• Tuzza

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Jag är mest nervös för att sätta in själva katetern...Har för mig att det gjorde rätt ont förra gången och då hade jag ändå lustgas...Bävar för det...De ska skära i magen..och jag oroar mig för katetern..hehe...

snart3barnsmamma: Nej jag blir bara mer och mer upprörd ju mer jag läser...Har de ingen som helst lust att ha patienten på sin sida??? GE dig inte, vägra in i sista sekund, gå inte med på igångsättning..Fy vad arg jag blir!!! Det är rysligt märkligt att det ska skilja så himla mkt mellan olika sjukhus/läkare...

• Tuzza
    snart3barnsmamma skrev 2008-05-14 19:14:22 följande:
    Nej tyvärr så är det så här....ändå har jag gjort ALLT som de har begärt, jag har gått hos aurora bm, går pratar med en psykolog varje vecka...men det hjälper inte....de har bestämmt sig o det spelar ingen roll hur jag kommer att må under förlossningen.
    Kan man inte anmäla dom på nåt vis? Jag blir så rosenrasande när jag hör det....
  • Tuzza

Tack för alla svar om kateter..Jag får helt enkelt kolla hur det är i helsingborg där jag ska snittas...Tror dock det är innan..ajajaj...

snart3barnsmamma skrev 2008-05-15 14:40:52 följande:
    .Just nu orkar jag faktiskt inte kåmpa på mer när det gäller snittet, utan jag har gett upp, o får försöka ta det som det kommer, för det tar alldeles för mkt energi från mig att kämpa vidare...jag hoppas bara att det går bra DENNA gången, sist var det ju ett helvete.. :(
    Jag förstår att det msåte vara hur jobbigt som helst..men orkar du leva med tanken på att du inte får sitt snitt...? För mig tog det ännu mer energi...Jag håller fortfarande tummarna för dig...!
  • Tuzza
    snart3barnsmamma skrev 2008-05-15 20:18:44 följande:
    jag är tyvärr tvungen att stå ut...har inget val, för de kommer inte att ge mig det.Om jag ska överhuvudtaget orka psykiskt med resten av graviditeten, MÅSTE jag ställa in mig på ngt alternativ. och nu är det bara igångsättning som är mitt alternativ
    Nej det är klart..det blir kanske lättare mentalt om man ställer in sig. Hoppas ändå att ngn ändrar sog på vägen för din skull!
  • Tuzza
    maopa skrev 2008-05-15 21:49:49 följande:
    Jag vet en som snittats i Hbg och fått den (efter att ha begärt det) fått den insatt efteråt. Själv snittades jag på ett annat sjukhus i Skåne och fick den insatt innan.Helt ärligt; att sätta katetern är inget som kändes något nämnvärt. Det sved lite lite grann precis efteråt, men släppte snabbt. Jag förstår inte heller vad vissa menar med att det är en näst intill förnedrande situation och mycket utlämnande situation när den sätts innan. Vad är skillnaden innan och efter bedövningen? Jag tror att rädslan för att sätta katetern är överdriven och upphaussad - till stor del utan anledning. Givetvis finns de undantag.Hur det går till? Jag fick en bedövande salva först. Sjuksköterskan berättade varje steg, lugnt och behagligt. Jag hjälpte till vid införandet av "slangen" genom att dra ett djupt andetag. Så snabbt kom den på plats. SLutligen sprutade hon in några ml vätska så att slangen "ballongfylldes" för att inte kunna glida ut. Denna vätska tömdes ut innan katetern skulle dras ut. Genom ett nytt djupt andetag avlägsnades den. Måhända är jag extremt smärttålig, jag vill ändå lugna er som inte varit med om det att det är inte en bråkdel så obehagligt som man kanske lätt föreställer sig.
    Tack tack för ett långt och utförligt svar! Anledningen till att jag tyckte att det inte var ngn höjdare sist var kanske att jag fick kateter under själva förlossningen..hela situationen var ju annorlunda då. Det ska säkert gå bra i vilket fall som helst...
  • Tuzza

Lycka till Smuliz! Gick inskrivningen bra? Har börjat längta riktigt mkt efter vår lilla knodd med..Det är först NU har jag börjat oroa mig för att det ska vara nåt fel på bebisen..Har skjutit bort allt sånt fram tills nu.

