• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Hjartesjalen

Vi ska snart borja "forsoka tillverka en bebbe" Jag vill smorja magen med nagot riktigt bra sa magen haller sig fin. Som solrosolja, eller avocadoolja med en droppe lavendel i kanske. Det e bra gentemot bristningar.

• Hjartesjalen

Foresten, var det ingen som visste nagot ang hyn, kanske nagot tips i mitt inlagg tidigare? Skulle bli sa glad!

• Lady Dahmer

fick knappt nå bristningar alls jag men jag smorde magen dagligen med veledas havandeskapsolja. ibland a-creme, aloe och shea beroende på hur det kändes. Höll magen återfuktad, återfettad och mjuk.

men mest hänger det på dina gener.... tyvärr.

• Lady Dahmer
    mejram skrev 2008-05-07 22:22:57 följande:
    Ladydhamer - ljuva minnen... avslag, mjölkstockning, dyngsurt täcke, ooooont när man kissar Två månader kvar - tjohooo! Men det är ju värt det tusen gånger om
    ja och som nu, kl. 07.52 då bebis vägrar sova vidare och hälsar mig godmorgon genom att kräkas en flod över heeeela min axel, rygg och midja. tjohoo!
  • Hjartesjalen

Ja du har ratt, min mamma tex har bristningar pa sidorna av magen, men hon smorjde sig aldrig med nagot, sa jag ska nog gora det......for sakerhets skull.

• Mrs Vader
    Hjartesjalen skrev 2008-05-08 07:55:37 följande:
    Ja du har ratt, min mamma tex har bristningar pa sidorna av magen, men hon smorjde sig aldrig med nagot, sa jag ska nog gora det......for sakerhets skull.
    Det skadar ju inte att smörja även om man misstänker att det inte hjälper. Då har man iaf försökt =)

Bristningar är ju hormonella oftast..
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Xarxa
    Styrkekram skrev 2008-05-08 08:44:05 följande:
    Det skadar ju inte att smörja även om man misstänker att det inte hjälper. Då har man iaf försökt =)Bristningar är ju hormonella oftast..
    Det finns ju tydligen två olika sorters bristningar. En sort som beror på hormoner (och som man inte kan göra något åt), och en som beror på att huden tänjs ut (och där kan man hjälpa till genom att smörja och hoppas på det bästa ).
    Jag läste nånstans att ju yngre man är vid graviditeten desto större risk är det att "drabbas" av hormonella bristningar. Jag smorde iaf med olja under hela förra graviditeten och slapp allt vad bristningar heter. Jag smörjer den här gången också och hoppas slippa det nu också.
  • Pormoicheia

Använde också Wiledas havandeskapsolja, men jag anar att jag slapp bristningarna mycket främst p.g.a. tur med "hormongenerna"
    (min mor har fött 4 barn och inte en enda bristning i sikte!!!)
    Men även p.g.a. att sonen tittade ut så pass snabbt att jag inte ens hann med mammakläderna.
    Fast tur var väl det kanske för jag hade inga snygga sådana iaf

• Magrat

spiritsinlove skrev 2008-05-07 19:08:13 följande:

Jag rekommenderar absolut tistelolja!
    Den är ganska billig, den har högt innehåll av linolsyra som främjar blodcirkulationen och den luktar inte så starkt.
    Den är ungefär lika torr som solrosoljan men inte fullt så känslig mot ljus som solrosoljan är. Bara positivt, alltså!
  • Hjartesjalen

Ja, gud sa skont att det finns mycket att anvanda, jag ska allt prova det ena o det andra bara det e naturligt o bra for mig :)

Om jag nu lyckas bli gravid forstass..

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård