Inlägg från: froggyL |Visa alla inlägg
  • froggyL

Vi som knipit färdigt del 2

Tezz79: Ha det så jättekul och hoppas det går bra för din hund och för er dessutom också...med resan.

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • froggyL

Puma86: ja jag menar ju förstås ersättningsskopa istället för matsked... men det är ju nästan samma sak

• froggyL

Nu e jag tillbaks från vår utflykt. HELT FÄRDIG e jag. Men så otroligt lyckad utflyken blev. Vi ordnade hemlig resa till sjön Tolken, mellan Borås å Ulricehamn, och lånade gratis roddbåtar och rodde ut till ön Sundholmen där det finns en gammal slottsruin. Tidigt på morgonen startade vi ett mörkt rum hos grannarna, och öppnade en flaskpost som maken hittade för 15år sen... och i den låg ju så klart ett brev...från kapten Blåskägg! Jag hade skrivit, med fel hand, för lite gammal/ful stil..och sen hade jag målat ett rövarskepp och siluetten av ön, och ruinen på, med ett kryss i. Där fanns skatten! å så var det massa mer bakgrundshistoria men oj så taggade barnen blev, ca 5 å 7år gamla.. Spännande! Nu har de slocknat i sina sängar. ha ha. Självklart fanns det en "riktig" skatt på ön, i form av en cache ( för er som inte vet vad det är: www.geocaching.se å www.geocaching.com ) samt att vi la ut en egen skatt i form av godis-pirat-pengar.

Xeni: ha ha, bra idé! Synd att den inte är genomförbar, men det hade ju varit himla kul!

Puma86: på tal om gamla vänner... jag träffade en kompis igår...en barndomskompis från kvarteret där jag växte upp. Vi slutade att umgås, ungefär när jag blev "stor" å började i 6:e klass. Sen dess har hon ju funnits på samma skolor, men vi har aldrig träffats efter det. Riktigt häftigt var det. Hon flyttade tillbaks till stan nämligen, vi hittade varandra på facebook och snackade sen lite via msn. Kul kul. Men som du säger... tråkigt med gamla vännerna som kommer i skymundan, och sen har man ju inte jättemycket tid eller ork (iaf jag) att skaffa sig massa nya kontakter heller.

Linnea bajsade knappt mer, efter igår. Idag har det kommit en apelsinklyfta, en clementinklyfta och en ärta. Riktigt hårda bitar! Och hon skriker varje gång. Riktigt gallskrik. Nu måste vi få ge henne nåt... ska ringa BVC imorgon bitti.
    Tror det blir sängen snart för min del. Natti natti.

• froggyL

Detta ställe: sundholmen, i sjön Tolken e ett väldigt fint utflyktsmål. Badmöjligheter, kubb, brännboll...öh..ja det mesta... på fastlandet... ruinen ligger på ön, och där får man inte ha koskräck för där går kor, men det e kul att kolla in ruinen.
    Jättevackert utflyktsmål, som man ALDRIG skulle hitta själv... så åk dit om ni har lust. Annars missar ni nåt.

• froggyL

Jag gissar på att Linnea har fått en hemorojd   ska ringa BVC imorgon. Hon har ju haft så jätteont när hon bajsat, och nu på kvällen såg vi att det var blodprickar på den dessutom. Stackars lilla tjejen!

Idag träffade vi Linneas farmor å farfar. Å hon grät när hon såg de. Hon hade hunnit glömma av vilka de var! Fast efter ett tag gick det bra... skönt.

Jobba... ja, det hade ju inte vart helt fel att kunna hoppa in och jobba nån dag här å var, men tyvärr går ju inte det i mitt yrke.. jag kan ju inte bara ta någons elever, eller ha egna...som jag inte kan jobba färdigt med... och dessutom måste det ju finnas en bil till mig. En trafikskolebil som står still e ju inte billig precis... den måste typ rulla 90% för att den ska löna sig. Så jag känner mig lite avundsjuk på er som bara kan hoppa in och jobba lite... en annan måste ju sätta igång och jobba "för gott" när jag ska börja jobba   man kanske skulle söka nåt annat jobb? vad nu det skulle va, och hur lätt det är att få?

