angående adoption så tror jag att det absolut viktigaste för det adopterade barnet är att det känner sig älskat, och att h*n känner i hjärtat att h*n är älskad för sin egen skull, och inte för att föräldrarna inte kunde få egna barn. Var ngnstans i syskonskaran som det adopterade barnet kommer spelar nog mindre roll egentligen, även om jag förstår argumentationen om att adoptera efter bio-barn. Som parallell kan jag berätta om min mans lillasyster. Min man har en bror som dog som liten, och hans syster, som är yngsta barnet, har alltid trott att hon kom till som "stand-in" för brodern som dog. Så även bio-barn kan få för sig att de egentligen inte är älskade för sin egen skull, utan endast som substitut. Att barn får sådana tankar är nog helt normalt, adopterade eller inte, huvudsaken är att man lyckas nå fram till sitt barn så att barnet verkligen förstår att h*n är älskad för sin egen skull.

Oj det här blev långt, sorry!

• Idun 78

Ah, så din är också tecknad! Så bra för det är det jag också gillar bäst! Jag skaffad boken när jag mådde som sämst förra sommaren. Då körde jag enligt programmet och det hjälpte mig JÄTTEMYCKET. Nuförtiden gör jag de övningar jag gillar, men jag märker att jag hela tiden återkommer till de första två veckornas övningar - de är så bra när det man behöver allra mest bara är att slappna av!

BP, Bling, MW, HK, LillaD och alla ni andra som oroar er över att hänga här länge framöver. Jag kommer också att hänga här under oöverskådlig framtid, det kan jag garantera er, oavsett hur det går med den här graviditeten. Den här tråden är det bästa som hänt mig på mkt länge, och jag hade aldrig varit där jag är nu, både fysiskt och psykiskt, om det inte hade varit för er! Och sen är det som Poppy säger, vi har alla plussat tidigare, och det finns ingenting som säger att vi inte kommer göra det igen!!! Tvärtom!

God natt mina vänner!

• Idun 78

DND: Jag var hos DrB idag. Han såg fullt frisk men jag förstod det som att de tar det lite lugnt just nu och sprider ut patienterna ganska mycket. Dr B får nämligen inte sitta still för mkt just nu pga sin operation. Fick du ingen ny tid hos dem när de ringde och avbokade sist?

Allt såg bra ut, men inget hjärta ännu, men det hade jag heller inte väntat mig. Alldelles för tidigt för det, är nog bara i v. 5+3. Fick en ny tid om två veckor, och då förhoppningsvis får vi se det lilla hjärtat slå. Han tyckte att det var helt lugnt med mina inplanerade resor framöver, så det kändes jättebra!

Godnatt sötnosar!

• Idun 78

HK: Vi pratade inte om varför han inte skrivit ut prog från början. Jag ringde ju honom i förra veckan när jag blödde och då skrev han ut prog, så nu tar jag ju det och ska göra fram till v.12. Om jag har förstått det rätt på I dock, så kanske jag inte behöver prog eg., pga att jag inte är så gammal, men nu skrev de ut det pga blödningen för att vara på den säkra sidan helt enkelt. Hur mår du för tillfället? Ni har inte påbörjat nedräkningen för nästa IVF riktigt än, eller?

Vad duktiga ni är HK och Mamarazzi som tävlingsdansat! Själv har jag alltid dansat, allt från tango och jitterbugg, till orientalisk och afrikansk dans, men jag har aldrig tävlat.

Ja Lycka, vad är det för möte? Hoppas det går bra iaf!

• Idun 78

Poppy: Jo jag har ganska mkt symptom, men det är svårt att veta vad det är som proggen ställer till med. Jag har ömma bröst, lite illamående och ganska mkt mensvärk som kommer och går. Brösten och illamåendet tar jag gärna, men mensvärken oroar mig även om jag vet att det är helt normalt. Värk är tyvärr = mf för mig.

LillaD: Det behöver ju inte alls vara mensen. Jag har alltid ganska mkt känningar innan mens, men tre ggr har ju känningarna visat sig vara grav.känningar. Svårt att avgöra så tidigt ju. Jag håller alla tummarna för att det inte är mensen!

Finesssan, vad anses Bisolvonet göra?

Lycka, Hoppas du kommer känna att det är ok att komma tillbaks till jobbet! Förhoppningsvis kanske du kommer tycka det är skönt att låta tankarna få vandra lite kring jobbet ett tag. Jag hoppas det! Kram

MW, Nej inga bra tips på rak arm. Jag kommer alltid på tusen saker efteråt som jag borde frågat om och då är det ju alltid för sent... Men som Poppy sa, fråga om Prog. Det kan väl också vara bra att försöka luska på om du bör utvidga mf-utredningen? Finesssan tex har ju tagit många fler prover än de flesta av oss gjort hos DrB, och det är ju aldrig fel.

• Idun 78

Hej allihopa! Har precis kommit tbx från min tid hos min "vanliga" gyn. Hade inte tänkt gå till honom men pga blödningen i förra veckan så ringde jag och bokade en tid för säkerhets skull, eftersom DrB ju var sjuk i den vevan. Anyway, DrB kom tbx men jag avbokade inte tiden hos min vanliga gyn eftersom han hade kollat mina hcg-värden nu i veckan och det hade inte DrB gjort. HCG-kurvan såg fin ut men när min gyn fick höra att jag hade påbörjat en mf-utr. hos DrB TROTS att jag BARA fått två mf blev han så j-la arg. Jag fick mig en rungande utskällning om hur fel jag gjort som påbörjat utredningen så tidigt, att jag istället skulle acceptera livets gång, samt att jag gått bakom hans rygg. *puh* Behöver jag säga att jag inte var välkommen dit någemera?

Lycka, bra att du tar det lugnt idag, att du tillåter dig att vara trött och lite nere, men att du samtidigt känner att du har bra dagar också! Förhoppningsvis är redan imorgon en sådan dag! Kram

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7