Är det fler än jag som har en alien i magen? Trodde h*n skulle bli liiite lugnare såhär på slutet...men icke! Den blir väl som sin bror..han är helt makalös när det gäller det mesta och var likadan i magen..

• Tuzza
    Smuliz skrev 2008-05-19 21:23:21 följande:
    Nu har ja varit på inskrivningen och lämnat dottern å hundarna hos min syster. Puh! Nu återstår packningen Det hann ja ju aldrig me förra gången.Det gick bra, dock tyckte ja att BM kunde ha varit lite mer nice, men men. Hon va inte otrevlig eller nåt, men gjorde heller inte mer än sitt jobb.Förklarade hur det gick till väldigt snabbt, när ja sa till att jag ska ha katetern EFTER bedövningen sa hon att så gör dom inte här. Jo min läkare har lovat mej det sa jag. Jaha men det står det inte om i nåra papper minsann.Får se.. ska man va tvungen å bråka om det imorn oxå Narkosläkaren va oxå bara rak på sak, men förklarade mera utförligt tyckte ja. Han sa att vi måste ta prover imorn på mej pga min njurskada, så det va inte säkert att ja kunde få vara vaken, det berodde på hur blodet va!? Men men... ja sov ju förra gången me så det gör mej inget, Men trist om inte sambon får va me ju...Sen HÖR Å HÄPNA, ja berättade att jag tycker det är lite läskigt med ryggbedövningen, då sa han att RISKERNA vid en vaginal förlossning är STÖRRE än riskerna som kan hända under ryggbedövning Äntligen en LÄKARE som säjer det ja alltid trott, men aldrig fått klarhet i. Känns ännu mer som att jag valde rätt beslut när ja ville ha snitt.Jaja nu ska ja packa klart, gå en promenad, duscha och sen äta en massa gott framför tv:n. Ska ju vara fastande sen efter kl 24 Lycka till, till mej själv imorn
    Superlycka till imorrn! Hör av dig sen när du orkar!!! Kram!
  • Tuzza

Hmm..om 6 dagar snittas jag..det börjar kännas vääääldigt närma.. Är nervös men otroligt nyfiken på vad det är för en filur som tränar kick-boxning i min mage! BB-väskan står iaf färdigpackad och nu känns det mest som jag går och väntar. Känner mig mest tung och otymplig nu..Gick mer än vanligt igår, lämnade och hämtade sonen på förskolan gåendes..Sen var jag och handlade. SÅ ont jag hade i hela kroppen i natt när jag vaknade..DET ska bli skönt att slippa..

Hur går det för er andra som fortfarande väntar på besked?

• Tuzza

HUUU! Sonen har precis kräkt...magsjuka mest troligt! Vad tusan händer om jag eller sambon skulle bli dåliga tills på tisdag..är hypernervös för det nu ju! Känns inte alls nåt vidare...

jenny b skrev 2008-05-28 18:24:57 följande:
    en liten fråga, har tid för mitt tredje snitt den 12 juni på csk kristianstad...nu är det så att jag lider fruktansvärt av grymma förvärkar & att min magmuskler delat sig så pass mycket så jag har konstant ont & klarar inte av något....kan stå upp i kanske 10 minuter innan jag blir svimfärdig av smärta...min BM har rekommenderat mig att försöka stå ut över helgen, sedan ta mig in till förlossningen på måndag för att försöka få en tidigare snittid...min fråga är nu, är detta genomförbart eller de kommer bara att lägga in mig på observation & sedan skicka hem mig med en klapp på axlen?har bf emellan 14-22 juni, de velar fram & tillbaka för på vissa UL är bebisen stor, på ett annat mindre... men sista tiden har hon varit stor...hjälp mig....
    Jag hade ringt in till förlossningen och frågat..det måste vara det bästa..
  • Tuzza
    seppo skrev 2008-05-29 14:57:08 följande:
    är sååå glad, de ringde nyss från varbergs förlossning och gav mig direkt en tid hos beslutande läkare nu på måndag. Tidigare på telefonhar de sagt att man absolut måste gå via aurora så jag blev så glad när läkaren själv sagt att han inte tyckte det behövdes. Den som ringde sa att denne Anders var väldigt sympatisk och förstående... :)Nu känner jag mig såå pirrig och glad, hoppas det ska gå igenom!!Men jag vill ju såklart gärna hellre få igenom det i gbg därjag bor så jag väntar på kallelse dit med.ÄNTLIGEN BÖRJAR DET ÅTMINSTONE HÄNDA NÅT!!!!bf 9/8
    Lycka till!!!!
    snart3barnsmamma skrev 2008-05-28 17:52:44 följande:
    va skönt o få träffa din lille snart....jag får vänta till slutet av juli........LÅåååånnngt kvar, o med igångsättning som ni säkert vet redan :(
    Är det helt tvärstopp med snitt nu då? Blir det inte fler diskussioner kring det?
  • Tuzza
    Minoria skrev 2008-05-31 11:45:58 följande:
    Hejsan allihopa :) Min älskade lille Leo kom den 23:e med "akut" snitt istället för det planerade den 28/5. Allt har gått jättebra, trots att det var en väldigt jobbig dag innan han kom ut. Vattnet gick ju på morgonen och sen började jag få värkar på fm som blev mer & mer intensiva ju längre dan gick , så lustgasen blev min bästa vän fram på sen-eftermiddagen... De hade inte möjlighet att göra snittet förräns på kvällen och eftersom det inte var någon fara för min bebis så fick jag helt enkelt vänta.. Men allt som hade att göra med snittet var toppen, och det var verkligen en baggis! Var uppe på benen och duschade morgonen efter. Kommer att skriva en förlossningsberättelse i min blogg när jag får tid, om nån är intresserad
    Grattis grattis!!!
  • Tuzza
    snart3barnsmamma skrev 2008-05-31 11:11:29 följande:
    Ja, det är helt tvärstop! Inga fler diskussioner med läkarna...som vägrar helt enkelt o ge mig det... :(
    Näää..jag tror inte mina öron..ska dom bara låta dig gå och må skit resten av grav och inte alls ta hänsyn till dina önskemål..Fattar inte att det ska få lov att vara så olika från sjukhus t sjukhus..
  • Tuzza
    snart3barnsmamma skrev 2008-06-01 15:07:51 följande:
    Ja, just så tänker de göra, för de tror att mina samtal med psykologemn ska få mig lugn...knappast, jag brt ihop hos henne senast denna veckan...det hjälper inte att prata om min rädslor, de finns där ändå likförbannat efter mötet :(
    Det är synd att man inte orkar hur mkt som helst..anars skulle be att få träffa läkaren en gång till...Men ens krafter tynar ju så småningom..

Inskrivning imorrn. Spännande! Undrar just hur lång tid den kan ta...Ngn som vet? Har haft lite förvärkar de senaste dagarna...men jag hoppas ändå att liten ska hålla sig t tisdag!
  • Tuzza

Oj vilka skillnader..Ja vi får väl se då...Börjar bli lite småpirrig nu får jag säga..men jag LÄNGTAR!!!

• Tuzza

Hej igen! Inskrivningen tog ca 3 timmar men då hade vi "lunch" i en timme eftersom narkosläkaren inte var där förrän 13. Nu ska vi äta lite gott innan det är dags att fasta..

Så får vi se hur pass man sover i natt då...! Hör av mig när jag e hemma igen..!

• Tuzza

Hej på er!

I tisdags kom ELLEN äntligen ut! Hade fått tid till OP kl 08.00 men tyvärr kom en massa akutfall mellan så hon kom inte förrän 14.24. Jobbig väntan eftersom man inte fick äta.. Men ut kom hon och allt gick jättebra! Det var helt underbart att få ha henne hos mig medan de sydde ihop mig...ngt jag saknade förra gången när sonen kom med akutsnitt. Mår bra nu, nästan som vanligt igen, precis som Aljas79! Grattis på DIG också! Gick upp utan större problem morgonen efter och slapp katetern samtidigt..Den hade jag ju nojjat över att sätta in men det var inget farligt alls.

Enda misstaget JAG gjorde var att vända på huvudet och titta rakt upp i operationslampan...rekommenderas INTE! Inget kul att se..

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.