• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • spiritsinlove
    Whintra skrev 2008-05-09 09:11:56 följande:
    snarare tvärtom faktiskt vad jag upplever det som...men som sagt enligt alla teorier borde den täppa till. Jag har aldrig upplevt min hud så mjuk och med så små porer som nu så uppenbarligen är det inte en fet olja i den bemärkelsen...mycket speciell den där kokosoljan må jag säga.
    Jag upplever det inte heller som om den gör det egentligen, blev bara tveksam när jag läste att den pga det inte ska användas i ansiktet...Men jag håller med - den är super där också!
  • Maja Gräddnos

Jag har börjat blogga om min väg till en kemikaliefri (nåja!) vardag. Tänkte bara tipsa omutifall att någon blir nyfiken...

www.familjeliv.se/Bloggar-3-2/b96970.html

Idag provade jag Snowymoons superinpackning och, ja, det VAR verkligen en superinpackning!

Nu har jag som är ägg- och honungsallergiker provat att ha både ägg och honung i håret utan att jag fått besvär av dem. Känns fint, det är uppenbarligen bara i magen de ställer till problem

• Miss T

Jag kommer ihåg nån skrev att kokosolja är en CMT olja. Mkt bra för kroppen, både invärtes och utvärtes(?).

Är så sur på mig själv nu. Har tvättat mig 2a gången med nässelte. Funkar bra o det kliar inte alls. MEN, eftersom jag var så lat så orkade jag inte skölja lika länge som förra gången. --> Det är en aning fet i längderna. Nästa gång ska jag sitta under duschstrålen o meditera.

Miu skrev 2008-05-09 13:06:24 följande:
    hur tycker ni att det funkar att tvätta sig med ricinolja och solrosolja? Fördelar/nackdelarVad är priserna på oljorna?
    Om du har ricin o solrosolja tillsammans blir det OCM. För mkt ricin torkar ut huden. Ricin är ju trögflytande olja som går långsamt in i huden. Solros är mer torr olja som ska gå snabbt in i huden. Ricin finns bla på aptoeket för 40kr/60ml.
  • Miss T

Måste bara berätta om en rolig upptäckt. Inte nog med att jag är lat men även klantig. Jag har lyckats bara skölja halva håret bra eller skölja alls. Nu märker jag att högra halvan av håret e len o mjuk o fint medan vänstra är tjockt o klibbigt. Det råkade va så att hade högra sida närmast duschstrålen vilket gjorde att den sidan fick mer vatten. Hm...

Då var det bevisat! Hårbottensmassage och sköljning är A och O.

• Finis

Har färgat/tonat mitt hår svart tidigare, men nu till sommaren vill jag ljusa upp det lite. Tänker absolut inte bleka det så tänkte om någon har nått annat tips. Kanske citron??

• NoMatter
    Lilysmamma skrev 2008-05-09 22:20:36 följande:
    Har färgat/tonat mitt hår svart tidigare, men nu till sommaren vill jag ljusa upp det lite. Tänker absolut inte bleka det så tänkte om någon har nått annat tips. Kanske citron??
    Jag satt och läste på shenet häromkvällen och enligt den sidan så är citron i stort sett det enda som kan bleka håret. Om man räknar bort kemikalierna.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • MammaMandiz

Hur blir resultatet av citron? Någon som vet hur man gör? Blev nyfiken..

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • NoMatter
    MammaMandiz skrev 2008-05-09 23:19:03 följande:
    Hur blir resultatet av citron? Någon som vet hur man gör? Blev nyfiken..
    Såhär står det  på shenet om citron: Tonande hårsköljningsmedel som bleker håret, framför allt om man låter det torka i solen - ta 1 tsk i sista sköljvattnet. Också ett gammalt läggningsmedel för håret. Surheten återger också håret syramanteln efter tvätt.

Fast en tsk låter lite.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Lady Dahmer

jag pressar citronsaft. tillräckligt mycket för att dränka in hela håret. (mycket citroner!) sen låter jag håret torka i solen.

upprepar vid behov.

• Finis
    ladydahmer skrev 2008-05-10 05:37:24 följande:
    jag pressar citronsaft. tillräckligt mycket för att dränka in hela håret. (mycket citroner!) sen låter jag håret torka i solen. upprepar vid behov.
    Hur ljust blir det då?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård