• Jennass

Brustet blodkärl i hjärnan

Ja jag är skitfånig MEN jag är inte så rädd för själva smärtan vid en förlossning, är bara i vecka 15 så den rädslan kommer nog senare.. något jag däremot är jätterädd för att typ ett blodkärl eller nåt i hjärnan ska paja när man krystar, och pang bom så bara dör man..

undra hur vanligt det är, såg det i nån film för nån månad sen och sen dess så har jag gått och oroat mig, dödsångest or what.. löjligt? ja kanske det..

suck.. :(

VUL på torsdag!! !:D UL 9/3 :D
  • Svar på tråden Brustet blodkärl i hjärnan
  • LyckaJones
    Eisa skrev 2008-03-11 17:51:38 följande:
    Jag har också tänkt på det där. Hur ofta händer det att folk dör när de krystar liksom?
    Så det ÄR alltså farligt att ta i för kung och fosterland?
    Det är inte det bästa att ta i allt man orkar nej, vad som är viktigt är att hitta rätt muskler och att jobba i rätt rikting.
    Och det lär man sig på profylaxkursen.
  • Symamman

Rekommenderar Yoga också.
    Ät omega 3 för att det känns bättre-mindre åderförkalkad.
    Det är vanligare vid preklampsi(havandeskapsförgiftning) med stroke och sånt.
    Så länge du har normalt tryck och äter bra så tror jag risken är obefintlig. Kejsarsnitt skulle jag inte rekommendera annat än i nöd för barnet. Det ska ju vara riktigt smärtsamt efteråt.
    Be att få hjälp på t ex aurorasamtal eller vad det heter där du bor. Psykolog kopplad till MVC brukar också finnas.
    lycka till
    Försök att njuta

• Nork

Frågar man så får man ju oxå svar!!
    Risken att detta händer är så liten och det är väl därför man inte hör så mycket om det.. Jag vet som sagt att det har hänt 1 gång och jag är oxå den enda som har svarat det. Så risken är nog inte så stor. Men är du så rädd för det så är det nog bättre att planera ett kjejsarsnitt. För att gå runt och vara orolig är nog inte det bästa för bebisen. eller prata med psykolog eller nåt.

Ps. min mening är inte att skrämma dig mer!!! jag hoppas att det löser sig för dig! man kanske kan göra någon koll före... jag vet inte???

Yohanna1985 skrev 2008-03-11 20:39:55 följande:
    tack Nork nu känns det mycket bättre - inte :S Eftersom jag är en person som har maximal otrur (I ALLT vad jag gör) så är risken fanimej stor att det händer mig!!!profylaxkurs var det här, eller kejsarsnitt, cut me open like a fuckin fish, allt för att inte dö, UUUUUH!
  • Camri

om det är någon tröst vet jag en kvinna som fick det, fru till en bekant, men hon klarade sig. fick ligga på sjukhus 3 veckor men hon fick 2 barn till sen och det gick super!
    inga men

• Jungblom

Det är ju tyvärr så att finns människor som dör bara huxflux av att ett kärl i hjärnan brister, men det är inget man kan gå och oroa sig för heller!

Lika lite som att det kan falla ner en sten från ett tak och träffa mig i huvudet så att jag dör. Nä, tänk positivt istället man kan inte tänka på alla om.

• Sanna här

Jag kände en tjej som fick det, hon överlevde inte. Men det finns ju många andra risker också.

• Jennass

Ja jag får se hur jag gör, nåt kanske jag ska hitt på iaf för att stilla min oro, en profylaxkurs och ett lugnande samtal med min barnmorska blir nog bra kanske.. hoppas jag.. i värsta fall får jag väl göra allt jag kan för att få ett snitt även om det gör asont efter, då får jag väl ta det antar jag..

tack för alla snälla svar och tips :)

OCH:

Sanna här skrev 2008-03-12 18:00:58 följande:
    Jag kände en tjej som fick det, hon överlevde inte. Men det finns ju många andra risker också.
    oj en riktog glädjespridare hade vi här! hah! tack men nej tack dina inlägg om alla "risker" får du skriva i din egen gästbok eller nåt(!) inte här tack så mycket..
    UL 9/3 :D
  • slangbella

Å ena sidan: TS, om du ställer frågan så kommer du att få svar. Allra helst från såna som verkligen hört talas om/känner någon som är drabbad av detta. Det är ju liksom bara att räkna med! Trodde du att någon skulle skriva: "Nej, finns ingen sån risk what so ever"?

Å andra sidan: Jag skulle själv inte skriva i den här tråden om jag så hade någon i min bekantskapskrets som drabbats. Just därför att det ju verkar sjukt ovanligt och att TS är en orolig själ som INTE kommer att bli lättad över såna svar (förvärrar bara oron för henne). Men det är ju jag det... 

Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing
  • Jennass
    slangbella skrev 2008-03-15 14:19:16 följande:
    Å ena sidan: TS, om du ställer frågan så kommer du att få svar. Allra helst från såna som verkligen hört talas om/känner någon som är drabbad av detta. Det är ju liksom bara att räkna med! Trodde du att någon skulle skriva: "Nej, finns ingen sån risk what so ever"?Å andra sidan: Jag skulle själv inte skriva i den här tråden om jag så hade någon i min bekantskapskrets som drabbats. Just därför att det ju verkar sjukt ovanligt och att TS är en orolig själ som INTE kommer att bli lättad över såna svar (förvärrar bara oron för henne). Men det är ju jag det... 

nej jag är ju som jag är... och vad jag fattat så finns det många på  fl som verkar njuta av att typ göra så att andra får ångest. Visst vill jag ha ärliga svar, jag KAN ta om folk känner folk som har dött, bla bla bla, men då kan man väl skriva det på ett bra sätt inte typ "hej jag känner en som fick det och hon DOOOOOOOOOOOOOG! och nu vill jag upplysa dig om att det finns 100000 andra risker med att vara gravid" vilket det kändes som i det här fallet.. skulle inte förvåna mig om den här bruden bara ljög och skrev så för att jävlas. men vad vet jag. palla spekulera.

vad jag hellre skulle vilja ha är nån sorts statistik eller nån sorts fakta.. :) folk som haft samma tankar som mig och frågat sin BM och fått svar..bara det jag var ute efter.. och SJÄLVKLART lite positiva tankar och åsikter till mina negativa tankar ;)

UL 9/3 :D
  • Kaja78

Yohanna1985>> Jag har faktiskt också tänkt på detta, att man kanske har ett svagt blodkärl i hjärnan utan att veta om det.

Men jag läste nyligen i tidningen att i Sverige är det 1/27000 kvinnor som inte överlever en förlossning. Det är alltså en risk på 0.004% och då gäller det olika orsaker.

Själv ska jag sluta oroa mig, tänker att jag brukar kunna ta ut mig totalt på vissa träningar/tävlingar redan (håller på med orientering)och att jag inte heller har högt blodtryck.

Hoppas du kan sluta oroa dig också!

Svar på tråden Brustet blodkärl i hjärnan