• Nejjah

Lavemang vid förlossning?

Jag undrar helt enkelt om man automatiskt, eller får välja att ta lavemang eller något innan förlossningen startar (om tid finns såklart) så att man inte riskerar att bajsa på sig när bebisarna ska ut?

Är det vanligt att man bajsar på sig?

Detta är bara en av mina många orosmoment inför förlossningen...

• Svar på tråden Lavemang vid förlossning?
  • Grönögat

Jag tog inte lavemang men jag önskar att jag hade gjort det för jag bajsade järnet! =) Men BM:s sa ingenting om det, de är ju så vana, och jag brydde mig heller inte ett dugg för jag var för upptagen med att föda barn så jag hade inte tid med att rodna.

• D 1980

Det är så skönt att höra att det är så många som har råkat ut för det under förlossningen. Jag är nästan livrädd för det o samma som någon sa ovan känns det väldigt pinsamt om min man skulle se när jag bajsade Har verkligen ångest för det!!!

Det är därför riktigt skönt att höra så många säga att man inte bryr sig om det under själva förlossningen, att man inte tänker på det! Men ändå känns det inte kul att det händer, känns så jobbigt. Som att man inte är i tillräckligt utsatt läge som det är ...... Usch!!!!! Att man ska behöva oroa sig för sånt också.

• söta barn

mig frågade dom när jag kom in på förlossningen om jag ville ha lavemang och jag svarade JA, jag hann gå på toa 2 gånger innan krystvärkarna börja, så inge bajs under själva förlossningen och det är jag glad över

• Myran68

När jag fick mitt andra barn så gick vattnet, men inga värkar så när vi kom till förlossningen, för att kolla så inget var tokigt, så frågade BM om jag ville ha lavemang så det skulle komma igång. Lät mycket konsigt tyckte jag och tackade nej, åkte hem och 18 tim senare var han född.
    ¨
    Har också haft bajsfobi och min man hade nog inte vetat om att jag bajsat under de 5 år vi bott ihop men han var fullt upptagen med annat än att kolla eller lukta på mitt bajs...tror jag..Inget han kommenterat någonsin efter det.

• miss kitty

man tror inte riktigt på det innan man väl är där, men när ungen ska ut så skiter man i om det kommer skit
    Eller jag gjorde det iaf. Jag vet faktiskt inte riktigt om det kom nåt eller inte, gjorde det det så va de snabba att torka bort, och man hade fokus på helt andra saker just då!

Fast jag bryr mig iofs inte särskilt mycket annars heller, kan gladeligen sitta och göra nummer två i godan ro med dörr öppen och barn och katter som kutar ut och in varpå sambon brukar komma och stänga dörren och höja lite på ögonbrynen, jag tycker liksom inte att det är så big deal... ställer mig helt frågande till alla som är såååå rädda för att mannen ska se att dom bajsar, tror ni inte dom fattar att man bajsar annars eller?
    Inte meningen att låta sarkastisk eller så, jag bara hajjar inte riktigt...

• Nejjah

Att sitta på toa och bajsa känns som en helt annan sak än att bajsa rätt ut med särade ben inför en massa främmande människor och sen sin sambo. Jag skulle inte vilja se rätt in i rumpan på min sambo när han bajsar.. Att se han sitta på toan är en helt annan sak. Att bajsa är något man gör ifred på toaletten, för mig känns det inte naturligt när flera andra ska stå och se på. Jag har ju inte fött barn tidigare så därav min känslighet nu. Sen kan jag ju också tänka mig att det är det sista man tänker på när man är där eftersom det är så mycket annat som ska ut och kommer ut där nere då... :)

• ewamarie

Jag försökte kämpa emot krystvärkarna för att jag var övertygad om att jag skulle bajsa. Både BM och min sambo sa till mig att inte kämpa emot. Jag mer eller mindre skrek att jag ville gå på toa men fick inte för BM för hon sa att det var bebisen som var på väg och det hade hon ju delvis rätt i . Men jag hade oxå rätt. Jag bajsade och BM tokade bort och jag sa lite elakt: Där ser du, du skulle låtit mig gå på toa . Efter ytterliggare några krystvärkar så kom dottern.

Tänkte inte innan så mycket på det där med bajseriet och blev heller inte erbjuden lavemang. Brydde mig heller inte så mycket om att sambon var där (Han fick snällt stå vid mitt huvud och ingen annanstans, jag stod på knä och lutade mig mot "ryggstödet" på sängen, det var ABSOLUT FÖRBJUDET för honom att glo mig mellan benen när förlossningen höll på). Jag kände mig mest dum inför BM som var tvungen att torka. Kändes så pinsamt!!

Världens vackraste Mira Juli-06, Bebis i magen BF Juni-08
  • miss kitty

Nejjah: jo, klart man nojjar lite över såna grejer, det gjorde väl jag också innan fast inte riktigt för sambons skull, kanske mer som du säger för sjuksköterskorna i så fall - men tänk på att dom är urproffsiga och ser förlossningar flera gånger varje dag så för dem är det verkligen ingenting! Försök att avdramatisera det lite för dig själv genom att fokusera på annat, det är synd att liksom haka upp sig på en sån detalj, speciellt om man känner sig illa till mods när det finns så mycket annat man kan tänka på som istället hjälper en vid förlossningen t.ex. andning, vilken ställning du helst vill föda i, smärthantering osv
    Gå gärna nån profylaxkurs eller liknande, det tyckte både jag och sambon var en väldigt bra förberedelse.
    Och du! det är såååå häftigt att föda barn!!! det coolaste och mest spännande jag nånsin gjort!

• Vintersjäl

Här måste man fråga om lavemang, det är inget dom erbjuder.
    Jag tog det och tur var väl det, annars hade jag INTE krystat. Jag vet att många påstår att man struntar i det när man väl ligger där, men det gjorde inte jag. Trots att jag fick med värkar i 18 timmar och var ganska väck i kolan när jag skulle krysta, så tackade jag gudarna för att jag tagit lavemang!

• Vintersjäl

gått med värkar, skulle det stå..

Svar på tråden Lavemang vid förlossning?