• Poppy Lee

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Krusbär: jag är också 30, fyllde i somras. Jag försöker att inte åldersnojja för mkt. Om det kan pigga upp dig har jag en kollega som fick första barnet vid 37. Nu är hon 41 och har FYRA barn! Fick en unge till vid 39 och ett tvillingpar i somras. Jag tror att hon gjort privat IVF, men har inte frågat rätt ut.

Om man kollar i tidningen Mama, t ex, är i princip alla mammor som är med där med bebisar 35+ (och rika, hehe ). Det GÅR ju att bli gravid rätt sent faktiskt.

Just att vara pco:are lär ju också kunna göra att man har lättare att bli gravid efter 35 (har läst det någonstans). Äggen som inte släpper sparas ju trots allt i äggstockarna, de förbrukas ju inte tack och lov.

Så det är inte kört, du kanske hinner få fyra barn före 40, vem vet!

• Poppy Lee
    Bling1975 skrev 2008-08-22 20:04:10 följande:
    HK - kidnappning har vi också varit inne på, man tänker så mycket galna tankar när man känner sig desperat. Min man har ingift släkt från Gambia så vi har planerat hur vi ska bära oss åt för att köpa ett barnhemsbarn där och ta hem. Något vi givetvis aldrig skulle göra.
    , jag tänker Madonna och den lilla pojken från Malawi hon "adopterade". Men du, surrogatmamma är ju visserligen dyrt, men inte på något sätt omöjligt! Har ni bostadsrätt i Sthlm finns ju alltid möjligheten att sälja och flytta till något billigare (läs Uppsala) med tvillingbarnet! Det är såklart svindyrt med 600 000-700 000 kr, men helt klart värt det tycker jag. Barn är värda alla pengar i världen! Hur lång tid tar det från att man bestämmer sig tills processen sätter igång så att säga?

Men ni ska väl testa donation och så först va, om jag förstått det rätt?

HK: fy vad deppigt med din värk och så mf och ivf:er på det. En jättekram till dig.

Idun: fan! Kan det vara mensen redan alltså? Ingen nidblödning bara? Om det nu är mensen får du tänka att det är bra att cykeln är stabil iallafall, det tyder ju på att ägglossningen är igång normalt. Men BLÄ vad trist , jag hade höga förhoppningar på dig denna månad.

DND: jag håller med dig om att det känns skönt om mannen är med. Det är faktiskt inte bara kvinnans fel med mf - det är en vanföreställning som traderas vidare hela tiden, men det här med manlig faktor som jag tjatar om rätt ofta här är ju mer och mer uppmärksammat i USA. Läs på amerikanska sajter om mf, där står det ofta att mf i 50% av fallen orsakas av just mannen.

Cia: vad ska Pyret heta på riktigt då? Nyfiken!

Finesssan och Magis: skoj att se att ni mår bra och har hälsan (och att era små töser mår bra), kram till er!
  • Poppy Lee

Hej hopp! Ja Cia, jag är här iallafall . Men det var väldans lugnt i tråden den sista tiden. Hoppas att det beror på att det händer en massa roliga, snarare än tråkiga, saker i allas liv just nu.

Själv har jag haft en omtumlande eftermiddag då det avslöjats att två personer som en väninna och jag försökte tussa ihop på en fest förra hösten gått och blivit tillsammans - i smyg! Jätteroligt och oväntat.

• Poppy Lee

Vad skönt! Nu hade jag ställt in mig på höst och ruskväder, så jag blev nästan lite besviken över det vackra vädret hade planerat att mysa inomhus med te och inredningstidningar

Men nu blev det cykeltur och besök hos kusinen (där det avslöjades att han blivit ihop med personen jag nämnde ovan) istället!

Hur gammal är (namnlöse?) lilleman nu? Är du rädd för att han ska smittas av dagisbakterier av storasyrran?

