ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
Jag är inte TS, men min svägerska och kusin valde båda kejsarsnitt (de är förlossningsläkare). Anledningen var komplikationer vid vaginala förlossningar.
Jag är inte TS, men min svägerska och kusin valde båda kejsarsnitt (de är förlossningsläkare). Anledningen var komplikationer vid vaginala förlossningar.
Nu har jag gjort lite efterforskningar på juridikens område, det var lite svårare än jag trodde och jag hade lite ont om tid så jag hann inte läsa så mycket. Men...
Ur Hälso och sjukvårdslagen med kommentarer (Jan Sahlin) s. 149.
"Exempel på behandling som omfattas av patientens möjlighet att själv välja är enligt förarbetena kirurigiska ingrepp, läkemedelsbehandling, sjukgymnastisk behandling, rehabiliteringsåtgärder, specikik omvårdnad, olika förlossningsmetoder och psykoterapeutiska insatser"
Patientens rätt att välja omgärdas av en rad begränsningar, men jag tolkar det som om (naturligtvis färgad av min egen uppfattning) det i närmast krävs ett medicinsk skäl till att NEKA en patient kejsarsnitt om hon kräver det. Det största problemet är att jag inte är riktigt säker på def, ni som arbetar inom vården, är kejsarsnitt en förlossningsmetod? Eller vad menar man i så fall med metoder?
Om ni är intresserade att läsa på för egen del kan ni titta på:
- SOU 1997:154 Patientens rätt
- Prop 1998/99:4
Detta är förarbeten som är tänkta att användas som hjälp till att tolka lagen.
Blir lite lessen när det blir tjafs i min favvotråd, det här är min fristad, här kan jag prata om sånt jag aldrig skulle våga prata om någon annanstans. Det här är en pepptråd inte en diskussionstråd. I diskussionstråd är alla övertygade om att de har rätt och oliktänkande fel, här är vi alla av samma uppfattning och vill inte bli ifrågasatta (det finns lämpliga trådar för det också, gott om dem )
Jag skulle vilja förelå att vi inte svarar, förklarar eller bemöter, bara struntar i sådana inlägg i den här tråden. TS utgick från sina egna erfarenheter, det gör vi alla. Jag bygger inte min uppfattning på TS påståenden, tror inte någon annan gör det heller. Att påstå att TS vilseleder är kränkade och fräckt!
PS. Siamusen, du är nog den klokaste jag vet
Lycka till Sthlmsjävlar! Så nyfiken på din berättelse!!!
Snart3barnsmamma: Lycka till den här gången, hoppas det går vägen!
Jag tycker att vi bara tar och struntar i ovanstående inlägg då detta inte har något med vår tråd att göra..aight!
Mmm..popcorn, fast jag är nog mer sugen på glass!