Yggdrasil skrev 2008-04-13 23:44:21 följande:
nja skulle jag säga...det blir inte en oerhört stor chock för ett barn att komma ut med kejsarsnitt. Det finns snittbarn som uppvisar mindre andningssvårigheter. det är dock inte det normala vid ett snitt. att barnet pga dessa andningssvårigheter skulle få men är inte en risk med ett helt läkarteam närvarande. många barn får också andningssvårigheter efter en naturlig förlossning och då är det inte alltidl lika snabbt övergående. barnet KAN bli kallt men blir inte kallt - det sveps in och hålls nära kroppen. Amningen behöver absolut inte dröja! JAg har ammat båda utan problem efter två snitt. Möjligtvis har man svårt att få till positionen men det är ju lätt avhjälpt med lite kuddar strategiskt utplacerade. Eftervärkarna är INTE värre än efter en vaginalförlossning! HAr jag aldrig hört och inte heller märkt av. Livmoderns ska dra ihop sig på alla som fött. Man säger ofta att eftervärkarna för en omföderska är mer smärtsamma men för mig var det tvärtom.Övriga fördelar med planerat snitt:det finns ingen risk att bitar av moderkakan blir kvar i kroppen och orsakar blödning, eftersom den helt enkelt plockas ut. barnet löper ingen risk att få navelsträngen runt halsen, vilket gör att risken för cp-skador också minskaringen risk för någon form av inkontinens pga av bristningar i underlivetingen risk för att barnets hjärtljud sviktar eller att det hamnar i stress.ingen risk för katastrofsnitt (alltså att du blir sövd)osv.det bästa för m,or och barn är en vaginal födsel _om den är utan komplikationer_! En komplicerad förlossning däremot kan vara sämre för både mor och barn än ett snitt.Snitt är inte något livsfarligt. Det har sina nackdelar, det har sina fördelar. Men man ska vara medveten om VILKA de är - inte bara gå på klyschor av typen, "barnets andning kommer inte komma igång och amningen försvåras" eftersom det inte finns någon grund för de påståendena. Eller rättare - påståendena ställs inte mot något. Alltså - om du snittas KANSKE barnet har LITE svårt att andas när det föds, men hela op.salen är fullt av proffs. Får ett vaginalt fött barn svårt att användas finns ingen läkare på plats OCH svårigheterna kan vara mycket grövre.
Först vill jag bara säga att jag är absolut ingen motståndare för varken snitt eller vag förlossnig!
Har inte påstått att barnet med andnigsvårigheter vid snittet får men för livet...navel strängen runt halsen kan även snittade barn ha men det blir så klart mycket mer skonsammare för dem. En kattastrof snitt görs så klart när det är urakut och inte vid pl snitt (om det inte uppstår komplikationer under snittet så att mamman måste helt plötsligt sövas.
Vad som gäller amningen efter snittet så är det oftast svårare att komma igång (och grattis till dig som har fått den turen att fungerade).Har själv ammat alla mina tre och det svåraste att komma igång med amningen var just efter snittet och då tänker jag inte ens prata om eftervärkar, och ja...jag är välmedveten om att eftervärkar blir mycket kratigare för omföderskor...
Har två rysare till vaginala förlossnigar bakom mig men trots det skulle jag kunna göra om det om jag bara fick. Man blir lurad på fruktansvärt mycket.
Efter mitt snitt har dem t ex kommit fram till att jag hade fortfarande väldigt mycket blod kvar bakom min livmoder och värken går inte med ord att beskriva! Bedövningen under snittet har stigit andä till lungorna och jag lovar...det önskar jag inte ens min värsta fiende!
Sedan kan vi gå vidare till infektions risker i op såret, proppbildningar, tarmbesvär och sammanväxtningar....OBS! Detta är inga myter och gäller alla operationer.
Nästa vecka kommer jag kunna gemföra två vaginala förlossningar och två snitt...får se om jag bli klokare då Skulle aldrig komma in denna tråd med massa myter... det handlar om rent fakta och man ska helst inte gemföra med sig själv för det finns en mikroskopisk chans att TS kommer uppleva dina eller mina erfarenheter till detalj! Och förresten....det bara att gratuljera dig till dina två lyckade snitt ! Kejsar snitt klassas som en stor buk operation och det ska man ha respekt för!