• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • NoMatter
    mejram skrev 2008-05-01 21:11:52 följande:
    NoMatter skrev 2008-05-01 19:56:59 följande: Vad är SMT?Fuktighetsgivande hårinpackning, recept finns i bloggen
    Tack! Det verkar vara något för mig.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Haraaz

Är sodium laureth sulfate vattenlösligt, isåfall varför skulle det vara skadligt om det ändå sköljs ur?

• tidskriftssamlaren

Har nu börjat med CO-tvätt. Känns hur bra som helt hittills. Nu vill man ju ta nästa steg. Läser och läser...det här med alla oljor. Är det hälsokost som gäller, eller vad? Ricinolja, t ex. Var köper jag det? Rosmarinolja osv.

• tidskriftssamlaren

Det där med kokosnötolja som deo...låter också intressant. Samma där...var köper jag den oljan?

• NoMatter
    magaluf skrev 2008-05-01 22:44:21 följande:
    Har nu börjat med CO-tvätt. Känns hur bra som helt hittills. Nu vill man ju ta nästa steg. Läser och läser...det här med alla oljor. Är det hälsokost som gäller, eller vad? Ricinolja, t ex. Var köper jag det? Rosmarinolja osv.
    Ricinolja finna på apoteket, det vet jag. Dom andra oljorna borde finnas där andra aromaoljor säljs. 
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Miss T

magaluf
    Crearome har återförsäljare i dessa städer, Gamleby, Göteborg, Karlstad, Lund, Gävle, Stockholm, Örebro, Karlskrona
    Annars får man beställa via nätet. Jag tror inte det finns många hälsoaffärer som har "allt" man vill ha. Troligtvis får man köpa från olika affärer. Jag har inte sätt nån affär som säljer kokosfet/kokosnörolja. Bara via crearome eller på nätet. Har kollat i såna orientaliska affärer men jag tyckte innehållsförteckningen såg konstigt ut. Lite för mkt saker i.

• W W
    Miss T skrev 2008-05-01 23:21:47 följande:
    magalufCrearome har återförsäljare i dessa städer, Gamleby, Göteborg, Karlstad, Lund, Gävle, Stockholm, Örebro, KarlskronaAnnars får man beställa via nätet. Jag tror inte det finns många hälsoaffärer som har "allt" man vill ha. Troligtvis får man köpa från olika affärer. Jag har inte sätt nån affär som säljer kokosfet/kokosnörolja. Bara via crearome eller på nätet. Har kollat i såna orientaliska affärer men jag tyckte innehållsförteckningen såg konstigt ut. Lite för mkt saker i.
    jag har köpt kokosolja (utan lukt visserligen Fundersam) i både en hälsokostaffär o i en origentalisk affär (o där var innehållsförteckningen faktiskt översatt o med bra saker i)
    My mind wanders, and sometimes leaves completely.
  • spiritsinlove

Kokosolja finns i en del hälsokostbutiker också (men dyrare där) och i asiatiska butiker. Jag tycker dock det är smidigast att köpa genom Crearome.
    Mandel - samt ricinolja finns på Apoteket (säkert någon annan också).
    Oliv, solros m.fl. finns ju i matbutiker.
    Så vanliga matbutiker, hälsokost, ekologiska, asiatiska samt nätet är de ställen som har. Svårt att finna allt på samma ställe. Dessutom upplevde jag det som om att det tar ett tag att hitta det som passar just dig.

• Miss T
    IsDimma skrev 2008-05-01 23:36:59 följande:
    jag har köpt kokosolja (utan lukt visserligen ) i både en hälsokostaffär o i en origentalisk affär (o där var innehållsförteckningen faktiskt översatt o med bra saker i)
    Åh, vilken tur du har! Kan du ge mig märketo var det asiatisk eller arabisk affär? Jag hittade både kokos och kakaosmör i en afrikansk affär men det var en massa ingredienser som jag inte förstod. Vågade inte köpa. Fundersam
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård