• Mamma till tre kottar

    Gå om en årskurs?

    Än så länge har det inte kommit upp på dagordning, men pga av en annan diskussion så började jag fundera. Vad finns det för fördelar och nackdelar med att gå om ett år?

  • Svar på tråden Gå om en årskurs?
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 16:33:23 följande:
    Sofia t skrev 2008-04-23 16:28:52 följande:
    Visst vore det det på många sätt, men vi måste ändå utgå från de styrdokument etc. som våra styrande har satt upp för dagens skolan. Det är ju du och jag som påverkar det - glöm inte det! Vad som händer längre fram hjälper ju inte "Mamma till tre kottar" idag.
    Jag vill inte säga emot Lindah77 på något sätt utan litar på hennes profession, men många barn får minst lika negativa tankar om sig själva av att känna att de inte hänger med, att de får andra uppgifter än övriga, får åtgärdsprogram, får gå i mindre grupp etc. Barn är så medvetna.

    Har goda erfarenheter av barn som gått om.
  • Flickan och kråkan

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:30:24 följande:


    Håller med i det Lindah77 säger.Det viktiga är att sätta in resurser INNAN det går så långt att gå om ett år ens kommer upp på tapeten.
    Skriver jag under till 100%
  • Sofia t

    Nu verkade ju inte detta vara aktuellt för TS så visst kan man göra något för att förhindra det.

    Dessa styrdokument hindrar väl inte skola och lärare för att lära sig att lättare hitta "fel" som man kan sätta in resurser emot och hjälpa barnet eller?


    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 16:33:23 följande:
    Sofia t skrev 2008-04-23 16:28:52 följande:
    Visst vore det det på många sätt, men vi måste ändå utgå från de styrdokument etc. som våra styrande har satt upp för dagens skolan. Det är ju du och jag som påverkar det - glöm inte det! Vad som händer längre fram hjälper ju inte "Mamma till tre kottar" idag.
  • Sofia t

    Ja visst får dom det. I vårt samhälle får man inte vika ifrån normen. Nu har inte jag så stor erfarenhet av mindre barn i detta läge men jag kan tänka mig att dom negativa konsikvenserna är betydligt större vid att gå om ett år än tes dessa resurser du just tog upp. Jag tror inte man kan komma undan helt utan konsikvenser vare sig barnet är 8år eller 15


    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 16:38:02 följande:
    Jag vill inte säga emot Lindah77 på något sätt utan litar på hennes profession, men många barn får minst lika negativa tankar om sig själva av att känna att de inte hänger med, att de får andra uppgifter än övriga, får åtgärdsprogram, får gå i mindre grupp etc. Barn är så medvetna.Har goda erfarenheter av barn som gått om.
  • Flickan och kråkan

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:39:16 följande:


    Nu verkade ju inte detta vara aktuellt för TS så visst kan man göra något för att förhindra det.Dessa styrdokument hindrar väl inte skola och lärare för att lära sig att lättare hitta "fel" som man kan sätta in resurser emot och hjälpa barnet eller?
    Vilka resurser?

    Nu är jag kanske ute på politisk mark, men det barn behöver i form av resurser är framför allt mer lärartid, mindre grupper och pedagoger som är specialiserade på olika områden t.ex läsinlärning etc.

    Håller med dig till fullo annars.
  • Sofia t

    Resurser kan ju också sättas in i hemmet och fritiden.
    Det beror ju helt och hållet på situationen och vad det är som gör att barnet inte klarar skolan.


    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 16:43:02 följande:
    Sofia t skrev 2008-04-23 16:39:16 följande:
    Vilka resurser?Nu är jag kanske ute på politisk mark, men det barn behöver i form av resurser är framför allt mer lärartid, mindre grupper och pedagoger som är specialiserade på olika områden t.ex läsinlärning etc.Håller med dig till fullo annars.
  • TomMon

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:39:16 följande:


    Nu verkade ju inte detta vara aktuellt för TS så visst kan man göra något för att förhindra det.Dessa styrdokument hindrar väl inte skola och lärare för att lära sig att lättare hitta "fel" som man kan sätta in resurser emot och hjälpa barnet eller?
    För att få resurser krävs en utredning och en diagnos, annars har inte många skolor råd med dessa resurser som du menar, tyvärr. Och det finns betydligt fler barn än de med diagnos som behöver lite extra hjälp då och då. Jobbar själv som lärare och ser tyvärr dagligen brister på detta. Men jag kan inte svara på om det är bra eller dåligt att gå om ett läsår, det är nog beroende på fall till fall. Jag har sett både lyckade och misslyckade sådana lösningar.
  • Flickan och kråkan

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:45:52 följande:


    Resurser kan ju också sättas in i hemmet och fritiden.Det beror ju helt och hållet på situationen och vad det är som gör att barnet inte klarar skolan.
    Jo det vet jag, men barn/ungdomar som kämpar och sliter i skolan och tycker det är svårt och jobbigt mår sällan bra av att få ännu mer att göra hemma. Men som du säger det beror som sagt på orsaken.

    Samarbete med hemmet är A och O, men jag upplever tyvärr också att föräldrar förutsätter att deras barn ska klara målen, vilket innebär för ett barn som t.ex har svårt med läsning inte bara att hon/han ska klara det övriga gör utan dessutom mer eftersom han/hon kanske måste lära ikapp vissa saker och behöver längre tid för själva inlärningen. Hur rättvist är det mot barnet?
  • Sofia t

    Det är lite svårt att disskutera detta då man inte ve tså mycket om situationen, hur gammalt är barnet vad är den bakomliggande orsaken. Som sagt är det ju väldigt olika från fall till fall.
    Vad jag menar med resurser i hemmet och fritiden var tex en kontaktperson inte just mer läxläsning hemma.

    Jag håller absolut med dig om att förlädrarna tyvärr förutsätter att barnen ska klara allt och att om det skulle uppstå problem så tar skolan hand om det. mycket måste förbättras hos föräldrar men i vårt stressade samhälle glöms ofta barnen bort och speciellt dom som kan behöva lite extra hjälp i hemmet (så uppplever jag det)

    Nej nu måste jag ut i solen =)


    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 16:52:26 följande:
    Sofia t skrev 2008-04-23 16:45:52 följande:
    Jo det vet jag, men barn/ungdomar som kämpar och sliter i skolan och tycker det är svårt och jobbigt mår sällan bra av att få ännu mer att göra hemma. Men som du säger det beror som sagt på orsaken. Samarbete med hemmet är A och O, men jag upplever tyvärr också att föräldrar förutsätter att deras barn ska klara målen, vilket innebär för ett barn som t.ex har svårt med läsning inte bara att hon/han ska klara det övriga gör utan dessutom mer eftersom han/hon kanske måste lära ikapp vissa saker och behöver längre tid för själva inlärningen. Hur rättvist är det mot barnet?
  • Mamma till tre kottar
    Lindah77 skrev 2008-04-23 16:27:09 följande:
    Om man behöver mer tid att tillgodogöra sig kunskap kanske det inte räcker att gå om ett år, tänker jag. Då kanske man bäst lär sig i en mindre grupp, gå ifrån vissa ämnen etc.....
    Jag vill gärna veta mer. Har du några referenser till forskningsstudier eller rapporter som visar att elevers utveckling gynnas av att "gå ifrån vissa ämnen"?
Svar på tråden Gå om en årskurs?