• Nejjah

Lavemang vid förlossning?

Jag undrar helt enkelt om man automatiskt, eller får välja att ta lavemang eller något innan förlossningen startar (om tid finns såklart) så att man inte riskerar att bajsa på sig när bebisarna ska ut?

Är det vanligt att man bajsar på sig?

Detta är bara en av mina många orosmoment inför förlossningen...

• Svar på tråden Lavemang vid förlossning?
  • viseversa

ja man får välja själv.men jag tog det inte.och jag bajsade inte på mig.men det är nog ganska vanligt att man gör det.Men BM är ju vana vid sånt och gör ingen stor sak av det.

• Fröken Stålhand

Inte under någon av mina förlossningar har jag blivit erbjuden lavemang eller ens funderat på alternativet att ta...

It´s nice to be important but it´s more important to be nice...
  • linedja

När jag har fött mina två barn har det inte varit tal om något lavemang. Men om du hinner, och om du ber om det själv så kan du säkert få det...

Jag har bajsat vid båda förlossningarna, men bara lite. Tror nog att nästan alla gör det. Tarmen trycks ju ihop helt, så det måste ju komma ut... Jag har vanligtvis lite fobi för att bajsa (kan t.ex. inte göra de på offentliga toaletter), men under förlossningarna har jag inte alls tyckt att det har varit jobbigt konstigt nog. Man är ju lixom så utlämnad ändå, så lite bajs gör varken från eller till

• FrökenR

Jag tog inte lavemang. Tror att det kanske kom ngn lite "plutt" när jag krystade men det var inget jag märkte. En kompis till mig har testat både och. Hon skulle aldrig i livet tat lavemang igen. Hon hann inte på toa innan bebben var på väg så lavemang och bebbe kom simultant.

• Nejjah
    Svar på #1
    Ja.. det är väl mest för min sambos skull som jag inte vill bajsa på mig inte barnmorskorna.. :P
  • Loulo

Man får välja själv.
    Jag gjorde det med mitt andra barn för att jag hade svårt att gå på toa med mitt första barn, då fick komplikationer.
    Efter förlossning så är det lite svårt att krysta, det är därför jag rekomenderar det

• Jessie74

Jag fick inte heller lavemang och jag vet inte om jag bajsade något under förlossningen. Jag var upptagen med att tänka på annat Men tycker du att det känns jobbigt så bara be om att få ett lavemang och prata med barnmorskan om hur du känner.

• viseversa

äh han kan kanske hålla sig vid din huvudända så ser han inte det.

Nejjah skrev 2008-06-10 11:11:42 följande:
    Svar på #1Ja.. det är väl mest för min sambos skull som jag inte vill bajsa på mig inte barnmorskorna.. :P
  • Loulo

Glömde att påpeka att lavemang hjälper till att påskynda förlossningen

• FrökenR

Jag hade sån tur att jag fick diarré efter förlossningen och inte innan som är vanligt. Slapp krysta ut några korvar när jag var mörbultad nertill!!!

Loulo skrev 2008-06-10 11:12:20 följande:
    Efter förlossning så är det lite svårt att krysta, det är därför jag rekomenderar det
Svar på tråden Lavemang vid förlossning?