Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Gå om en årskurs?

    Håller med Lejla och Ullis. Jobbar också som lärare, och som tur är är inte alla barn stöpta i samma form. Tyvärr är det få som går om, men åh vad många barn som skulle må bra av det!

  • Flickan och kråkan

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:28:52 följande:


    Ohh vad många barn som skulle må bra av att skolorna blev bättre snarare än att gå om.
    Visst vore det det på många sätt, men vi måste ändå utgå från de styrdokument etc. som våra styrande har satt upp för dagens skolan. Det är ju du och jag som påverkar det - glöm inte det! Vad som händer längre fram hjälper ju inte "Mamma till tre kottar" idag.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 16:33:23 följande:
    Sofia t skrev 2008-04-23 16:28:52 följande:
    Visst vore det det på många sätt, men vi måste ändå utgå från de styrdokument etc. som våra styrande har satt upp för dagens skolan. Det är ju du och jag som påverkar det - glöm inte det! Vad som händer längre fram hjälper ju inte "Mamma till tre kottar" idag.
    Jag vill inte säga emot Lindah77 på något sätt utan litar på hennes profession, men många barn får minst lika negativa tankar om sig själva av att känna att de inte hänger med, att de får andra uppgifter än övriga, får åtgärdsprogram, får gå i mindre grupp etc. Barn är så medvetna.

    Har goda erfarenheter av barn som gått om.
  • Flickan och kråkan

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:30:24 följande:


    Håller med i det Lindah77 säger.Det viktiga är att sätta in resurser INNAN det går så långt att gå om ett år ens kommer upp på tapeten.
    Skriver jag under till 100%
  • Flickan och kråkan

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:39:16 följande:


    Nu verkade ju inte detta vara aktuellt för TS så visst kan man göra något för att förhindra det.Dessa styrdokument hindrar väl inte skola och lärare för att lära sig att lättare hitta "fel" som man kan sätta in resurser emot och hjälpa barnet eller?
    Vilka resurser?

    Nu är jag kanske ute på politisk mark, men det barn behöver i form av resurser är framför allt mer lärartid, mindre grupper och pedagoger som är specialiserade på olika områden t.ex läsinlärning etc.

    Håller med dig till fullo annars.
  • Flickan och kråkan

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:45:52 följande:


    Resurser kan ju också sättas in i hemmet och fritiden.Det beror ju helt och hållet på situationen och vad det är som gör att barnet inte klarar skolan.
    Jo det vet jag, men barn/ungdomar som kämpar och sliter i skolan och tycker det är svårt och jobbigt mår sällan bra av att få ännu mer att göra hemma. Men som du säger det beror som sagt på orsaken.

    Samarbete med hemmet är A och O, men jag upplever tyvärr också att föräldrar förutsätter att deras barn ska klara målen, vilket innebär för ett barn som t.ex har svårt med läsning inte bara att hon/han ska klara det övriga gör utan dessutom mer eftersom han/hon kanske måste lära ikapp vissa saker och behöver längre tid för själva inlärningen. Hur rättvist är det mot barnet?
  • Flickan och kråkan

    Håller med TomMon: Med en diagnos har man lättare att som förälder få resurser till sitt barn. Du kan alltid kräva att skolan ska göra en utredning. Vilken typ beror ju på vad svårigheten är förstås.

    Hoppas ni hittar en bra lösning som din son/dotter mår bra av

  • Flickan och kråkan

    Mamma till tre kottar skrev 2008-04-23 18:03:40 följande:


    Vilka fördelar såg du?
    Som sagt är det så klart olika från barn till barn vad som kan vara bra. Jag har haft elever där det absolut inte varit någon bra lösning att gå om en årskurs, men för vissa är det en bra lösning så som skolsystemet är idag och då tycker jag det är synd att helt avfärda tanken.

    De fördelar jag sett är ganska enkla: gladare barn, barn som upptäckt att det är ganska trevligt att gå till skolan och lära sig saker när man förstår och inte behöver ägna hela dagarna åt att på det ena eller andra sättet försöka dölja för kompisar och vuxna att de inte riktigt kan, förstår eller har hunnit med. Att faktiskt få repetera kunskap och redan kunna saker som klasskompisarna inte kan!

    Men som sagt väldigt individuellt. För mig handlar alltid åtgärderna om att de ska stärka barnets självkänsla och därmed förbättra upplevelsen av lära och gå i skolan. Jag hävdar, även om det politiskt inkorrekt, att vissa barn faktiskt får stärkt självkänsla av att gå om en årskurs och att det inte behöver innebära ett misslyckande. Barn är som sagt väldigt medvetna.

    Därmed inte sagt att detta är det rätta för ditt barn. Jag känner inte ditt barn. Det är något du måste ta ställning till tillsammans med övriga inblandade.

    Bra att ni har fått resurser och vet vad ni har rätt att kräva. Det är till stor hjälp för oss lärare
  • Flickan och kråkan

    Måste bara tillägga:

    Om ditt barn mår bra idag, trivs i skolan (med kompisar, själva skolan och personal) och får den hjälp han/hon behöver för att utvecklas kunskapsmässigt även om målen inte nås så ser jag inte direkt några fördelar att gå om en årskurs. Då så att säga kommer ju situationen vara densamma med undantag av att klasskompisar och den tryggheten försvinner.

    Som sagt svårt att råda när man inte vet....

    Önskar er lycka till...

Svar på tråden Gå om en årskurs?