• Twinkiie

Igångsättning på "beställning?"

Någon som vet om man kan få bli ingångsatt utan att ha fött barn tidigare eller haft speciella grav. komplikationer?
    Är vettskrämd över allt omkring förlossningen. Vill helst inte va ensam hemma, känns som om man väntar på dommedagen fast de e egentligen är tvärtom. Så rädd att inte få tag på sambon eller mamma när det är dags och att inte hinna hit eller dit, min dröm vore att få en tid för igångsättning så jag kan förbereda mig och dom kan berätta vad som händer och varför.. Får panik när jag får ont och lyssnar inte, bra start på en förlossning?. I vilket fall, går det??
    Har pratat mycket med min BM om min rädsla men de enda hon typ frågar är om jag vill bada eller ha akupunktur tex, hon ignorerar liksom hela grejen när jag frågar. Mår skit dåligt o kan inte sova på nätterna längre.. Hon verkar tro att jag är stålkvinnan eller något. Har aldrig ringt dit o frågat något under hela graviditeten osv, men sen när jag väl frågar, vad får man - jo hon byter samtalsämne.. Och då undrar jag ju ännu mera...  Är det en extra kostnad för sjukhuset? Omständigt? Sämre för bebisen? Eller vad är det frågan om? Någon som blivit igångsatt eller ska bli, varför fick ni det? Måste man ha komplikationer??

//Frågetecknet

• Svar på tråden Igångsättning på "beställning?"
  • Cia o krabaten

Oftast är det "Jobbigare" med en igångsättning om kroppen inte är redo fattar jag det som.

Det som kan lugna dig är att man oftast har någon form av förkänningar.
    Förvärkar som kan varna om att det är dags inom några dagar.
    Vattnet går-för mig tog det 2-3h innan värkarna började så smått, men ingen panik att åka in så man har tid att få tag på alla.
    Värkar börjar, men oftast ska man ju stanna hemma tills de blivit regelbundna eller man inte står ut, och första gången kan det ju ta ett tag och man hinner få tag på alla.

Sällan som förstagångs föderskor har supersnabba förlossningar.

• Twinkiie
    Cia o krabaten skrev 2008-05-16 13:56:10 följande:
    Oftast är det "Jobbigare" med en igångsättning om kroppen inte är redo fattar jag det som.Det som kan lugna dig är att man oftast har någon form av förkänningar.Förvärkar som kan varna om att det är dags inom några dagar.Vattnet går-för mig tog det 2-3h innan värkarna började så smått, men ingen panik att åka in så man har tid att få tag på alla.Värkar börjar, men oftast ska man ju stanna hemma tills de blivit regelbundna eller man inte står ut, och första gången kan det ju ta ett tag och man hinner få tag på alla.Sällan som förstagångs föderskor har supersnabba förlossningar.
     Har också hört det, ellre att de kan ta längre tid. Jo men de jobbar på fängelse och fabrik med både dag och natt skift och man får inte tag på dem under arbetstid..
    Joo men d e mest de där att inte veta när, e värsta kontrollfreaket.. Skulle va så underbart att veta att den blabla /bbalbla kl. bblabla så ska vi vara där.. jag skrämmer bara upp mej själv som d är nu... :/
  • linhen

Det är så fruktansvärt att bli igångsatt jämfört med att starta själv men om du absolut vill så prata med din BM

• linhen

..oj...igen och ta gärna med din man - av någon anledning lyssnar de bättre då...

• Cia o krabaten

TS: Men du måste ju kunna få tag på dem på arbetstid!
    Du måste ju kunna få ringa till arbetsplatsen och de söker din kille/mamma även om de inte har ngn egen tfn eller får ha mobil med sig.

• Twinkiie
    Cia o krabaten skrev 2008-05-16 14:13:04 följande:
    TS: Men du måste ju kunna få tag på dem på arbetstid!Du måste ju kunna få ringa till arbetsplatsen och de söker din kille/mamma även om de inte har ngn egen tfn eller får ha mobil med sig.
     Funkar inte så.. Om hon e ute o kör fångtransport eller har samtal med dem så kan hon i vilket fall inte lämna jobbet.. Och ringer man till hans jobb så kommer man till en telefon kur och därifrån ringer ju dom men dom hör inte när de ringer.. mobiltelefon kan han ju smuggla på sej men chansén att han hör elle att de e sändning e inge vidare..  :/
  • Twinkiie
    linhen skrev 2008-05-16 14:01:20 följande:
    Det är så fruktansvärt att bli igångsatt jämfört med att starta själv men om du absolut vill så prata med din BM
     Har du gjort båda delarna?? Vf blev du igångsatt??
  • Linda Al

Det är ju inte din bm som bestämmer om du ska sättas igång, utan de på fl. Be din bm om tid till spec.mödravården (tror jag det heter). Där kan dom göra bedömningen om att sätta igång dig tidigare. Har hört om flera som lyckats "tjata" till sig detta. Alltså, mår man dåligt över detta kan det ju vara en stor trygghet att få sättas igång på bestämd tid. Då kanske även fl blir bättre.
    Du kan ju iaf prata med dom, kanske kan du bli tryggare i att komma igång själv också. (?)

• Twinkiie
    Linda Al skrev 2008-05-16 14:28:55 följande:
    Det är ju inte din bm som bestämmer om du ska sättas igång, utan de på fl. Be din bm om tid till spec.mödravården (tror jag det heter). Där kan dom göra bedömningen om att sätta igång dig tidigare. Har hört om flera som lyckats "tjata" till sig detta. Alltså, mår man dåligt över detta kan det ju vara en stor trygghet att få sättas igång på bestämd tid. Då kanske även fl blir bättre.Du kan ju iaf prata med dom, kanske kan du bli tryggare i att komma igång själv också. (?)
     Men då kunde hon väl ha sagt det... finns spec.mvc på vanliga mvc tror du??  Jaa skulle bli jätte lycklig om jag fick ett bestämt datum..  Kan inte riktigt äsätta fingret på exakt varför men då kan jag ju förbereda mig och åka in när jag inte har panik och ont, ha med mig allt och pojkvännen och prata med dom o sånt.. för när jag har ont låser jag mej helt o pratar inte o får panik.. o som de är nu går jag runt me en "klump" i magen om att de närmar sig även om ja längtar...
  • mludvigs

Jag tror helt säkert att man kan få en igångsättning 'på beställning'. Du MÅSTE bara göra det klart för din BM hur dåligt du mår och hur rädd du är så att hon tar tag i situationen och slussar dig vidare till nästa instans så att säga.

Försök att ta med dig din man till ett möte på MVC, tänk mycket på själva grejen innan så du redan är 'lite upprörd' när du kommer dit - gör allt du kan för att hon ska förstå!!

Svar på tråden Igångsättning på "beställning?"