• almafa

Tips till alla som vill bli gravida...

DETTA ÄR ABSOLUT INGEN VETENSKAP...

jag har ett tips i samma stil med bisolvon och rosenrot för den som vill prova, men först lite historia

Vi provade i 7 månader att bli gravida och började tröttna lite när min mamma nämde det för sin kompis (som är lite av en "trollpacka") Hon sa att det fanns ett preparat som ALLA hennes vänninor blivit gravida av... SÄKERT tänkte jag men sprang och köpte det ändå, för det skadar ju inte att testa. började knapra 2 dagar innan ÄL och VIPS den månaden var jag gravid Gav mina överblivna piller till en kompis som jag vet provat ett tag och två veckor efter det plussar även hon... Dessa tabletter ska nu gå runt bland våra vänner som lite "good luck" Och inte vet jag, vi kanske hade blivit gravida ändå samma månad men man vet aldrig (jag är dock en skeptiker)

Nu till sak:
    Det heter Boragoolja (eller gurkfröolja) och finns på hälsokosten. Det är en speciell omega6 olja som ska göra slemhinnan i livmodern tjockare, så att ägget fastnar. Det är inte farligt att äta när man är gravid så man behöver inte sluta efter ÄL...

Tabletterna vi åt hette GLANDIN-25

Lycka till alla som kämpar, vare sig ni äter borago eller ej så hoppas jag ni plussar snart

Kram M.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 17:37
    Länk till BIMlistan för alla boragotjejer

www.familjeliv.se/Forum-1-32/m31089717.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-22 10:51
    Jag får väldigt många frågor om detta lilla piller och det mesta står redan i tråden... dock är det jobbigt att läsa igenom över 1000 inlägg så här kommer lite extra info...

Jag och min vännina åt 1 tablett om dagen och vi märkte inte av några biverkningar men vi blev ju båda två gravida på en gång så jag vet inte om det kan komma senare. Det spelar ingen roll om man äter olika preparat, bara dom innehåller boragoolja eller gurkfröolja, samt att man följer rek. dos på just sin förpackning.

vill någon jag ska lägga till mer info som verkar saknas så säg till...

kram M.

• Svar på tråden Tips till alla som vill bli gravida...
  • plantan

japp jag har aldrig haft problem innan men sen ppillerstoppet då jäklar.. hoppas även för min skull de funkar man blir ju så irriterad o trött på sig själv med. Misstänker den dagen jag blir gravid att mitt humör inte kommer vara roligt..

Har lite beslutsångest nu... jag har idag börjat en GIdiet har en massa ca25kg som ska försvinna från min underbara kropp. vi har nu gjort fyra försök att bli gravida. Ska jag nu denna måanden strunta i att försöka o bara satsa på vikten eller kämpa lite o händer det så händer det. Det e ju inte sååå lockande med ett decemberbarn, har så många i släkten i dec., jul osv. men samtidigt så vill vi ju ha barn... hmm beslutsångest, mannen sa att vill jag så e han med på ett uppehåll det e helt upp till mig. Klart han vill ha bebis men vill såklart att min kropp ska vara bra. Han e ju orolig för mig o min vikt med.. ja vad göra??

• Toppenloppan

plantan: Låter ju klurigt det där. Vet inte riktigt om du med uppehåll menar att ni skulle skydda er eller om du menar att ni bara skulle "köra" på men utan kolla på ägglossning och så??

Nåja, jag hade satsat på dieten denna månaden men inte skyddat mig men inte heller haft koll exakt på ägglossningen. Kan ju vara skönt med en "icke-besatt" månad och skulle du sedan bli gravid så....vad gör egentligen det?? Min sambo är född i december och tycker inte att det är ett problem. Har en kompis som är född i juni och vars födelsedag regelbundet infaller på Midsommar, HON tycker det är jättejobbigt trots att hon nu är vuxen. Det jag alltså menar är att dt ka vara så olika hur man uppfattar det.

• plantan

loppanlängtan så rätt du har... ja blir nog som du säger kör på som vanligt vilket i stort sätt innebär skippa äl iom vi inte bor ihop denna äl då jag passar mina föräldrars djur. ja jag menade såklart utan skydd men inte älfokusera. får se om man känner likadant när äl närmar sig kanske slår slint i huvudet då så jag ligger o kör in till stan bara för att få sex ;)
    tack :)

• annbom

Jag skulle fokusera mig på vikten och tänka blir det så blir det. Även en mindre viktminskning kan göra att det blir lättare att bli gravid.

plantan skrev 2008-04-03 08:22:51 följande:
    japp jag har aldrig haft problem innan men sen ppillerstoppet då jäklar.. hoppas även för min skull de funkar man blir ju så irriterad o trött på sig själv med. Misstänker den dagen jag blir gravid att mitt humör inte kommer vara roligt..Har lite beslutsångest nu... jag har idag börjat en GIdiet har en massa ca25kg som ska försvinna från min underbara kropp. vi har nu gjort fyra försök att bli gravida. Ska jag nu denna måanden strunta i att försöka o bara satsa på vikten eller kämpa lite o händer det så händer det. Det e ju inte sååå lockande med ett decemberbarn, har så många i släkten i dec., jul osv. men samtidigt så vill vi ju ha barn... hmm beslutsångest, mannen sa att vill jag så e han med på ett uppehåll det e helt upp till mig. Klart han vill ha bebis men vill såklart att min kropp ska vara bra. Han e ju orolig för mig o min vikt med.. ja vad göra??
  • Toppenloppan

Det är ju sant, viktminskning kan öka chanserna för graviditet OM man har för högt BMI alltså! Sen sägs det väl att man ska undvika kraftig viktminskning precis innan eller under början av gravditeten?? Massa slaggprodukter som kan skada barnet läste jag på någon hemsida.

Nåja, LYCKA till med dieten Plantan!

Svalde dos 2 av Glandin 25 idag! Hoppas hoppas!

• annbom

Man behöver väl inte berätta allt, frågar han så är det ju bara för att du ska må bättre Min är lika skeptisk och jag undrar hur jag ska få i honom mera zink som jag hört ska vara bra för simmarna. Någon som har bra fåd för det?

MiAmore skrev 2008-04-02 22:24:47 följande:
    Någon som har bra förslag på vad jag kan ge för en godtagbar ursäkt till min VÄLDIGT skeptiska och "anti mot allt sådant" make, till vad dessa tabletter är till för och varför jag lagt ut nästan 300 kr på det? Vill inte säga till honom att det är en "kur" jag blivet tipsad om på Fl, för att då blir han galen på mig... hehe
  • Toppenloppan

annbom: Jag så att zink och folsyra även var bra för immunförsvaret (helt sant enligt texten på Zink-burken dessutom!!) och att män som sportar eller svettas mycket förlorar mycket zink på det sättet. Sen....berättade jag att simmarna blev bättre och min älskling log och förstod OCH svalde pillerna!

• annbom

Inte en chans att han skulle gå på det. Jag behöver råd på vilken mat jag ska laga så jag lurar i honom zinken

Toppenloppan skrev 2008-04-03 09:14:37 följande:
    annbom: Jag så att zink och folsyra även var bra för immunförsvaret (helt sant enligt texten på Zink-burken dessutom!!) och att män som sportar eller svettas mycket förlorar mycket zink på det sättet. Sen....berättade jag att simmarna blev bättre och min älskling log och förstod OCH svalde pillerna!
  • Toppenloppan

Oj då en envisare man än min sambo! SKÖNT att de finns :)
    Nja, tyvärr vet jag inte det men lycka till!

• Toppenloppan

Nu vet jag!!!

Hittade följande på Netdoktor. se

Zink är en mineral som ingår normalt i kroppen. Kroppen kan inte bilda zink, utan vi får det i oss via födan. Livsmedel som innehåller zink är bland annat skaldjur (särskilt ostron), kött, lever, havregryn, fullkornsmjölbönor mm. Det rekommenderade dagsbehovet av zink varierar med ålder och kön och ligger mellan 7-12 mg/dag. Zink behövs i kroppen för att vissa enzymsystem ska fungera. Hit hör de system som ser till att koldioxid transporteras från kroppens vävnader till lungorna samt system som ingår i genbildning och tillverkning av protein. Zink har också betydelse för kolhydratomsättningen i kroppen.

Svar på tråden Tips till alla som vill bli gravida...