Inlägg från: TomMon |Visa alla inlägg
  • TomMon

Gå om en årskurs?

Sofia t skrev 2008-04-23 16:39:16 följande:

Nu verkade ju inte detta vara aktuellt för TS så visst kan man göra något för att förhindra det.Dessa styrdokument hindrar väl inte skola och lärare för att lära sig att lättare hitta "fel" som man kan sätta in resurser emot och hjälpa barnet eller?
    För att få resurser krävs en utredning och en diagnos, annars har inte många skolor råd med dessa resurser som du menar, tyvärr. Och det finns betydligt fler barn än de med diagnos som behöver lite extra hjälp då och då. Jobbar själv som lärare och ser tyvärr dagligen brister på detta. Men jag kan inte svara på om det är bra eller dåligt att gå om ett läsår, det är nog beroende på fall till fall. Jag har sett både lyckade och misslyckade sådana lösningar.
  • TomMon

Ok, för- och nackdelar med att gå om ett år:

Fördelar som jag sett med det hela genom mitt jobb:
    1. Eleven i fråga kom bättre överens med de yngre barnen, och hade fler kompisar i klassen "under" som eleven hamnade i.
    2. Tempot är lugnare och passar eleven bättre.
    3. Klassen eleven skulle gått i blev lugnare, det fanns "dåliga vibbar" i gruppsammansättningen som splittrades något.
    4. Elevens självförtroende kan i vissa fall stärkas, eftersom han eller hon känner sig duktig på saker som han eller hon redan kan. Vi vet alla hur viktigt det är att få känna sig duktig ibland.

Nackdelar:
    1. Eleven känner sig äldst i klassen, jobbigt när fysiska utvecklingen börjar märkas. Jobbigt i duschen på gympan osv, elev tycker det är pinsamt.
    2. Eleven tycker klasskompisarna är barnsliga.
    3. Eleven kanske upplever det som tråkigt att inte få gå igenom klassresor, avslutningar etc med klassen han eller hon börjat skolan med.

Ja, det var några grejor jag kom på lite snabbt, hoppas det ger lite perspektiv.

• TomMon

Mamma till tre kottar skrev 2008-04-23 20:20:21 följande:

Tack TomMon, precis den typen av tankar jag var ute efter!
    Det var så lite så!
Svar på tråden Gå om en årskurs?