• froggyL

Xeni: Antagligen är det en hemorojd. Jag fick en massa mattips. Vi skulle försöka minska ner på vällingen. (kanske finns en anledning till att andra länder inte ger välling, så som Sverige gör...) Vi gav ersättning när hon vaknade på morgonen tidigare, men hon tyckte att hon e så gammal nu, så ersättning ska hon inte ha längre! Så nu är det välling som gäller som första mål vid 6 tiden på morgonen. Sen skulle vi ge gröt, som jag brukar göra. Sen tyckte hon att vi skulle införa lite mer mellanmål, med frukt. Och ytterligare ett matmål på eftermiddagen. Och välling till kvällsmat. Så hon får 2 riktiga mål mat per dag. Sen skulle jag ge henne mängder med katrinplommon + Lactulos, från apoteket, för bajset.

Vi har 6 månaders kontrollen (fast hon e ju närmre 7 mån snart) inbokat nästa vecka, så då skulle läkaren kolla henne. Hon bajsade iaf 20cm lång korv igår och idag har det kommit massvis med gaser. Och lite småbajs, en clementinklyfta typ, och en stenhård druva. Hoppas verkligen Lactulosen hjälper... vi skulle ge den i några dagar framöver nu.

Linnea hittade sitt högra öra i förrgår. Hi hi.. vad var det för nåt konstigt som stack ut där? Och det sitter fast också!

Muminlina: jag har gjort både ock med vällingen och det funkar vilket som. Det enda är väl att det inte blir så varmt att skaka vällingen om du kör kallt. (jag brukar alltid använda handen som lock när jag skakar) Men sen vet jag inte...man kanske micrar bort ämnen? Neee, ingen aning!

TheLuckiest: nej, Linnea varken kryper eller ålar heller. Hon ligger och sprattlar på golvet som en säl. Däremot börjar hon dra upp benen lite under sig. Hon kom ju på hur man står upp, först för en vecka sedan ha ha. Å nu blir hon så mallig så, när man drar henne upp till ståendes från sittandes. Och sitter gör hon riktigt bra nu. Men hon har inte kommit på hur man kan sätta sig själv upp, och rulla runt har hon glömt av hur man gör. I sängen däremot brukar hon rulla på sidan och nästan runt.

• froggyL

Yosa: vi blandade inte ens ut det med tex. hälften ersättning, hälften välling, som man kan göra, utan vi provade att ge henne välling rakt av. Hon slukade det glatt!

• froggyL

Hi hi... Linnea slukar i sig vällingen gjord på 200ml vatten, på tja..säg 2 minuter. Det är ju hon som styr..hon måste ju inte sluka i sig... men det gör hon. Hon blir galen om man tar ut flaskan för att göra paus.

Vi häller pulvret i kallt vatten, skakar flaskan, värmer 30-35sek i micro och sen skakar vi lite till.

• froggyL

Lurvan83: skönt å höra att resan gick bra förresten. Sov han mycket eller fick ni pausa?
    Linnea kan också va sån där... hon sover typ allt mellan 20 minuter till 50 minuter på dagarna. Men så kommer det nån gång, då hon helt plötsligt sover 2 timmar! TÄNK om det kunde va så alltid! Vad mycket man skulle hinna med då

Muminlina: japp, här micrar vi för fullt. Tror inte det är det minsta farligt. Isåfall e nog det farligare i tillverkningsprocessen för maten, kanske...

• froggyL

Öhhh, hur kan han få 2dl vatten till 180ml....? 1 dl är ju 100ml. http://www.shenet.se/referens/viktdecimal.html

han måste ha spillt en hel del. Sen tillkommer ju antingen 4 eller 5 msk pulver..och en matsked är ju 15ml-fast just det blandar ju sig, så det går ju inte att plussa på 200ml, så jag har inte riktig koll på hur mycket det blir blandet... men typ 230 kanske? (4 mått semper havrevälling å 5 mått nestle nattvälling, gör vi) på semper-paketet står hur man blandar 1 och 2 dl vatten med pulver. På Nestle mild havrevälling står både 1, 1,5, 2 och 2,5dl vatten. 2,5matskedar till varje deciliter.

På tal om matskedar kom jag ju på mig själv för ett tag sedan att stå å mäta matskedar när jag mätte upp gröten... när jag istället kunde ta dl-måttet..för hon åt ju såpass mycket... där hade jag stått och krånglat i onödan. suck!

Ett tips är ju en vällingdosererare...om man inte har lust att stå och mäta upp pulver i tid och otid... bara att sen öppna locket och hälla i flaskan. Inget spill utanför

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2