• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Mrs Vader
    Pormoicheia skrev 2008-04-30 15:55:29 följande:
    Varför kom inte jag på den!!! *muttrar lite tyst* Någon som kommer ihåg hur det var med det "försåpade kokosfettet"?Har för mej att det var någon som hade info om att det inte var så bra...eller minns jag fel?
    Var väl ett annat namn för SLS om jag inte minns fel.
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • MossaQ
    Styrkekram skrev 2008-04-30 19:00:03 följande:
    Var väl ett annat namn för SLS om jag inte minns fel.
    Var det inte så att det nämns som en naturlig produkt men att framställningen var allt annat än naturlig...?
  • Pormoicheia
    MossaQ skrev 2008-04-30 19:12:19 följande:
    Var det inte så att det nämns som en naturlig produkt men att framställningen var allt annat än naturlig...?
    Undrar om det inte var något sånt...?

Jag var nämligen ner på hälsokost idag och kollade igenom ingredienserna i rasulschampot (och dom andra) dom hade där och såg att det innehöll förtvålat/förtvålat kokosfett (eller vad det nu var det hette) och sen såg jag att det var Urtekrams schampo och då blev jag lite fundersam för urtekram skulle ju vara bra och godkänt s.a.s.

*blev lite förvirrad*
  • Magrat

Försåpad kokosolja är Natriumlaurylsulfat. Inte så bra.
    Från Shenet: "Ett företag med miljövänlig profil beskriver innehållet i sitt natriumlaurylsulfat-schampo som försåpad kokosolja - ett vackert namn på fett tvättat med svavelsyra och kaustiksoda."

Bättre är då MIPA-laurylsulfat eller ännu hellre Betain (Cocamidopropyl Betaine).

• Pormoicheia
    Magrat skrev 2008-04-30 20:08:04 följande:
    Försåpad kokosolja är Natriumlaurylsulfat. Inte så bra. Från Shenet: "Ett företag med miljövänlig profil beskriver innehållet i sitt natriumlaurylsulfat-schampo som försåpad kokosolja - ett vackert namn på fett tvättat med svavelsyra och kaustiksoda." Bättre är då MIPA-laurylsulfat eller ännu hellre Betain (Cocamidopropyl Betaine).
    Men då är inte Urtekrams produkter så bra ändå då (om man ska vara ordentlig alltså)...eller?
  • Magrat

Pormoicheia skrev 2008-04-30 20:42:12 följande:

Men då är inte Urtekrams produkter så bra ändå då (om man ska vara ordentlig alltså)...eller?
    Nej, helt idealiskt är det ju inte, men ingrediensen är väldigt vanlig bland alla "naturvänliga" schampoon, t.o.m. Faith in nature har Ammonium laureth sulphate som ingrediens.
    Det enda schampoot jag hittat som inte har det är BiLein och de är VÄLDIGT dyra (över 100 kr för 100 ml), dessutom har de så få ingredienser att om jag någon gång skulle vilja använda schampoo skulle jag definitivt göra det själv. Det blir mycket billigare - även om man får köpa för ungefär lika mycket pengar för att starta så kan man av de ingredinserna göra ett par liter...

Sen tycker jag i och för sig att Urtekram har rätt bra hudkrämer och så, men nu gör jag ju det mesta sånt själv så jag tittar inte lika mycket på produkter på det sättet längre.
  • W W

fan, jag missade hela tredje tråden (nästan iaf Generad) men nu ska jag skärpa mig o komma tillbaka till er

GRATTIS ladydahmer

My mind wanders, and sometimes leaves completely.
  • Pormoicheia
    Magrat skrev 2008-04-30 21:13:21 följande:
    Pormoicheia skrev 2008-04-30 20:42:12 följande:
    Nej, helt idealiskt är det ju inte, men ingrediensen är väldigt vanlig bland alla "naturvänliga" schampoon, t.o.m. Faith in nature har Ammonium laureth sulphate som ingrediens. Det enda schampoot jag hittat som inte har det är BiLein och de är VÄLDIGT dyra (över 100 kr för 100 ml), dessutom har de så få ingredienser att om jag någon gång skulle vilja använda schampoo skulle jag definitivt göra det själv. Det blir mycket billigare - även om man får köpa för ungefär lika mycket pengar för att starta så kan man av de ingredinserna göra ett par liter... Sen tycker jag i och för sig att Urtekram har rätt bra hudkrämer och så, men nu gör jag ju det mesta sånt själv så jag tittar inte lika mycket på produkter på det sättet längre.
    Ja ok.

Har inte så stor koll, blev mest bara förvirrad då urtekrams produkter rekommenderas och jag insåg att dom innehöll det där som tydligen inte var bra...typ.
  • Tant Elin

ska färga håret nån dag, och jag är lite fundersam på om det räcker med en inpackning efteråt eller om jag måste tvätta håret med sista-shampo efter.

Vill ni hjälpa mig och se om det finns några siliconer eller andra ej vattenlösliga ämnen.

Det är en rackarns massa sulfater och annat skit, men är det något som inte går att tvätta bort med en rejäl CO+ fuktinpackning?

color cream:
    aqua, cetearyl alcohol, sodium laureth sulfate, cocamidopropyl betaine, coconut alcohol, arginine, ammonium hydroxide, ammonium phosphate, ceteareth-20, phenoxyethanol, propylene glycol, sodium sulfite, ascorbic acid, sodium silicate, etidonic acid, methylparaben, propyl paraben, toluene-2.5.diamine sulfate, tetraamininopyrimidine sulfate, 4-chlorresorcinol, 2-methylresorcinol, 4-amino-2-hydroxy toluene, 6-methoxy-2-methylamino-3-aminopyridine hcl, parfum

developer emulsion:
    aqua, hydrogen peroxide, etidronic acid, sodium laureth sulfate, acrylates/steareth-20, methacrylate copolymer, 2,6-dicarboxypyridine, disodium pyro phosphate.

• MossaQ

Frågor om brännässlor,

Nu börjar de spira i trädgården och jag tänkte dra nytta utav dem innan de dj*****a ska bort
    Hur gör man:
    * Schampoo
    * The
    * annat?

Måste bladen kokas innan de torkas för att användas till the? Kan man använda torkade blad till schampoo?

Jag ska iväg i sommar och gestalta en "ört kunnig" så jag tänkte ha med mig lite torkade brännässleblad i en burk - men det vore bra om jag kunde använda dem till något oxå

Har ni tips på nån bra sajt?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård