• almafa

Tips till alla som vill bli gravida...

DETTA ÄR ABSOLUT INGEN VETENSKAP...

jag har ett tips i samma stil med bisolvon och rosenrot för den som vill prova, men först lite historia

Vi provade i 7 månader att bli gravida och började tröttna lite när min mamma nämde det för sin kompis (som är lite av en "trollpacka") Hon sa att det fanns ett preparat som ALLA hennes vänninor blivit gravida av... SÄKERT tänkte jag men sprang och köpte det ändå, för det skadar ju inte att testa. började knapra 2 dagar innan ÄL och VIPS den månaden var jag gravid Gav mina överblivna piller till en kompis som jag vet provat ett tag och två veckor efter det plussar även hon... Dessa tabletter ska nu gå runt bland våra vänner som lite "good luck" Och inte vet jag, vi kanske hade blivit gravida ändå samma månad men man vet aldrig (jag är dock en skeptiker)

Nu till sak:
    Det heter Boragoolja (eller gurkfröolja) och finns på hälsokosten. Det är en speciell omega6 olja som ska göra slemhinnan i livmodern tjockare, så att ägget fastnar. Det är inte farligt att äta när man är gravid så man behöver inte sluta efter ÄL...

Tabletterna vi åt hette GLANDIN-25

Lycka till alla som kämpar, vare sig ni äter borago eller ej så hoppas jag ni plussar snart

Kram M.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 17:37
    Länk till BIMlistan för alla boragotjejer

www.familjeliv.se/Forum-1-32/m31089717.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-22 10:51
    Jag får väldigt många frågor om detta lilla piller och det mesta står redan i tråden... dock är det jobbigt att läsa igenom över 1000 inlägg så här kommer lite extra info...

Jag och min vännina åt 1 tablett om dagen och vi märkte inte av några biverkningar men vi blev ju båda två gravida på en gång så jag vet inte om det kan komma senare. Det spelar ingen roll om man äter olika preparat, bara dom innehåller boragoolja eller gurkfröolja, samt att man följer rek. dos på just sin förpackning.

vill någon jag ska lägga till mer info som verkar saknas så säg till...

kram M.

• Svar på tråden Tips till alla som vill bli gravida...
  • annbom

Tack! Då vet jag att vi har ganska bra kost för den sakens skull förutom ostron så klart

Toppenloppan skrev 2008-04-03 09:24:53 följande:
    Nu vet jag!!!Hittade följande på Netdoktor. seZink är en mineral som ingår normalt i kroppen. Kroppen kan inte bilda zink, utan vi får det i oss via födan. Livsmedel som innehåller zink är bland annat skaldjur (särskilt ostron), kött, lever, havregryn, fullkornsmjölbönor mm. Det rekommenderade dagsbehovet av zink varierar med ålder och kön och ligger mellan 7-12 mg/dag. Zink behövs i kroppen för att vissa enzymsystem ska fungera. Hit hör de system som ser till att koldioxid transporteras från kroppens vävnader till lungorna samt system som ingår i genbildning och tillverkning av protein. Zink har också betydelse för kolhydratomsättningen i kroppen.
  • plantan

visste inte att viktminsknig kan skada foster.. hmm men tack för engagemanget. Zink har jag ingen koll på men vitaminer är väl alltid bra. kan man inte köra på vanliga mitt val man de måste väl innehålla både vitlaminer och mineraler? Måste väl heller inte förklaras?! Min sambo kör med enomdan innehåller folsyra men inte zink. Tror ni vi e lite hypade kanske.. jag är det definitivt.. om man äter allsidigt o mår bra så kan väl inte en pilla göra underverk. Hoppas på det iaf räknar med att sambons simmare e friska o det e jag som behöver vissa justeringar..

Lycka till med eller utan piller.. Min fjärde glandin25 idag ;)

• annbom

Jag undrar hur mycket b6 det är i glandin25?

• plantan

Är det b6 i glandin25? Om du äter mitt val kvinna måste du ju få i dig allt? så tänker jag

• annbom

Jag menade ju omega6, är lite vinsig idag

• MiAmore

Här har det skrivets en del idag visst

Gällande vad jag skulle kunna säga till min väldigt skeptiska och anti make så är det svårt att få det att låta vettigt att det skulle vara för pms, med tanke på att jag inte har några problem med pms.. Inget pms humör, iaf. Och säga att dem är för att det ska bli lättare att bli gravid.. Det är just detta han är så grymt anti mot, alla dessa sk "kurer o hjälpmedel för att lättare bli gravid". Han tror inte ett dugg på dem, och tycker att jag slänger ut en massa dyra pengar på onödiga saker.. *ler smått* Jag får inte ens i han vanliga vitaminer.. SÅ envis och anti är min kära gubbe mot allt sådant.. *ler smått* Det enda som skulle kunna få honom att äta zink eller annat sådant, och som skulle kunna få honom att tycka att det är helt ok och "försvarbart" att jag stoppar i mig massa sådant här, är om en LÄKARE talar om det för oss.. *ler smått* Det är därför jag känner att jag skulle behöva komma på en godtagbar ursäkt till varför jag lagt ut nästan 300 kr på dessa.. Och, med tanke på att jag valt att betala genom faktura och det är han som betalar alla räkningar (delad ekonomi), så kan jag liksom inte dölja det för honom i heller, att jag köpt dessa.. På detta vis ångrar jag att jag beställde dem genom internet.. Hade jag kört iväg o köpt dem kontant sas, hade det varit lättare att dölja, framför allt priset.. hehe.. Nåja.. långt inlägg blir det.. Kom iaf på igår att jag kan säga att dem är för pms, men att de även hjälper för magont och illamående, något jag faktiskt HAR rätt mkt problem med mellan äl o bim, vilket han vet om..

Plantan: Det där med vikten är ett evigt dilemma. Jag är där själv. Varför inte försöka satsa på både och? Jag försökte en månad att satsa helt på att gå ner i vikt och strunta i detta med att pricka in Äl och allt vad det är. Fungerade inte så bra, tankarna på bebis o graviditet finns ju ständigt i huvudet ändå.. *ler smått* Så jag försöker helt enkelt BÅDE se till så att vi prickar in Äl, OCH röra mer på mig o äta mkt grönsaker. Lycka till!

♥Då satsar vi på en 09'a ist då!♥
  • annbom

Jag säger att jag äter det för att jag mår bättre och det köper han. Skönt att höra att det är fler män som är väldigt anti mot "kurer". Jag har precis fått min första mens efter MA och ska sticka iväg och köpa Apriforce, hoppades att jag var gravid igen men icke sa nicke

MiAmore skrev 2008-04-03 10:58:30 följande:
    Här har det skrivets en del idag visst Gällande vad jag skulle kunna säga till min väldigt skeptiska och anti make så är det svårt att få det att låta vettigt att det skulle vara för pms, med tanke på att jag inte har några problem med pms.. Inget pms humör, iaf. Och säga att dem är för att det ska bli lättare att bli gravid.. Det är just detta han är så grymt anti mot, alla dessa sk "kurer o hjälpmedel för att lättare bli gravid". Han tror inte ett dugg på dem, och tycker att jag slänger ut en massa dyra pengar på onödiga saker.. *ler smått* Jag får inte ens i han vanliga vitaminer.. SÅ envis och anti är min kära gubbe mot allt sådant.. *ler smått* Det enda som skulle kunna få honom att äta zink eller annat sådant, och som skulle kunna få honom att tycka att det är helt ok och "försvarbart" att jag stoppar i mig massa sådant här, är om en LÄKARE talar om det för oss.. *ler smått* Det är därför jag känner att jag skulle behöva komma på en godtagbar ursäkt till varför jag lagt ut nästan 300 kr på dessa.. Och, med tanke på att jag valt att betala genom faktura och det är han som betalar alla räkningar (delad ekonomi), så kan jag liksom inte dölja det för honom i heller, att jag köpt dessa.. På detta vis ångrar jag att jag beställde dem genom internet.. Hade jag kört iväg o köpt dem kontant sas, hade det varit lättare att dölja, framför allt priset.. hehe.. Nåja.. långt inlägg blir det.. Kom iaf på igår att jag kan säga att dem är för pms, men att de även hjälper för magont och illamående, något jag faktiskt HAR rätt mkt problem med mellan äl o bim, vilket han vet om..Plantan: Det där med vikten är ett evigt dilemma. Jag är där själv. Varför inte försöka satsa på både och? Jag försökte en månad att satsa helt på att gå ner i vikt och strunta i detta med att pricka in Äl och allt vad det är. Fungerade inte så bra, tankarna på bebis o graviditet finns ju ständigt i huvudet ändå.. *ler smått* Så jag försöker helt enkelt BÅDE se till så att vi prickar in Äl, OCH röra mer på mig o äta mkt grönsaker. Lycka till!
  • MiAmore
    annbom skrev 2008-04-03 11:03:25 följande:
    Jag säger att jag äter det för att jag mår bättre och det köper han. Skönt att höra att det är fler män som är väldigt anti mot "kurer". Jag har precis fått min första mens efter MA och ska sticka iväg och köpa Apriforce, hoppades att jag var gravid igen men icke sa nicke
    Jo det har jag med kommit fram till att jag ska säga, att det är för min magont o illamående, dvs för att må bättre. Verkar han fortfarande skeptisk kan jag alltid säga att BM jag pratade med i måndags då jag ändrade tiden för utredningen, rekomenderade mig det.. *ler*
    Hade ni försökt länge innan du blev gravid och sedan fick MA?
    ♥Då satsar vi på en 09'a ist då!♥
  • Enira

Jag tänkte bara kolla med er som knarat pillrena ett tag nu.

Jag köpte borago jamsrot som tydligen var samma som TS rekommenderade . Jag har ätit dem i 1 vecka nu och sedan igår går jag och kissar tusen gånger dagligen.

Jag har till o med vaknat inatt av att jag måste på toa , vilket jag inte gör annars.

Kan det ha med pillrena att göra ?

• Lillymarleen

Nu har jag varit och hämtat ut mina Borago tabletter. Men hur är det nu, man ska väl äta dom även efter ÄL, eftersom man vill att det ev. befruktade ägget SKA fastna, och det gör den ju ca en vecka efter befruktningen? Då ska man alltså i princip äta tabletterna i minst en vecka? Så dom kan hjälpa ägget att fastna? Eller har jag missförstått? Tacksam för svar!

Svar på tråden Tips till alla som vill bli gravida...