• Nejjah

Lavemang vid förlossning?

Jag undrar helt enkelt om man automatiskt, eller får välja att ta lavemang eller något innan förlossningen startar (om tid finns såklart) så att man inte riskerar att bajsa på sig när bebisarna ska ut?

Är det vanligt att man bajsar på sig?

Detta är bara en av mina många orosmoment inför förlossningen...

• Svar på tråden Lavemang vid förlossning?
  • Nejjah

Med tanke på alla svar så låter det som att det får bli som det blir med det... Går ju inte riktigt att säga om det är en fördel eller inte..

• Misja

Min stora skräck var "bajsning" under förlossning när jag var gravid (dottern är 6 veckor nu). Men när vi kom till förl. sa barnmorskan att de sällan ger lavemang, hon tyckte jag inte skulle oroa mig.
    Under krystvärkarna tryckte det på rejält mot rumpan, och när jag krystade kom det någon liten klutt då och då. BM torkade snabbt, sa inget om det och det hann inte lukta eller nåt. (de har mkt god ventilation i förl.salarna)
    Ingen fara, inget pinsamt - man vill bara ha ut bebis och att den ska vara välmående. Bajs är vid det tillfället oväsentligt.
    Lycka till!

• kiron

Jag tog det för att försöka få mer fart på förlossningen!

Hugo min 1åring!
  • mamman i skogen

Det finns ngt som heter gram bakterier som vi utsatts for genom livet i sma doser under en vaginalforlossning sa kommer det bajs nar man krystar och barnet utsatts for en startdos med bakterier. Dessa ar bra for allt mojligt immunforsvar allergier etc etc det forskas pa ett samband mellan dagens astma och allergier hos barn och "bajsfria" forlossningar (ursakta uttrycket ) sambandet ar sannorlikt. 

Jag har inte tagit lavemang vid ngn av förlossningarna men detta har kroppen skött själv innan. Sista bmsk sa också att om man vart trög i magen och känner för ett lavemang så ta det annars så har det inte ngn effekt alls om kroppen skött sig som den brukar.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • ninna78

Jag SKA ha lavemang!Jag har fullständigt bajsfobi och detta är för mig en big deal. Vi är alla olika.

• Labrat
    mamman i skogen skrev 2008-06-10 15:44:00 följande:
    Det finns ngt som heter gram bakterier som vi utsatts for genom livet i sma doser under en vaginalforlossning sa kommer det bajs nar man krystar och barnet utsatts for en startdos med bakterier. Dessa ar bra for allt mojligt immunforsvar allergier etc etc det forskas pa ett samband mellan dagens astma och allergier hos barn och "bajsfria" forlossningar (ursakta uttrycket ) sambandet ar sannorlikt. 
    nja det finns gram positiva o gram negativa bakterier (är hur man klassificerar bakterier efter hurdan cellvägg de har..).. vi har tarmen full m bakterier o tur är väl det annars skulle vi inte må så bra..o som sagt så anses det bra för immunförsvarets utveckling att utsättas för en liten dos bakterier redan vid födseln, vi är för renliga i västvärlden helt enkelt..
    (förlåt adams family.. kunde inte låta bli )
  • mamman i skogen
    Labrat skrev 2008-06-10 22:52:33 följande:
    adams family skrev 2008-06-10 15:44:00 följande: nja det finns gram positiva o gram negativa bakterier (är hur man klassificerar bakterier efter hurdan cellvägg de har..).. vi har tarmen full m bakterier o tur är väl det annars skulle vi inte må så bra..o som sagt så anses det bra för immunförsvarets utveckling att utsättas för en liten dos bakterier redan vid födseln, vi är för renliga i västvärlden helt enkelt.. (förlåt adams family.. kunde inte låta bli )
    ingen fara
    varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • frulan

Här kom det lite poop
    Kan lova att maken hade annat att tänka på, det var mest jag som märkte det och ojade mig över det

Svar på tråden Lavemang vid förlossning?