Kejsarsnitt- eller EJ??
Det är faktiskt så att bästa sättet för babyn är att födas på naturligt sätt, alltså vaginalt.
När ett barn föds med hjälp av snittet blir det oerhört stor chock för dem efter barnet har inte fått gått genom den naturliga stressen som en vaginal förlossnig ger...barnet har ofta svårt att komma igång med andningen och blir snabbt kallt. Amningen dröjer också lite längre innan det kommer igång och eftervärkarna är mycket mer smärtsamma än efter en vaginal förlossning. Sedan mår du mycket bättre och är uppe på fötterna mycket fortare än efter en kejsar snitt. sedan finns det andra faktorer så som infektioner och riskerna för "propp bildningar"....
En annan sak som man måste tänka på är att när man har gjort två snitt så försvinner chansen att föda vaginalt.
Man har absolut inte svårare att bli gravid efter ett snitt.
Och fördelar? ...Har man planerad kejsarsnitt framför sig så är det väl att man vet ett fast datum när man får sin lilla ängel. en annan fördel är att man få har kvar sitt underliv i behåll ...
Själv har jag fött två barn vaginalt och ett med snitt...nu väntar jag på nästa snitt den 22/4. Jag förstår din oro, det är bara du som måste känna efter och fundera. prata med din BM om dina funderingar så kanske hon kan hjälpa dig på travet ! Kramar och lycka till!