• Bling1975

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

a80 - håller verkligen tummarna för att det går bra imorgon så du får se en liten krabat med tickande hjärta!

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

Idun och MW - Vi har surrogat som sista utväg eftersom adoption inte längre går för oss. Har kikat lite på Ukraina som verkar smidigt med avståndet och den lagliga processen. USA är känns tryggt men är samtidigt ohyggligt dyrt och man får inte ens ett tak för kostnaden utan det beror på vilken sjukvård etc. som behövs och vem surrogatmamman vill ha med sig på förlossningen och tusen andra små saker utan fast pris. Dessutom så kan advokatkostnaderna dra iväg i USA.

Jag hittade något forum för surrogat på svenska, men det var inte så många par i vår situation där utan några par där kvinnan saknade livmoder efter cancer etc. och några homosexuella män.

Det beror väl på att det är så främmande, men jag tycker att det känns bra att ha det som ett alternativ i tanken om inget annat fungerar.

Poppy - tänker på dig! Hoppas pappa mår bra.

För mig så har utredningen kommit en dag närmare då de ringde och flyttade tiden tills på måndag istället. Tänk att det snart är dags. Hur länge har ni andra fått vänta på era kromosomprover?

• Bling1975

Idun - utredningen blir i alla fall til en början på Victoria kliniken i stockholm.

MW - oj så lång väntan på svar hoppas i alla fall att du får det besked du vill ha.

Själv så kan jag nästan hoppas lite på kromosomfel, känns enklast att åtgärda även om donation kostar lite då jag inte tror vi gör det i sverige. Men min man hoppas inte på det så för hans skull så får jag väl hoppas att de hittar något annat tydligt och lättfixat fel.

• Bling1975

Oj vad många vi är som har tänkt tanken surrogat och surfat lite på det. Verkar nästan som att det är lite tabu att tänka sig det. Kanske kommer av att det inte är tillåtet i Sverige.

HK - roligt att du känner någon som har fått barn den vägen i Ukraina. Berätta gärna mer imorgon. Väldigt nyfiken.

Godnatt...

• Bling1975

Linan78 - det stämmer att man oftast tar parets embryo. Men man kan även använda donator för antingen spermier eller ägg vid behov. Men det rekomenderas att det inte är surrogatmammans ägg.

a80 - Hurra hurra hurra! Va underbart med ett litet hjärta.

Poppy - skönt att pappa är stabil nu, hoppas han återhämtar sig helt. Men jag förstår att det är jobbigt att oroa sig för framtiden.

Grynet - Aaagh Skrikandes

LillaD - hur är det med dig?

• Bling1975

Kikar bara in en snabbis och säger hej till er alla. Fullt upp den här helgen. Nu ska jag måla om lite i mitt nya pysselrum, det lär ju dröja en stund innan ett litet barn behöver det för om vi väl får något vill vi nog ha det inne hos oss rätt länge...

Lungt här idag, hoppas ni alla mår bra!

kram

• Bling1975

Idag har vi varit på vårt första besök för utredningen. Vet inte riktigt vad jag känner. Hon var trevlig och frågade massor. Men jag kände inte riktigt att hon hade några lösningar. Vi ska ta massor med blodprover på dag 3 i nästa cykel (tyvärr en stund kvar tills dess) och proverna tar ca 3 veckor att få svar på. Återbesök blir först den 30/9.

Men jag reagerade lite på en sak hon sa. Nämligen att enda behandlingen egentligen var fragmin, så det kunde hon tänka sig att prova ett varv även om proverna inte visar något. Vid någon viss sjukdom fanns även ett annat preparat. Kan det ha varit heparin som många av er pratar om?

Trombyl var som väntat inte hennes grej men vi puschade inte heller så här vid första besöket utan väntar och ser vad resultatet blir.

• Bling1975

Mina svar försvann också ut i FL-rymden Skrikandes

Kommer därför inte riktigt ihåg vem som frågade vad. Men vi går på Victoria-kliniken på Söder i sthlm (landstingstaxa) hos en dr Sjösten.

Jag tror att de klumpade ihop proverna för att det var enklast med en remiss för alla 10 rör eller vad det nu var som krävdes. Hua, jag som är så stickrädd.

Tack för infon om innohep, fragmin och heparin. Måste ha varit kortison hon menade för när jag läser det å känner jag igen det.

Med tanke på att läkarna inte verkar speciellt enade och dessutom inte verkar ha så mycket verktyg eller kunskap om vad man kan göra åt vårat elände så kan jag inte låta bli att hoppas lite på kromosomfel. Det är i alla fall enkelt åtgärdat.

Kram på er allihopa - ni är fantastiska!

• Bling1975

Babblar på - det beror lite på hur man ser det. Det finns inte så mycket att göra alltid om man vill ha biologiska barn även om PGD kan vara ett alternativ för en del. Dock inte för oss eftersom vi har så begränsad mängd. Men om man väljer donation av ägg eller spermier beroende på vem som har felet så har man ju helt eliminerat problemet. Min man tycker att det är lite viktigt med biologiska barn, själv så struntar jag i vilket bara jag får ett barn.

Måste säga att det känns lite som om CvL hänvisar till just den här tråden... Håller med om den svenska sjukvårdens arrogans. Endast studier utförda i sverige räknas, och de vinklar gärna resultaten för att passa dem. Ett slående exempel på det gäller IVF och frågan om ett eller två embryon tillbaka.

En stor svensk studie har gjorts och resultatet preseteras som om det inte är någon skillnad alls i graviditetsfrekvens och därav inte värt risken med tvillingar. Men läser man hela studien så ser man att så inte alls är fallet eftersom de väljer att inte meddela att de jämför om man gör ett försök med två embryon alt två försök med ett embryo per försök. Det intressanta är att trots att man jämför med två försök (1 färskt och ett fryst) så uppnådde något fler kvinnor i den första gruppen en graviditet.

CvL är dessutom bra på att vara arroganta, de förkastar även långtidsodling och säger att deras egna bedömningsmetodik är bättre. Ändå har Falun och FC som praktiserar långtidsodling ca 50-55% graviditeter per återförande mot CvL som har ca 30-35%.

• Bling1975

Lycka77 - har din utredning visat något alls? Du kanske behöver fragmin också, det verkar ju rätt så vanligt. Jag känner mig också väldigt låg just nu, även om jag fungerar på ytan. Skickar i alla fall massor med kramar till dig!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7