• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • mejram

Nu ni, så ska jag hoppa in i duschen och göra min första CO. Är så nyfiken på hur det funkar för mig, även om jag inte är helt såld på iden att ösa i en massa industritillverkat balsam i håret. Eldorados normal blir det.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Hjartesjalen

Vad betyder forkortningarna ni skriver?

• spiritsinlove
    Hjartesjalen skrev 2008-04-28 12:15:32 följande:
    Vad betyder forkortningarna ni skriver?
    CO - conditioner only (tvätt med bara balsam..fast utan diverse ämnen i)
    WO - water only
    ÄCV - äppelcidervinäger

Hmm..vad är det mer för ord? *glömsk och har inte vaknat än*
  • NoMatter

Nu testade jag honung med bikarbonat. Problemet var att jag smälte honungen i micron så den var lite varm, kanske håret jäser nu.

Nån som har nåt bra tips på ett billigt gel man kan använda?

Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Magrat

mejram skrev 2008-04-28 12:10:19 följande:

Nu ni, så ska jag hoppa in i duschen och göra min första CO. Är så nyfiken på hur det funkar för mig, även om jag inte är helt såld på iden att ösa i en massa industritillverkat balsam i håret. Eldorados normal blir det.
    Tillverka eget balsam då?

Jag gjorde mitt första balsam i lördags. Mest för att jag är lite nyfiken på CO plus för att jag inte vill tvätta med ägg mer än ett par ggr/månad, rasul har jag slut på och WO räcker inte till när jag råkar ha för mycket olja.

Jag gjorde bara lite balsam, det var inte svårt, jag varierade ett recept jag hittade, och fick knappt 100 ml (lite svårt att få i allt i flaskan jag skulle använda, det blev liiite tjockare än jag räknat med.

Så passade jag på att olja in håret ordentligt över natten med min blandning av kokosolja, avocadoolja och aloe gel.
    På morgonen var det fortfarande för fett för att gå ut i (vilket jag räknat med), så jag tog en rejäl klick balsam, masserade in, tyckte det inte räckte (har långt hår) så hällde på vatten över håret och försökte sprida ut det. Lät det bara sitta 5 minuter och sköljde sedan.
    Resultatet?
    Härligt, rent, och varken torrt eller fett hår.
    Ska göra CO någon gång i månaden tror jag.
    Enda problemet för mig är att jag tycker jag behöver så mycket balsam om jag ska kunna sprida ut i hela håret. Men då är det i och för sig bra att jag gör det själv så jag vet vad som är i...
  • mejram

Recept, Magrat! Fast jag vet inte om jag orkar med att blanda själv, det var ju det som var så smidigt med CO - bara ta flaskan och ösa utan att behöva blanda, värma eller något. Och visst gick det åt mycket, jag hade nog i bortåt en dl balsam. Rent och mjukt blev det. Möjligen lite fett i topparna. Får se om det håller sig fint lika länge som med rasulen.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Magrat

Recept kommer.
    Senare i veckan ska jag gå in på bloggen och skriva lite. Det har bara varit så hektiskt senaste tiden...

• Mylta

länken till superinpacknings receptet funkar inte =/

Mylta with stars
  • MossaQ

Har någon utav er provat hårvårdsprodukterna på denna sida?
    www.b-i.se/butiken.htm
    Balsamets ingredienser lät ju lockande. Jag förstod ju varenda en Fast 109kr whioohoo

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård