• Yggdrasil

Kejsarsnitt- eller EJ??

sagalisa skrev 2008-04-10 13:43:55 följande:
    Hej ! Vilken otur att du har råkat ut för tre bekanta med sådanna tragedier!Det är faktiskt så att bästa sättet för babyn är att födas på naturligt sätt, alltså vaginalt. När ett barn föds med hjälp av snittet blir det oerhört stor chock för dem efter barnet har inte fått gått genom den naturliga stressen som en vaginal förlossnig ger...barnet har ofta svårt att komma igång med andningen och blir snabbt kallt. Amningen dröjer också lite längre innan det kommer igång och eftervärkarna är mycket mer smärtsamma än efter en vaginal förlossning. Sedan mår du mycket bättre och är uppe på fötterna mycket fortare än efter en kejsar snitt. sedan finns det andra faktorer så som infektioner och riskerna för "propp bildningar"....En annan sak som man måste tänka på är att när man har gjort två snitt så försvinner chansen att föda vaginalt.Man har absolut inte svårare att bli gravid efter ett snitt. Och fördelar? ...Har man planerad kejsarsnitt framför sig så är det väl att man vet ett fast datum när man får sin lilla ängel. en annan fördel är att man få har kvar sitt underliv i behåll ...Själv har jag fött två barn vaginalt och ett med snitt...nu väntar jag på nästa snitt den 22/4. Jag förstår din oro, det är bara du som måste känna efter och fundera. prata med din BM om dina funderingar så kanske hon kan hjälpa dig på travet ! Kramar och lycka till! 
    nja skulle jag säga...

det blir inte en oerhört stor chock för ett barn att komma ut med kejsarsnitt. Det finns snittbarn som uppvisar mindre andningssvårigheter. det är dock inte det normala vid ett snitt. att barnet pga dessa andningssvårigheter skulle få men är inte en risk med ett helt läkarteam närvarande. många barn får också andningssvårigheter efter en naturlig förlossning och då är det inte alltidl lika snabbt övergående. barnet KAN bli kallt men blir inte kallt - det sveps in och hålls nära kroppen. Amningen behöver absolut inte dröja! JAg har ammat båda utan problem efter två snitt. Möjligtvis har man svårt att få till positionen men det är ju lätt avhjälpt med lite kuddar strategiskt utplacerade. Eftervärkarna är INTE värre än efter en vaginalförlossning! HAr jag aldrig hört och inte heller märkt av. Livmoderns ska dra ihop sig på alla som fött. Man säger ofta att eftervärkarna för en omföderska är mer smärtsamma men för mig var det tvärtom.

Övriga fördelar med planerat snitt:

det finns ingen risk att bitar av moderkakan blir kvar i kroppen och orsakar blödning, eftersom den helt enkelt plockas ut.

barnet löper ingen risk att få navelsträngen runt halsen, vilket gör att risken för cp-skador också minskar

ingen risk för någon form av inkontinens pga av bristningar i underlivet

ingen risk för att barnets hjärtljud sviktar eller att det hamnar i stress.

ingen risk för katastrofsnitt (alltså att du blir sövd)

osv.

det bästa för m,or och barn är en vaginal födsel _om den är utan komplikationer_! En komplicerad förlossning däremot kan vara sämre för både mor och barn än ett snitt.

Snitt är inte något livsfarligt. Det har sina nackdelar, det har sina fördelar. Men man ska vara medveten om VILKA de är - inte bara gå på klyschor av typen, "barnets andning kommer inte komma igång och amningen försvåras" eftersom det inte finns någon grund för de påståendena. Eller rättare - påståendena ställs inte mot något. Alltså - om du snittas KANSKE barnet har LITE svårt att andas när det föds, men hela op.salen är fullt av proffs. Får ett vaginalt fött barn svårt att användas finns ingen läkare på plats OCH svårigheterna kan vara mycket grövre.
  • Yggdrasil

och för att svara ts lite mer -

nej, det är inte svårare att bli gravid.
    man kanske ska vänta lite men till mig har de inte sagt något på sjukhuset någon av gångerna så jätteviktigt att vänta är det nog inte.

antar att du menar sammanväxningar?
    ja, det finns risk för sammanväxningar, eftersom det är en operation. tydligen ska jag rent statistiskt sett ha sådana efter två snitt, men jag har inte märkt av någonting.

fast vet du vad - jag tror att du kommer föda naturligt i alla fall

• Yggdrasil
    Peda skrev 2008-04-13 23:53:41 följande:
    ts: Det låter lite som du tror man kan välja snitt, det kan man inte.Yggdrasil: Jäkligt bra skrivet.Jag är så trött på mus-föderskor som tror dom är bättre än oss snitt-föderskor. Båda mina barn är snittade, hade 10,10,9 i apg poäng och jag fick dem upp på bröstet direkt. Ammade dem nästan på en gång ja kom upp på rummet. Här i stan behöver man inte ligga på uppvak om allt går bra. Jag åkte hem 12 dagen efter med båda barnen och va minst lika pigg som mus-mammorna. Dom gick som pingviner och det problemet hade inte jag, va lite öm på magen bara.Kan man inte bara sluta "tävla" om vem som är bäst?? Att barnet kom till världen med ett lyckligt slut är väl allt som räknas?
    amen typ...

tvåan tog första tagen om bröstet när jag fortfarande låg på op.bordet...

instämmer i det du säger om att det inte är så lätt att välja. TS, det krävs ganska mycket för att få beviljat ett snitt. och sedan tror jag som sagt att du nog kommer våga försöka till slut - men du kanske skulle prata med någon? trots attjag var helt inriktad på snitt så hjälpte aurorabarnmorskorna mig en hel del - om inte annat så efteråt!
Svar på tråden Kejsarsnitt- eller EJ??