• Jennass

Brustet blodkärl i hjärnan

Ja jag är skitfånig MEN jag är inte så rädd för själva smärtan vid en förlossning, är bara i vecka 15 så den rädslan kommer nog senare.. något jag däremot är jätterädd för att typ ett blodkärl eller nåt i hjärnan ska paja när man krystar, och pang bom så bara dör man..

undra hur vanligt det är, såg det i nån film för nån månad sen och sen dess så har jag gått och oroat mig, dödsångest or what.. löjligt? ja kanske det..

suck.. :(

VUL på torsdag!! !:D UL 9/3 :D
  • Svar på tråden Brustet blodkärl i hjärnan
  • Jennass

KAJA78: Jaha, så stor var den risken då :) kanske min oro är lite obefogad då.. dina siffror fick mig att känna mig lite bättre till mods faktiskt... jag håller eller vi ska säga HÖLL på mycket med styrketräning och spinning och en massa kul.. innan mitt illamående kom :) då kanske nåt av blodkärlen borde brustit vid det laget också ;) ska verkligen försöka anamma ditt tänk och dina 0,004% :D

TACK!

UL 9/3 :D
  • Eisa

Haha, tack vare svaren i den här tråden kommer jag att överväga snitt, tyvärr.

"Jag hörde en som dog..." osv är ju inte direkt peppande att komma med i en sån här tråd, tack.

• Novus

Jag ville ha snitt pga just den rädslan.
    Några år tidigare hade min pappa dött av det. Helt plötsligt och oväntat. En brusten kroppspulsåder kan vara ärftligt och jag var livrädd. Fick inget snitt med motiveringen att risken var så liten för att det skulle hända.

Visst kan pulsådern spricka när man krysta. Men för att det ska kunna hända måste det redan vara en skada på den. Det bildas en "bubbla" som fylls av blod tills den spricker. De sa att min pappas sista ansträngning var att ta av sig kläderna när han skulle duscha. Så visst finns risken OM man har något fel.
    Men risken är nästintill minimal.

• Jennass
    Eisa skrev 2008-03-16 05:46:33 följande:
    Haha, tack vare svaren i den här tråden kommer jag att överväga snitt, tyvärr."Jag hörde en som dog..." osv är ju inte direkt peppande att komma med i en sån här tråd, tack.
    nej man får inte alltid svaren som man vill ha märkte jag :)
  • moltaz

Man skall inte titta på film, jag tror att det händer i både "Jersey girl"  och i "Jack and Sarah". Jag råkade också se den sistnämnda och eftersom jag dessutom heter Sara var jag övertygad om att det skulle hända mig och stortjöt i minst en kvart...

Resten av graviditeten har jag bara tittat på romantiska komedier...

Yohanna1985 skrev 2008-03-09 10:54:37 följande:
    Ja jag är skitfånig MEN jag är inte så rädd för själva smärtan vid en förlossning, är bara i vecka 15 så den rädslan kommer nog senare.. något jag däremot är jätterädd för att typ ett blodkärl eller nåt i hjärnan ska paja när man krystar, och pang bom så bara dör man.. undra hur vanligt det är, såg det i nån film för nån månad sen och sen dess så har jag gått och oroat mig, dödsångest or what.. löjligt? ja kanske det..suck.. :(
  • Jennass
    moltaz skrev 2008-03-16 10:19:13 följande:
    Man skall inte titta på film, jag tror att det händer i både "Jersey girl"  och i "Jack and Sarah". Jag råkade också se den sistnämnda och eftersom jag dessutom heter Sara var jag övertygad om att det skulle hända mig och stortjöt i minst en kvart... Resten av graviditeten har jag bara tittat på romantiska komedier...
    HAHA det var den där jävla jersey girl som sabbade min babylycka och gjorde så jag fick för mig att dagarna fram till förlossningen är en nedräkning på hur många dagar jag har kvar tills jag dör typ... paranoid? jag? näää! :)
  • cassandra86

Heeej! Jag har samma tankar som du=/ Skit jobbigt.... Funderar på planerat snitt eller iaf försöka få det men vet inte ....Är rädd för att oron ska ställa till en massa trubbel under förlossningen!

• kamartina

Har aldrig varit orolig för att ett blodkärl ska brista så jag dör under förlossningen. Däremot så gick det både mindre blodkärl i ögonen och i ansiktet på mig när jag födde min dotter. Var lite rödögd några dagar men inget farligt! Är inte orolig för det inför nästa förlossning heller.

• Novus

Cassandra
    JAg hade det tom i släkten och fick inte snitt ändå. Jag var livrädd.

TS
    Kan säga att jag tänkte inte på detta ALLS när förlossningen väl satte igång

• Jennass

Novus: Då kan jag förstå att du var orolig.. jag kanske också glömmer alla mina farhågor då, förhoppningsvis.. kanske har jag fått en ny noja tills dess :) hehe

• Novus

Ofta är det väl så att man målar upp det värsta man tror kan hända innan. När jag födde andra barnet var jag inte rädd för något sånt.
    Pappa dog extremt hastigt bara 44 år, och läkaren hade förklarat att det kunde vara ärftligt. Så jag var ju övertygad om att jag skulle dö i samma sak där på förlossningen.
    Tom läkaren sa till mig att jag förmodligen inte kommer tänka på det under förlossningen. Blev så arg och ledsen, för självklart skulle jag tänka på det under heeeeela förlossningen
    Men, hon fick rätt

• cassandra86

Alltså jag har en "ofarlig" cysta i huvudet som antagligen är medfödd. man  vet inte om det går något stort blodkärl vid den. Neurologen säger att han tror det är en väldigt liten risk den skulle påverka men man är ju milt sagt rädd

Svar på tråden Brustet blodkärl i hjärnan