• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • spiritsinlove

Legewiel

Jag tycker du ska köpa det där finska balsamet. Var ovanligt få ingredienser i det, plus att alla var godkända. Luktar gott och var bra också (dock bara testat en gång, CO:ar inte så mycket nu).
    Men jag tänker absolut använda det ibland samt ta med på resor o.s.v.

• W W
    Miss T skrev 2008-05-01 23:50:30 följande:
    märketo? Menar förstås "märket OCH ...."
    vet tyvärr inte.. den burken jag köpte är slut för längesen o jag har flyttat från staden jag köpte den i.. men jag måste nog hålla med spiritinlove om att av alla jag provat så är Crearomes kokosolja bäst..
    My mind wanders, and sometimes leaves completely.
  • Legewiel
    spiritsinlove skrev 2008-05-02 12:58:47 följande:
    LegewielJag tycker du ska köpa det där finska balsamet. Var ovanligt få ingredienser i det, plus att alla var godkända. Luktar gott och var bra också (dock bara testat en gång, CO:ar inte så mycket nu). Men jag tänker absolut använda det ibland samt ta med på resor o.s.v.
    Jag har faktiskt köpt det nu Har inte hunnit använda det dock men tyckte det verkade super med så få ingredienser (var ungefär samma som i Coops balsam dock) och så luktade det inte så mycket heller! Har annars varit nöjd med Coops men tycker inte om doften på det så dethär blir nog bra tror jag
    Jag använder inte heller så mycket balsam nu (tvättar med rasul oftast och har i liite balsam sen) så den flaskan lär nog räcka länge

Vad bra att du fick tag på det i Sverige också!
  • spiritsinlove
    Legewiel skrev 2008-05-02 14:42:08 följande:
    Jag har faktiskt köpt det nu Har inte hunnit använda det dock men tyckte det verkade super med så få ingredienser (var ungefär samma som i Coops balsam dock) och så luktade det inte så mycket heller! Har annars varit nöjd med Coops men tycker inte om doften på det så dethär blir nog bra tror jag Jag använder inte heller så mycket balsam nu (tvättar med rasul oftast och har i liite balsam sen) så den flaskan lär nog räcka länge Vad bra att du fick tag på det i Sverige också!
    Japp
    Tycker det luktar riktigt gott faktiskt. Doften känns ändå "renare" (mindre kemisk) än Coops på något sätt..
  • mejram

muffinstönt - hur gick det med håret i dag? Jag gjorde ju min första CO i måndags och tyckte att håret kändes rätt flottigt direkt efter. Men det har bara blivit bättre och bättre för var dag. Det feta försvann dagen efter. Antagligen absorberades fettet av håret.

Kokosolja har jag också köpt både på hälsokostaffär och i livsmedelsaffär. Är det fler ingredienser än kokosolja är det ju någon annan produkt, det skulle jag inte köpa. Men raffinerad olja vill jag nog ha, för jag har lite svårt för "hawaiian tropic-stanken"... Sen är det ju svårt att veta vilken olja som är mest skonsamt raffinerad. Man vill ju gärna tro att hälsokostoljan för 100:-/500g är mindre bearbetad än livsmedelsbutiksoljan för 60:-/1000g. Hälsokostoljan köpta jag egentligen för att steka i, men den har mest stått i badrummet.

Svärmor har blivit intresserad av naturlig hårvård - jippi!! Snart en till schampofri människa i världen.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Pormoicheia

Jag har pratat lite lätt om det här med no poo på ÖF och har fått både "intresserade frågor" och mystiska blickar

Får se vad som händer.
    Har dock vävt in det i diskussioner om kemikalier och sånt som redan diskuterades så jag har gjort mitt bästa för att bara så något litet frä här och var.

• Miss T

Mejram
    Tack för att du frågade. Håret känns fortfarande flottigt. Jag har oljig hår så jag vet inte om det absorberas in överskottet som ditt.Vet inte vad jag ska göra åt det. Jag har hittat nässelte. Ska köpa det nästa gång jag är i affären. Ska bli intressant!

Har inte letat efter kokosolja. Vet inte riktigt vad jag ska välja. Vill gärna hitta en billig och bra olja.

Just det, jag vet ni har diskuterat solkräm. Kan ni bara tipsa mig om ett bra märke.

• Magrat
    Miss T skrev 2008-05-03 21:46:12 följande:
    Just det, jag vet ni har diskuterat solkräm. Kan ni bara tipsa mig om ett bra märke.
    Förra året använde jag Urtekrams solkräm.
    I år har jag tillverkat egen.
  • Hjartesjalen

Vill tillagga att alla Crearomes produkter e kanon, Jag e aromaterapeut sedan flera ar tillbaka, o har tillverkat en hel del olika hud/kropps produkter, o Crearomes e klart bast! ;)

• mejram

Hennadag i dag. Och jag kände mig på lite bushumör i morse, så jag kletade på ett hjärta mitt på bebismagen samtidigt. Dottern gav mig en lååååång skeptisk blick när hon kom upp ur sängen Mamma såg nog lite läskig ut med plast runt huvudet och klet på magen.

Återstår att se om det blir något med "tatueringen" eller om det bara blir kladdigt, är ju inte direkt proffs...

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård