Jag har fattat som att det kan vara svårt att ta ett "lyckat" lavemang och försöka tömma tarmen, eftersom ingen kan säga hur lång tid en förlossning kan ta osv. Jag hade alltid sagt att jag skulle göra det när jag födde barn, men ärligt talat så "sket" ('hahaha') jag fullständigt i det när jag väl låg där och hade så mycket annat som snurrade i huvudet. Jag skulle bli mamma! Vad gjorde det om jag bajsade? Barnmorskorna är så vana vid allt detta, och den enda som skulle tycka att det var jobbigt är en själv, vilket ändå är fullt förståeligt. Och jag vet att argumentet "barnmorskorna är så vana, det är ingen Big Deal" egentligen är en klen tröst, men det är ett faktum, dom bryr sig inte. En del barnmorskor kan ta hål på fosterhinnorna om man skulle bli nödig, så kommer mycket vatten och i det kommer det ut bajs från bäbisen och då blir det hela genast inte en lika stor grej. Kommer det ofrivilligt bajs så komemr det sannolikt under krystningarna, annars kan man ju gå på toaletten om man orkar eller kanske få ett bäcken (vet inte riktigt)?
Men ställ in dig på ett lavemang om du känner att du vill ha det, och säg det till din barnmorska, men förbered dig även på att det kanske kan komma lite bajs ändå, och OM det skulle göra det så förstör inte det hela förlossnigen - du ska ju bli mamma, och det är mycket större =)