• Nejjah

Lavemang vid förlossning?

Jag undrar helt enkelt om man automatiskt, eller får välja att ta lavemang eller något innan förlossningen startar (om tid finns såklart) så att man inte riskerar att bajsa på sig när bebisarna ska ut?

Är det vanligt att man bajsar på sig?

Detta är bara en av mina många orosmoment inför förlossningen...

• Svar på tråden Lavemang vid förlossning?
  • Moa38

en nyfödd bebis har ingen egen tarmflora när den föds utan de bakterier mamman har i tarmen överförs till barnet vid födseln och på detta sätt får barnet en naturlig tarmflora.
    Det har tom gjorts en studie (läste en artikel under mina studier, kommer tyvärr inte ihåg vem som skrivit den + varit på föreläsningar ang Proviva bla, dä de tog upp denna studie) där man jämfört barn som föddes vaginalt och barns om föddes via kejsarsnitt. De följdes under ett par år och det visade sig att de barn som föddes genom kejsarsnitt hade i snitt fler allergier än de barn som föddes vaginalt.

Jag tog lavemang med mitt första barn (för att jag inte visste det jag vet idag) men inte med mina andra två och kommer så inte heller att göra med nummer fyra.
    Har inte märkt av om jag bajsat eller inte under förlossningen. Lixom inte det jag fokuserat på
    men alla gör som dom vill såklart.
    jag tyckte dock att lavemnagen gjorde ondare än själva värkarna. Hade kraftiga värkar + att lavemanget verkade samtidigt. Ingen hit kan jag säga.

• Åskan

Jag blev jättelös i magen precis när mina värkar startade. Så när bebisen kom var jag redan tömd. Min mamma har fött 4 barn o aldrig bajsat på sig, FÖRUTOM den gången hon fick lavemang. Så olika det kan va.

• Nejjah

Ja inte blev man klokare av detta mer än att det verkar bra om man skiter på sig lite.. :P Vi får väl se när dagen kommer hur pass känslig jag är då. Enligt de flesta som svarat här så lär jag ju inte bry mig om annat än att mina bebisar tittar ut hela och friska och att få det hela "överstökat".. :P

• LyckaJones
    Nejjah skrev 2008-06-12 23:50:49 följande:
    Ja inte blev man klokare av detta mer än att det verkar bra om man skiter på sig lite.. :P Vi får väl se när dagen kommer hur pass känslig jag är då. Enligt de flesta som svarat här så lär jag ju inte bry mig om annat än att mina bebisar tittar ut hela och friska och att få det hela "överstökat".. :P
    Vill bara berätta att bm är jättebra på att snabbt som attan ta bort när det kommer lite bajs.
    Och min sambo stod inte och tittade rakt där även om barnet var påväg så han såg inte när det hände.
    Lycka till
  • Nikas

Jag tänkte ha Microlax hemma och köra lavemang Själv så fort jag känner att förl. har startat.

Lika bra.

Microlax är receptfritt på apoteket. 3 st tuber i en förpackning.

MEN bajsar eller kissar jag på mig under förl. så är det väl inte hela världen, mannen min Vet vilken kraft det är att krysta..

• hjärterum

jag tog inget lavemang,men gjorde heller inte på mig.
    skötte magen på morgon och gossen är född 20.18-så jag klarade mig...

• Rulltrappa

hade aldrig hört talas om att det var brukligt med lavemang inför en förlossning, ingen erbjöd mig det och jag bajsade innan jag pallrade mig iväg till sjukhuset och inte där. (kul info om sig själv.. ;)

• krisscross

Jag har fattat som att det kan vara svårt att ta ett "lyckat" lavemang och försöka tömma tarmen, eftersom ingen kan säga hur lång tid en förlossning kan ta osv. Jag hade alltid sagt att jag skulle göra det när jag födde barn, men ärligt talat så "sket" ('hahaha') jag fullständigt i det när jag väl låg där och hade så mycket annat som snurrade i huvudet. Jag skulle bli mamma! Vad gjorde det om jag bajsade? Barnmorskorna är så vana vid allt detta, och den enda som skulle tycka att det var jobbigt är en själv, vilket ändå är fullt förståeligt. Och jag vet att argumentet "barnmorskorna är så vana, det är ingen Big Deal" egentligen är en klen tröst, men det är ett faktum, dom bryr sig inte. En del barnmorskor kan ta hål på fosterhinnorna om man skulle bli nödig, så kommer mycket vatten och i det kommer det ut bajs från bäbisen och då blir det hela genast inte en lika stor grej. Kommer det ofrivilligt bajs så komemr det sannolikt under krystningarna, annars kan man ju gå på toaletten om man orkar eller kanske få ett bäcken (vet inte riktigt)?

Men ställ in dig på ett lavemang om du känner att du vill ha det, och säg det till din barnmorska, men förbered dig även på att det kanske kan komma lite bajs ändå, och OM det skulle göra det så förstör inte det hela förlossnigen - du ska ju bli mamma, och det är mycket större =)

• Sarachen

Jag tog lavemang för det gjorde ont när barnets huvud tryckte på en fylld ändtarm, dessutom ville jag koncentrera mig på annat än att vara orolig för att bajsa på mig..... Blev igångsatt så kroppen hade inte hunnit "tömma sig själv"....

• louise86

Hej...Jag tog lavemang eftersom jag hade ätit frukost den dagen min son skulle födas..Men det brukar alltid komma lite avföring fast man tar lavemanget..

• hjärterum

jag åt både frukost och mcdonalds innan min gosse kom till världen,så man behöver inte tömma sig innan bara för att man fått lite i sig o äta.
    Jag ska inte ha lavemang denna gången heller om jag varit på toaletten självmant.men kanske annars om man inte kunnat sköta magen dagarna innan...

• lastchristmas

Jag tog inget lavemang och det kom lite bajs när jag krystade. Inget jag brydde mig det minsta om kan jag säga. Då skulle ungen bara uuuuuut Har i efterhand dessutom fått veta att det bara är bra med lite bajs på den lilla.

• Nikas

Jag har även en till anledning till att ta ett lavemang hemma eller på förlossninsavdelningen, SKULLE man INTE bajsa på sig under själva förlossningen, så ser jag Absolut inte fram emot att skita precis efter eller nära efter förlossningen... :)

• MonkeyFlower

Hihih kanske dumma frågor.. hur går det till med lavemang är det något de i ändtarmen eller?.. gör det ont?

• Nejjah
    MonkeyFlower skrev 2008-09-08 15:42:16 följande:
    Hihih kanske dumma frågor.. hur går det till med lavemang är det något de i ändtarmen eller?.. gör det ont?
    Var ingen dum fråga Man kan ju ta lavenmang både i piller form och sån där grej i rumpan... Vilket använder dem på förlossningen mån tro ? :S
  • riotflickan

Jag rekomenderar Microlax eller Klyx (vätska)...
    Dulcolax (piller) gjorde fruktansvärt ont....

fast så har jag inte fött barn ännu, bara varit förstoppad!

• annakesa

Hejsan

Jag krävde lavemang av min BM fast hon inte tyckte jag behövde det. Jag fick det till slut och det var skönt för då kunde jag släppa den oron. Har ingen aning om jag gjorde på mig sedan eller inte, när det väl var dags att krysta var det det sista jag tänkte på.

• Nejjah

Minns att jag var tvungen att ta klyx inför en undersökning förut och var tvungen att ställa in den undersökningen för det var helt omöjligt för mig. Så vätska, om det nu enbart erbjuds, är ju uteslutet isåfall...

Svar på tråden Lavemang vid förlossning?