• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • froggyL

Xeni: jag har ju slutat amma, men mensen har inte kommit än iaf. men jag har mer flytningar nu så jag antar den är på väg. BLÄ!

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Lurvan83

Har oxå haft mens 3 (om jag inte minns helt fel...) gånger redan. Men sen så slutade jag ju tvärt med bröstmjölken efter 5 veckor, så den kom nog igång efter det tror jag...

Undrar om Max har en extrem tillväxtperiod nu eller vad det e med honom. Han e konstant gnällig å kinkig. Han tror han e superman eller nåt som inte alls behöver sova på dagarna, trots att han e övertrött å han har börjat äta 2 ggr per natt! det har han aldrig gjort förut! Annars har han ätit nån gång runt typ 4 i snitt (varierade väldigt från natt till natt...) men nu vaknar han första gången redan vid ca halv 1 på natten, e inte det skumt?! Så man kan lugnt säga att vi e lååååångt ifrån utvilade här hemma... Måste va en fas eller nåt nu, för han gjorde så sent som för typ 2 veckor sen flera bra nätter då han inte åt förrän han vaknade vid halv 7. Å det va ju så lyxigt =) Men men, hoppas han kommer in i en bra fas snart igen, för denna suger musten ur en.

Jaja, nu ska jag faktiskt passa på å gå å lägga mig i någorlunda tid idag. Vi brukar oftast inte lägga oss förrän typ 23.30, men jag e så himla trött nu så jag ska passa på innan lilleman vaknar igen! Ser knappt vad jag skriver så trött e jag, haha!

Go kväll =)

• Xeni

En fråga till er alla...
    Ger ni era små vatten??
    Det har inte jag gjort, trodde inte man skulle göra det, så hörde jag en som sa att man absolut ska det när man slutat amma! Blev livrädd och tänkte att nu är stackars Filemon uttorkad, jag som inte gett nåt vatten! Så jag kokade vatten igår, lät det svalna och gav honom.
    Hur gör ni? Och hur ofta ska man ge då?

• Impala59
    Xeni skrev 2008-06-04 11:34:16 följande:
    En fråga till er alla...Ger ni era små vatten??Det har inte jag gjort, trodde inte man skulle göra det, så hörde jag en som sa att man absolut ska det när man slutat amma! Blev livrädd och tänkte att nu är stackars Filemon uttorkad, jag som inte gett nåt vatten! Så jag kokade vatten igår, lät det svalna och gav honom. Hur gör ni? Och hur ofta ska man ge då?
    Det är nog bra att ge vatten om du inte ammar. det påstås ju att man inte behöver när man ammar men jag tror inte att det är nåt som skadar om dom får även då.
    Kokt, svalnat vatten bör man väl ge eftersom det ska vara kokt vatten o så till ersättning och välling....
    Kommer ihåg att vi gav Emma vatten i nappflaska
  • vinkelslip

Vår BVC rekommenderar vanligt kranvatten, här i stan är det kommunala vattnet tillräckligt bra och behöver inte kokas.
    Helammar man är vatten oftast inte nödvändigt såvida blöjorna är våta som vanligt, men är barnet uppenbart törstig skadar det inte eller om det är mycket varmt. Vet dock inte vad som gäller när man inte längre ammar eftersom det inte är aktuellt här än.

På lördag åker vi till Mallorca - ska bli härligt med semester!

Kan också rapportera att jag nu under föräldraledigheten lyckats byta jobb, har fått fast anställning på en skola här i kommunen och behöver inte pendla 4,5 mil som förut sen när jag börjar jobba igen. Gött!

• Roots

Grattis ThePig! Jag nojar så för att börja jobba, inget jobb i sikte ännu, men det löser väl sig.

Xeni: Trots att jag ammar ger jag Osborn vatten. Började lite på sked när han var några månader och nu dricker han ur pipmugg och ibland ur min sportflaska, lite efter amning och mitt i smakisarna. Allt man äter ska han smaka på. Igår fick suga på mitt äpple och det var gott.

Han är nog inte uttorkad om du inte märkt något ovanligt. Fontanellen kan vara insjunken om de är uttorkade har jag läst nånstans...

• froggyL

Lurvan83: Det är nog utveckling på G...

Xeni: ja, jag ger vatten, fast bara ibland, oftast till maten. Nu när det varit riktigt hett har hon fått även annars. Hon dricker inte jättemycket, men lite vill hon allt ha. Och när jag gick föräldragrupp under graviditeten sa barnmorskorna där att kommunalt vatten e så bra, så koka vattnet iaf de två första månaderna, sen e det lugnt att ge vanligt kranvatten, fast spola ordentligt i kranen först! Jag fortsatte att ge kokt vatten till 4 mån. Det gick av bara farten, var så van med att koka vatten, men nu tar jag kranvatten jämt, förutom när jag åker hem till mormor och morfar. De har egen brunn, så då måste jag ha med mig vatten, eller koka där...

ThePig: stort grattis! Måste kännas riktigt skönt!

Roots: ja, det har jag hört också, om fontanellen.

Idag har vi shoppat i stan. MASSA sommarkläder hi hi, och sen när jag står där och överväger att köpa den där dyra Esprit-klänningen så tar jag upp mobilen och ringer å kollar saldot på kontot...(trodde jag hade typ 400kvar på det kontot) så säger rösten 6000kr! HURRA!! Skattepengarna! Gissa vem som köpte den där dyra klänningen då?

Tittade även på lite vagnar. Har varit inne lite på Brio sitty först, och sen Brio Race men nu fastnade jag för Teutonia Timmy. Den har fullt liggläge. Enda sittvagnen som har det. Annars brukar det bara vara vilolägen. Vår vagn har ju liggläge också och är ju en kombivagn, men den e så klumpig och tung, och vi har ingen kombi-bil...
    Vad har ni för vagnar och vad tycker ni om de? Nån som tänker byta?

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Tezz79

Jag ger inte Ebba extra vatten utan ammar bara! När det är varmt så äter hon lite oftare bara men det är hon själv som styr och hon mår då väldigt bra!

Jag har en Emmaljunga City Cross -08 som jag är helnöjd med:) Den är stabil och väger lite. Jag har en kompis som har någon Teutonia men nu har hon köpt en city cross begagnat och sålt sin teutonia! Om ett tag måste jag dock byta min citykorg till sittvagnsdelen. sittvagnsdelen är bra då hon kan ligga plant i den.

Stolt mamma åt Ebba
Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2