Gå om en årskurs?
Ohh vad många barn som skulle må bra av att skolorna blev bättre snarare än att gå om.
Ohh vad många barn som skulle må bra av att skolorna blev bättre snarare än att gå om.
Håller med i det Lindah77 säger.
Det viktiga är att sätta in resurser INNAN det går så långt att gå om ett år ens kommer upp på tapeten.
Fär att svara dig TS så kan jag inte se några fördelar.
Nu verkade ju inte detta vara aktuellt för TS så visst kan man göra något för att förhindra det.
Dessa styrdokument hindrar väl inte skola och lärare för att lära sig att lättare hitta "fel" som man kan sätta in resurser emot och hjälpa barnet eller?
Ja visst får dom det. I vårt samhälle får man inte vika ifrån normen. Nu har inte jag så stor erfarenhet av mindre barn i detta läge men jag kan tänka mig att dom negativa konsikvenserna är betydligt större vid att gå om ett år än tes dessa resurser du just tog upp. Jag tror inte man kan komma undan helt utan konsikvenser vare sig barnet är 8år eller 15
Resurser kan ju också sättas in i hemmet och fritiden.
Det beror ju helt och hållet på situationen och vad det är som gör att barnet inte klarar skolan.
Det är lite svårt att disskutera detta då man inte ve tså mycket om situationen, hur gammalt är barnet vad är den bakomliggande orsaken. Som sagt är det ju väldigt olika från fall till fall.
Vad jag menar med resurser i hemmet och fritiden var tex en kontaktperson inte just mer läxläsning hemma.
Jag håller absolut med dig om att förlädrarna tyvärr förutsätter att barnen ska klara allt och att om det skulle uppstå problem så tar skolan hand om det. mycket måste förbättras hos föräldrar men i vårt stressade samhälle glöms ofta barnen bort och speciellt dom som kan behöva lite extra hjälp i hemmet (så uppplever jag det)
Nej nu måste jag ut i solen =)