• Novus

Brustet blodkärl i hjärnan

Jag ville ha snitt pga just den rädslan.
    Några år tidigare hade min pappa dött av det. Helt plötsligt och oväntat. En brusten kroppspulsåder kan vara ärftligt och jag var livrädd. Fick inget snitt med motiveringen att risken var så liten för att det skulle hända.

Visst kan pulsådern spricka när man krysta. Men för att det ska kunna hända måste det redan vara en skada på den. Det bildas en "bubbla" som fylls av blod tills den spricker. De sa att min pappas sista ansträngning var att ta av sig kläderna när han skulle duscha. Så visst finns risken OM man har något fel.
    Men risken är nästintill minimal.

• Novus

Cassandra
    JAg hade det tom i släkten och fick inte snitt ändå. Jag var livrädd.

TS
    Kan säga att jag tänkte inte på detta ALLS när förlossningen väl satte igång

• Novus

Ofta är det väl så att man målar upp det värsta man tror kan hända innan. När jag födde andra barnet var jag inte rädd för något sånt.
    Pappa dog extremt hastigt bara 44 år, och läkaren hade förklarat att det kunde vara ärftligt. Så jag var ju övertygad om att jag skulle dö i samma sak där på förlossningen.
    Tom läkaren sa till mig att jag förmodligen inte kommer tänka på det under förlossningen. Blev så arg och ledsen, för självklart skulle jag tänka på det under heeeeela förlossningen
    Men, hon fick rätt

Svar på tråden Brustet blodkärl i hjärnan