• Poppy Lee

Hej Bling också! Vad skoj med syprojekt, vad har du på gång nu? Jag ska ju försöka mig på att klä om en stol, men jag kan ha tagit mig vatten över huvudet... visste t ex inte vad en "keder" var för någonting förrän jag lånade lite böcker om möbelvård

Cia: Oj, han är fortfarande så liten, bless! Sorgligt med ögoninflammationen, är det vanligt eller? Ser väl läskigt ut förmodar jag.

Jag längtar efter en ny hallampa. Har spanat in den här klassikern:

www.1900design.com/pi-content/lampor_panthella2.jpg

men den kostar kring 4000:-, så det är nog inte aktuellt nu när jag snart blir arbetslös och dessutom lägger alla överblivna stålar på körlektioner.

• Poppy Lee

Men Idun, vad säger du - JAAAAA! GRATTIS! Jag sa ju det, det skulle funka för dig den här månaden! Kände det på något sätt. Hur är taktiken nu? Gå ner till 75 mg T + ringa DrB och boka vul-tid eller? Åh, vad glad jag blir.

Nu hoppas jag för egen del att din BIM-lista för tur med sig och att den smittar av på mig som har BIM på onsdag

• Poppy Lee

BP: dum dröm! Det är klart att du kommer att bli mamma! Med den vilja du och alla andra här visar är det solklart att alla på ett eller annat sätt, förr eller senare, blir mammor. Jag är bombsäker på det.

Undrar fortfarande hur det är med mammarazzi och lillaD, ni brukar vara inne så mkt och har inte synts till på sistone. Allt väl med er?

• Poppy Lee

a80: skönt att allt såg bra ut, grattis! Typiskt att få eländiga blödningar som luras och skapar oro hela tiden. Men, kommer det från tappen är väl det mkt bättre än om det kommer inifrån livmodern?

lillaD: ja, du verkar ju ha en del på jobbet minst sagt, förstår att du inte hänger här lika mycket!

Krusbär: ja, precis, det var så min gyn sa - att han såg en gulkropp (tom?) som var av en sådan storlek att jag borde haft ÄL för drygt en vecka sedan. Men jag tycker fortfarande att det är skumt att det inte blir utslag på ÄL-stickorna, jag får ju inget felmeddelande heller (CB digital), så det är verkligen ett mysterium. Ska ge det hela ett par, tre månader till av ivrigt sex, blir det inget plus av det får jag nog vända mig till en annan gyn som kanske är piggare på att utreda min knasiga ÄL.

• Poppy Lee

Åh nej Idun! Helvete!

Men: det behöver inte vara mf. Du äter ju T, eller hur? Det gör ju att även småblödningar så att säga blir "större" och kanske ser värre ut än vad de egentligen är. Jag stämmer in i kören ovan och råder dig också att ligga still. Sjukskriv dig imorgon och inta soffläge och avvakta! Tänker på dig gumman.

• Poppy Lee

Idun: har blödandet lugnat sig lite nu? Tänker så på dig, gumman.

kajolajo: välkommen till tråden, hoppas att det inte är ett pågående mf du har utan bara en skrämselblödning. Fr.o.m. v 6+0 kan man väl se hjärtat på vul? Kanske kan få en kontrolltid rätt snart?

Finesssan: hoppas att Vidas muskler blir mjukare nu. Tror inte heller att det är bra att barnen ligger på rygg jämt el sitter i babysitter el bilstol (även om de såklart ska sova på rygg tills dess att de vänder sig själva). Om de inte gillar att ligga mkt på mage kan man ju bära i sjal eller sele (om man orkar! ), många barn sover ju gärna burna, och då blir det inte samma tryck mot huvudet som när de ligger på rygg.

Själv har jag fått höstens första dagisbaciller av dottern (i augusti redan! jippie!) och är dunderförkyld. Men då kanske chanserna att bli på smällen är extra goda, eller vad säger ni andra tnf-alfare? Om immunförsvaret är försvagat borde väl chanserna för lyckad inplantation vara större?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7