• fruZ

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Hej Kajolajo! Välkommen hit och beklagar...

Jag tror inte att eventuella förkylningar och tendenser att ha eller inte ha förkylningar vid grav eller annars har med upprepade missfall att göra.
    Vid upprepade missfall, om jag nu har fattat det hela rätt, så handlar det ju om att immunförsvaret inte gör den shift som krävs. Så att det bildas antikroppar som fastnar i moderkakan, det blir en inflammatorisk reaktion och moderkakan börjar inte fungera som den ska och hormonförsörjningen därifrån blir inte som den ska. Näringsutbytet fungerar inte heller och detta tillsammans med hormonbristen gör att embryot slutar utvecklas och dör. Sen tror ju många att det även bildas microblodproppar i moderkakan som bidrar till den dåliga funktionen.

OBS ovanstående är nog en blandning av vad jag läst, hört läkare säga och själv kokat ihop av mina bristande fysiologi-kunskaper. Men det är iallafall så jag tänker. I därför jag tror på Innohep/Fragmin-behandling som man har teorier om påverkar själva boven i dramat (immunförsvaret). Återstår väl att se om det funkar på mig.

Blödde lite rött igen idag. Och med tanke på vilodiskussionen idag så borde jag kanske oxå lägga mig ner. Men jag pallar inte det. Jag klarar inte att satsa så för jag är så rädd då att det ändå ska skita sig. Som tur är så har jag det lungt på jobbet just nu. Så jag försöker softa mesta möjligt och hoppas på att det ska räcka. Dessutom är det skönt för mig just nu att vara på jobbet, jag är på ett ställe där jag trivs och mår bra och där dagarna går ganska fort.

• fruZ

Idun; oj, vad jag håller tummarna för att din blödning avtar och att allt är bra därinne!!

• fruZ

Lycka, näää, vad otroligt tanklöst! Man undrar ju varför hon ska höra av sig nu helt plötsligt... Borde hon ju ha gjort för länge sen.

Bling, visst är det jobbigt med provsvarsväntan. Men vad duktig du är med vikten! Kanske bra med många projekt på jobbet så att tiden går lite fortare, men du får ju inte slita ut dig helt, du måste ju vara i form för en lång graviditet snart

• fruZ

Kajolajo: fy vad jobbigt gumman att det inte såg bra ut. Hoppas det går fort över och att du har bra människor omkring dig.

DND; pissig dag, jag röstar oxå för att du häller sallad över henne nästa gång. Men ta hennes sallad, din vill du ju äta

Cia; jag fattar inte heller hur man väljer namn. Vår räka får väl heta räkan om den kommer ut...

Idun; vad bra om din blödning håller sig borta!

För mig har det oxå varit lugnt på den fronten idag, lite brunt bara. Och vet ni, ni tycker kanske jag är dum, men jag tänker gå och träna ikväll. Inte alls ta i, bara röra lite lugnt på mig, lyfta några lätta vikter på gymmet och typ gå i en konditionsapparat. Det borde inte vara farligt och jag behöver det.
    Är lite förbannad för tillfället, för min mormor ringde och frågade hur det var med mig. Vad svarar man? "Skit jag har ångest för jag är gravid" så kommer det fram att mamma minsann har berättat för mormor att jag är gravid och allt blir bara fel. Den här gången orkar jag inte prata så mycket med folk. Och verkligen inte med fel folk. Skit vad arg jag är, hon får väl åtminstone berätta för mig om hon berättar för folk!!!!!!! Borde ringa och skälla ut henne, men orkar inte...

• fruZ

Idun; jag har verkligen tagit det lugnt, promenad som konditionsträning och LÄTTA vikter på gymmet. Men det var skönt. Lite rosa i flytningen när jag kom hem, men jag kan inte tro att det har med varandra att göra.
    Jag har oxå flygresor framför mig. En helg med tjejkompisar i Riga i Oktober. Har inte tänkt på att själva flyget skulle vara farligt, bara att jag kommer vara orolig att vara borta från sambon och svensk sjukvård. Var har du läst om flygning och missfall?

• fruZ

Hej på er!

Kajolajo; de där känslorna tycker jag är så självklara. Det är förbannat jävla orättvist att det går så lätt för vissa och är så svårt för andra. Och jag tror att man måste tillåta sig att känna så. Om man har dåligt samvete för dem och försöker tvinga sig att känna glädje tror jag man får det väldigt svårt psykiskt. Sen måste man ju inte dänga en stekpanna i huvet på sina vänner när de berättar att de är gravida, men jag tycker att de som vet om mina missfall får ha lite förståelse för bristande entusiasm, övriga spelar jag lite teater för, blir oftast ett ganska ointresserat "grattis".

Idun; vad bra att du har bokat VUL. Jag håller tummarna förstås.

LillaD; Jag hoppas också åt dig. Du kan koncentrera dig på jobbet så hoppas vi och håller tummar åt dig!

Och så måste jag ju berätta om dagens KK-besök. Jag hade inte lika mycket ångest som vanligt, men istället ångest för att jag kände mig lite lugn(och därmed förhoppningsfull=MYCKET att bli besviken över).

Hur som helst så hade jag rätt! Räkan hade vuxit, 23mm idag, hjärtat slog och man såg navelsträngen hur bra som helst, såg till och med hur det flödade i den! Och den hade små arm och benknoppar och såg nästan ut som en liten, liten bebis! Tyvärr sov den, så vi fick inte se nåt sprattel. Men vi fick en ny tid redan om en vecka. DrÅ sa; När har du UL-tid? Om 3,5 veckor, svarade jag. Klarar du dig så länge? sa hon och bokade in en tid... Himla bra faktiskt!

Sen började jag förstås blöda lite igen, så glädjen grumlades. Men vi försöker skylla på undersökningen...

Trevlig helg alla fina tråd-vänner!

• fruZ

Mwb; jag går precis in i vecka 10. Helt ofattbart!

• fruZ

Åh, vad bra att ni har mysigt Poppy!

LillaD; du ska vara helt ledig en dag oxå va? *höjer fingret* Inte jobba varenda dag!

• fruZ

Stor kram till Poppy den här sorgliga dagen! Hoppas att morgondagen kan få tankarna på annat!

En klok vän till mig skickade ett paket med ett bellybelt i veckan. Med ett fint brev där hon skrev om hur hon önskar att det ska gå bra den här gången. Och nu sa hon nåt som jag tror är bra att tänka på när det gäller att inte våga skaffa saker till bebisen och mammamagen. Att OM det går åt skogen så är det nog BRA för sorgearbetet att ha något att plocka undan.
    Känns så självklart för mig på nåt sätt, men jag hade aldrig kommit på det själv! Kanske nån mer som kan tänka på det när ni en glad dag blir sugna på en pyjamas i strl 50 eller en mammaklänning?

• fruZ

Nu blöder jag mera igen Man blir ju galen även om man vet att det såg bra ut igår...

Försöker ta det lugnt, men klarar inte av att lägga mig på soffan. Ett par kompisar kommer på middag, varav jag misstänker att en är gravid och tänker kläcka ur sig det ikväll. Fanfanfan.

Nu är det låångt till nästa kontroll på fredag

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7